Pages:
11-24
Receive Date: 2025/04/11
Accept Date: 2025/04/11
Abstract:
Recognizing the influence of religious teachings on the human sciences in the three fields of objective, method, and problems, the present article divides the human sciences into descriptive and prescriptive ones, and deals with the role of eschatology in the methodology of prescriptive human sciences. Criticizing the prevalent methodologies in the study of the human sciences, including positivism, falsificationism, historicism, Dilthey’s hermeneutics, and critical realism, and stating their incompatibility with believing in the hereafter, the article studies the methodology consistent with the idea of eschatology, and concludes that in studying prescriptive human sciences, it is necessary to benefit from revelational methodology as well as rational one.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :شاخصه هاى کلان مکتب فلسفى با تأکید بر مکتب مشّاء و اشراق
Abstract:
در حوزه فلسفه اسلامى با سه مکتب معروف فلسفى یعنى مشاء، اشراق و متعالیه روبه روییم. نگاه درونى به مسائل گوناگون مطرح در این مکاتب و تحلیل و بررسى آنها، بخش عمده کتب و مقالات را به خود اختصاص داده است؛ ولى نگاه بیرونى و کل نگرانه به این مکاتب و بررسى شاخصه ها و مؤلفه هاى تشکیل یک مکتب فلسفى و فرایند تحقق آن در گذر زمان نیز بسیار مهم است. بدین سان پرسش اصلى این است که مختصات یک مکتب فلسفى که موجب تمایز آن از مکاتب دیگر مى شود چیست؟ و به راستى چرا در فلسفه اسلامى، تنها با سه مکتب مواجهیم؟ در مقاله پیش رو، کوشیده ایم ضمن تبیین و تحلیل این شاخصه ها، آنها را بر دو نظام مشائى و اشراقى تطبیق کنیم. مدعا این است که مکتب مشاء و اشراق داراى نقطه آغاز، روش خاص فلسفى، ابزارهاى لازم براى وصول به مقصود و دستگاه سازوار هستى شناختى هستند که با دقت در مجموعه تعالیم آنها هم مى توان این عناصر را یافت و هم مى توان تحلیل کرد که چرا به آنها مکتب فلسفى گفته مى شود و وجه تمایز آنها از یکدیگر چیست. نتیجه اى که از این تحلیل به دست مى آید دو مطلب است، اولاً، مبانى کلان لازم براى تأسیس یک مکتب فلسفى تبیین مى شود؛ ثانیا، روشن مى شود که صرف اتحاد روش فلسفى دو حکیم و یا اتفاق آنها در یک یا چند مسئله به معناى یکى بودن نظام فلسفى ایشان نیست؛ به گونه اى که حتى وجود یک مشخصه جدید، هویت ساز مکتب جدیدى کاملاً متمایز از مکاتب پیشین مى شود.
References:
- ـ ابراهیمى دینانى، غلامحسین (1380)، شعاع اندیشه و شهود در فلسفه سهروردى، چ چهارم، تهران، حکمت.
- ـ ابن سینا (1375)، الاشارات و التنبیهات مع الشرح للمحقق الطوسى و العلامة قطب الدین رازى، قم، البلاغة.
- ـ ـــــ، (1371)، المباحثات، تحقیق محسن بیدارفر، قم، بیدار.
- ـ ـــــ، (1363)، المبدأ و المعاد، تهران، مؤسسه مطالعات اسلامى.
- ـ ـــــ، (1383)، الهیات دانشنامه علایى، تصحیح محمد معین، چ دوم، همدان، دانشگاه بوعلى سینا.
- ـ ـــــ، (1379)، النجاة، تحقیق محمدتقى دانش پژوه، دوم، تهران، دانشگاه تهران.
- ـ ـــــ، (1404ق الف)، التعلیقات، بیروت، مکتبة الاعلام الاسلامى.
- ـ ـــــ، (1404ق ب)، الهیات الشفاء، تصحیح سعید زائد، قم، کتابخانه آیت اللّه مرعشى نجفى.
