Ma`rifat Falsafi, Volume 9, Issue 4, No 36, Year 2025 , Pages 195-228

    The Nature of Media; with an Emphasis on Religious Media

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    Mohammad Fouladi vanda / Assistant professor, Imam Khomeini i.E.R / fooladi@iki.ac.ir
    Abstract: 
    Taking an analytical approach, the present article examines the nature of media to determine whether it is a cultural means or a cultural package, and whether it is representative or non-representative of social facts. Adoption of each of these approaches is based on the type of one’s conception or attitude towards existence. Although in the modern world of complex communications, we are seriously exposed to the media, it does not mean that we are absolutely submissive to it. Media is not a mere cultural means or context. Rather, it has its own capacities, requirements, facilities and limitations. Therefore, knowing the nature of media, religion, religious teachings, and the possibility of propagating them by the media, one can benefit from the maximum capacity of the media towards spreading the messages of religion.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :چیستىِ رسانه با تأکید بر رسانه دینى
    Abstract: 
    این پژوهش با رویکرد تحلیلى به بررسى چیستى رسانه از حیث ابزار و یا بسته فرهنگى بودن و نیز بازنمایى و یا عدم بازنمایى و انعکاس واقعیات اجتماعى مى پردازد. پذیرش هریک از این رویکردها، مبتنى بر طرز تلقّى و نوع نگرش به هستى است. هرچند در دنیاى ارتباطات پیچیده امروزى، ما به شدت در معرض رسانه ها قرار گرفته ایم، اما این گونه نیست که تابع محض آنها باشیم. رسانه ابزار صرف و یا بستر فرهنگى نیست، بلکه داراى ظرفیت ها، اقتضائات، امکانات و محدودیت هایى است. از این رو، مى توان با شناخت ماهیت رسانه، و نیز دین و آموزه هاى دینى و امکان ترویج آن در رسانه، از حداکثر ظرفیت رسانه براى انتشار پیام دین بهره گرفت.
    References: 
    • ـ آشنا، حسام‏الدين، نقش اجتماعى رسانه‏ها در نظام اسلامى معاصر، در تعامل دين و ارتباطات، تهران، دانشگاه امام صادق عليه‏السلام، 1387.
    • ـ اعزازى، شهلا، تصوير خانواده در برنامه‏هاى كودك سيما، تهران، مرنديز، 1373.
    • ـ ام هور، استوارت و ديگران، بازانديشى درباره رسانه، دين و فرهنگ، ترجمه مسعود آريايى‏نيا، تهران، سروش، 1382.
    • ـ اندرو ادگار و پيتر سجويك، مفاهيم بنيادى نظريه‏هاى فرهنگى، ترجمه مهران مهاجر، تهران، آگه، 1387.
    • ـ پستمن، نيل، زندگى در عيش، مردن در خوشى، ترجمه صادق طباطبايى، تهران، اطلاعات، 1375.
    • ـ حسين‏زاده يزدى، محمد، فلسفه دين، قم، دفتر تبليغات اسلامى، 1376.
    • ـ حسينى، محمد، موجوديت غرب و رسانه‏هاى تكنولوژيك، تهران، سروش مهر، 1384.
    • ـ خجسته، حسن، «مقايسه كاركرد واقعيت رسانه‏اى در راديو و تلويزيون»، راديو، سال سوم، ش 14، 1384، ص 4ـ8.
    • ـ دانسى، مارسل، نشانه‏شناسى رسانه‏ها، ترجمه بهزاد دوران و گودرز ميرزايى، تهران، چاپار، 1386.
    • ـ راش، مايكل، جامعه و سياست، مقدمه‏اى بر جامعه‏شناسى سياسى، ترجمه منوچهر صبورى، تهران، سمت، 1377.
    • ـ رفيع‏پور، فرامرز، توسعه و تضاد، تهران، سهامى انتشار، 1377.
    • ـ روشه، گى، مقدمه‏اى بر جامعه‏شناسى عمومى، ترجمه هما زنجانى‏زاده، مشهد، دانشگاه فردوسى، 1367.
    • ـ زكى، محمدباقر، مجموعه مقالات همايش سراسرى رسانه تلويزيون و سكولاريزم، تهران، مركز پژوهش‏هاى صدا و سيما، بى‏تا.
