@article { author = {Fathi, Ali}, title = {هیدگر و پایان فلسفه}, journal = {معرفت فلسفی 44، تابستان 1393}, volume = {11}, number = {4}, pages = {119-146}, year = {2014}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {1735-4545}, eissn = {2980-8294}, doi = {}, abstract = {In his works, Heidegger has frequently referred to the end of philosophy. In the present article, we seek to show the roots of passing metaphysics and the end of philosophy with a look at the historical approach influenced by Diltai and his wish to reach a pure reading of Christian doctrines. By searching in his works, we may infer that philosophy, in his view, has two meanings: in the first meaning, he regards philosophy as the synonym for metaphysics. He holds that the history of metaphysics has started by neglecting the existence and dealing with the beings and what the western human has indulge in is nothing except neglecting the reality of existence. In the second meaning, however, he regards philosophy as the synonym for thought and holds that although philosophy in the meaning of metaphysics has ended, philosophy in the meaning of thought and its new relationship with existence may be a new window for humans. In the present article, we have dealt more with the first meaning of philosophy in Heidegger’s view so that we may clarify his complex claim. And at the end, the article deals with some short critical considerations regarding his view.}, keywords = {end of philosophy, passing metaphysics, existence, neglecting existence, thought., }, title_fa = {هیدگر و پایان فلسفه}, abstract_fa ={هیدگر در آثار خود به کرّات از پایان فلسفه سخن گفته است. در این مقاله برآنیم تا ریشه هاى گذشت از مابعدالطبیعه و پایان فلسفه را با عنایت به رهیافت تاریخى متأثر از دیلتاى و تمناى او براى رسیدن به خوانشى ناب از آموزه هاى مسیحیت نشان دهیم. از فحص در آثار او مى توان چنین استنباط کرد که فلسفه از دید او دو معنا دارد: در معناى نخست او فلسفه را مرادف با متافیزیک مى گیرد و معتقد است که تاریخ متافیزیک با غفلت از وجود و پرداختن به موجودات آغاز شده است و نیست انگارى اى که بشر غربى در دام آن گرفتار آمده، نیز چیزى جز غفلت از حقیقت وجود نیست؛ اما در معناى دوم فلسفه را مرادف تفکر قرار مى دهد و معتقد است هرچند فلسفه به معناى متافیزیک به پایان راه رسیده است، فلسفه به معناى تفکر و نسبت جدید با وجود مى تواند روزنه اى براى بشر ایجاد کند. در این مقال، بیشتر معناى نخست ادعاى هیدگر مورد بررسى قرار گرفته است تا ادعاى غامض او وضوح بیشترى یابد و در پایان، مقاله با ملاحظات انتقادى کوتاهى بر دیدگاه او پایان یافته است.   }, keywords_fa = {تفکر ,وجود ,پایان فلسفه ,گذشت از متافیزیک ,غفلت از وجود ,}, url = {https://marefatfalsafi.nashriyat.ir/node/2462}, eprint = {https://marefatfalsafi.nashriyat.ir/sites/marefatfalsafi.nashriyat.ir/files/article-files/05_OP.PDF} }