- ـ ـــــ، (1980م)، عیون الحکمة، تحقیق عبدالرحمن بدوى، چ دوم، بیروت، دارالقلم.
- ـ احسن، مجید و حسن معلمى، «تأملى بر دیدگاه ابن سینا و شیخ اشراق در اصالت وجود یا ماهیت» (بهار 1389)، معرفت فلسفى، ش 27، ص 11ـ36.
- ـ بهمنیاربن مرزبان (1375)، التحصیل، تصحیح مرتضى مطهرى، چ دوم، تهران، دانشگاه تهران.
- ـ حسن زاده آملى، حسن (1365)، هزار و یک نکته، چ چهارم، تهران، رجاء.
- ـ دائره المعارف بزرگ اسلامى (1370)، زیرنظر کاظم موسوى بجنوردى، تهران، مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامى.
- ـ سبزوارى، ملّاهادى (1416ق)، شرح منظومه، تعلیقه حسن حسن زاده آملى، تهران، ناب.
- ـ سهروردى، شهاب الدین (1380)، مجموعه مصنفات، تصحیح سیدحسین نصر، تهران، پژوهشگاه علوم انسانى و مطالعات فرهنگى، ج 3.
- ـ ـــــ، (1380)، مجموعه مصنفات، تصحیح هانرى کربن، چ سوم، تهران، پژوهشگاه علوم انسانى و مطالعات فرهنگى، ج 1.
- ـ ـــــ، (1380)، مجموعه مصنفات، تصحیح هانرى کربن، چ سوم، تهران، پژوهشگاه علوم انسانى و مطالعات فرهنگى، ج 2.
- ـ شهرزورى، شمس الدین (1372)، شرح حکمه الاشراق، تهران، مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگى.
- ـ شیرازى، قطب الدین (1383)، شرح حکمه الاشراق، تهران، انجمن آثار و مفاخر فرهنگى.
- ـ عبودیت، عبدالرسول (1385)، درآمدى به نظام حکمت صدرایى، قم، مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى قدس سره.
- ـ مصباح، محمدتقى (1388)، آموزش فلسفه، تهران، نشر بین الملل.
- ـ مطهرى، مرتضى (1371)، مجموعه آثار، تهران، صدرا.
- ـ ملّاصدرا (صدرالدین محمدبن ابراهیم شیرازى) (1981م)، الحکمة المتعالیة فى الاسفار العقلیة الاربعة، چ سوم، بیروت، دار احیاء التراث.
- ـ ـــــ، (1382)، الشواهد الربوبیة، قم، مطبوعات دینى.
- ـ ـــــ، (1363)، المشاعر، چ دوم، تهران، طهورى.
- ـ ملکیان، مصطفى (بى تا)، تاریخ فلسفه غرب، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
- ـ نصر، سیدحسین (1382)، سه حکیم مسلمان، چ پنجم، تهران، علمى و فرهنگى.
- ـ یزدان پناه، سیدیداللّه (منتشرنشده)، درس هاى حکمت متعالیه.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Ahsan, Majid, Yazdanpanah, Sayyed Yadullah.(2025) The Role of the Idea of Eschatology in the Methodology of Prescriptive Human Sciences. Ma`rifat Falsafi, 10(2), 11-24
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Majid Ahsan; Sayyed Yadullah Yazdanpanah."The Role of the Idea of Eschatology in the Methodology of Prescriptive Human Sciences". Ma`rifat Falsafi, 10, 2, 2025, 11-24
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Ahsan, M, Yazdanpanah, S.(2025) 'The Role of the Idea of Eschatology in the Methodology of Prescriptive Human Sciences', Ma`rifat Falsafi, 10(2), pp. 11-24
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Ahsan, M, Yazdanpanah, S. The Role of the Idea of Eschatology in the Methodology of Prescriptive Human Sciences. Ma`rifat Falsafi, 2025; 10(2): 11-24