    • ـ سليمى، محمد، فرهنگ، رسانه و فرايند سكولاريزاسيون، در: مجموعه مقالات همايش سراسرى رسانه تلويزيون و سكولاريسم، تهران، مركز پژوهش‏هاى صدا و سيما، بى‏تا.
    • ـ سورين، ورنر و جيمز تانكارد، نظريه‏هاى ارتباطات، ترجمه عليرضا دهقان، چ سوم، تهران، دانشگاه تهران، 1381.
    • ـ شيرى، فريدون، فرهنگ الفبايى قياسى زبان فارسى، تهران، خجسته، 1371.
    • ـ صافى، عبدالكريم، «وسايل ارتباط همگانى در گفتمان تمدن‏ها»، جامعه مدنى، سال چهارم، شماره اول، 1385، ص 44ـ47.
    • ـ طباطبايى، صادق، طلوع ماهواره و افول فرهنگ، تهران، اطلاعات، 1377.
    • ـ فرهنگى، على‏اكبر، طاهر روشندل اربطانى و ميكائيل برفى، «نگرشى بر بنيان‏هاى نظرى مديريت سازمان‏هاى رسانه‏اى»، دانش مديريت، ش 66، 1383، ص 85ـ114.
    • ـ كاجى، حسين، دين و دترمينيسم تكنولوژيك و رسانه، در: مجموعه مقالات همايش بين‏المللى دين و رسانه، تهران، طرح آينده، 1386.
    • ـ كازنوو، ژان، جامعه‏شناسى وسايل ارتباط‏جمعى، ترجمه باقر ساروخانى و منوچهر محسنى، تهران، اطلاعات، 1367.
    • ـ كوپلى، پل، نظريه‏هاى ارتباطات، ترجمه گودرز ميرزايى، تهران، پژوهشكده مطالعات فرهنگى و اجتماعى، 1387.
    • ـ گل‏محمدى، احمد، جهانى‏شدن فرهنگ، هويت، تهران، نى، 1381.
    • ـ گونتر، برى، روش‏هاى تحقيق رسانه‏اى، ترجمه مينو نيكو، تهران، اداره كل پژوهش‏هاى سيما، 1384.
    • ـ مطهّرى، مرتضى، مجموعه آثار، ج 8، قم، صدرا، 1382.
    • ـ ـــــ ، نظام حقوق زن در اسلام، قم، صدرا، 1359.
    • ـ مك‏كوايل، دنيس، نظريه ارتباطات‏جمعى، ترجمه پرويز اجلالى، چ دوم، تهران، دفتر مطالعات و توسعه رسانه‏ها، 1385.
    • ـ مك‏لوهان، مارشال، براى درك رسانه‏ها، ترجمه سعيد آذرى، تهران، مركز تحقيقات، مطالعات و سنجش برنامه‏هاى صدا و سيما، 1377.
    • ـ مهدى‏زاده، سيدمحمد، رسانه و بازنمايى، تهران، مطالعات و توسعه رسانه‏ها، 1387.
    • ـ مهرداد، هرمز، مقدمه‏اى بر نظريات و مفاهيم ارتباط‏جمعى، تهران، فاران، 1380.
    • ـ واحدى، مسعود، «رسانه‏ها و جهانى‏شدن فرهنگ»، www.kalemeh.org
    • ـ هايدگر، مارتين، پرسش از تكنولوژى، ترجمه محمدرضا اسدى، تهران، مؤسسه فرهنگى انديشه، 1375.
    • ـ هنرى ماسن، پاول، رشد و شخصيت كودك، ترجمه مهشيد ياسايى، تهران، نشر مركز، 1374.
    • ـ هيوارد، سوزان، مفاهيم كليدى در مطالعات سينمايى، ترجمه فتاح محمدى، چ سوم، تهران، هزاره، 1381.
    • - Castells, Manuel, The Information Age: Economy, Society and Culture, v. I, Cambridge, Oxford Uk, Blackwell Publishers, 1996.
    • - Mcluhan, Marshall, The Medium is the Message, Understanding Media: The Extension of Man, London, Sphere, 1967.
    • - Stafford, Gil and Roy, The Media Student'S Book, section 7, Branston press, 2003.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Fouladi vanda, Mohammad.(2025) The Nature of Media; with an Emphasis on Religious Media. Ma`rifat Falsafi, 9(4), 195-228

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mohammad Fouladi vanda."The Nature of Media; with an Emphasis on Religious Media". Ma`rifat Falsafi, 9, 4, 2025, 195-228

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Fouladi vanda, M.(2025) 'The Nature of Media; with an Emphasis on Religious Media', Ma`rifat Falsafi, 9(4), pp. 195-228

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Fouladi vanda, M. The Nature of Media; with an Emphasis on Religious Media. Ma`rifat Falsafi, 2025; 9(4): 195-228