@article { author = {Fouladi vanda, Mohammad}, title = {چیستىِ رسانه با تأکید بر رسانه دینى}, journal = {معرفت فلسفی 36، تابستان 1391}, volume = {9}, number = {4}, pages = {195-228}, year = {2012}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {1735-4545}, eissn = {2980-8294}, doi = {}, abstract = {Taking an analytical approach, the present article examines the nature of media to determine whether it is a cultural means or a cultural package, and whether it is representative or non-representative of social facts. Adoption of each of these approaches is based on the type of one’s conception or attitude towards existence. Although in the modern world of complex communications, we are seriously exposed to the media, it does not mean that we are absolutely submissive to it. Media is not a mere cultural means or context. Rather, it has its own capacities, requirements, facilities and limitations. Therefore, knowing the nature of media, religion, religious teachings, and the possibility of propagating them by the media, one can benefit from the maximum capacity of the media towards spreading the messages of religion.}, keywords = {media, religious media, nature of media., }, title_fa = {چیستىِ رسانه با تأکید بر رسانه دینى}, abstract_fa ={این پژوهش با رویکرد تحلیلى به بررسى چیستى رسانه از حیث ابزار و یا بسته فرهنگى بودن و نیز بازنمایى و یا عدم بازنمایى و انعکاس واقعیات اجتماعى مى پردازد. پذیرش هریک از این رویکردها، مبتنى بر طرز تلقّى و نوع نگرش به هستى است. هرچند در دنیاى ارتباطات پیچیده امروزى، ما به شدت در معرض رسانه ها قرار گرفته ایم، اما این گونه نیست که تابع محض آنها باشیم. رسانه ابزار صرف و یا بستر فرهنگى نیست، بلکه داراى ظرفیت ها، اقتضائات، امکانات و محدودیت هایى است. از این رو، مى توان با شناخت ماهیت رسانه، و نیز دین و آموزه هاى دینى و امکان ترویج آن در رسانه، از حداکثر ظرفیت رسانه براى انتشار پیام دین بهره گرفت. }, keywords_fa = {رسانه ,رسانه دینى ,چیستى رسانه. ,}, url = {https://marefatfalsafi.nashriyat.ir/node/2374}, eprint = {} }