ارزش معرفت شناختى علم حضورى
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
در قلمرو معرفتشناسى، حقیقت داشتن و مطابقت با واقع را ملاک ارزش معرفتشناختى معرفى مىکنند. گرچه دیدگاههاى دیگرى نیز در اینباره مطرحاند، آنچه بین فیلسوفان مسلمان به منزله ملاک پذیرفته شده، همین است. دقت در این معنا نشان مىدهد این ملاک را تنها درباره علوم حصولى مىتوان به کار گرفت. از سوى دیگر، علم در معرفتشناسى اسلامى به معناى عامى به کار مىرود؛ به گونهاى که علم حضورى را نیز دربر مىگیرد. پرسشى که پدید مىآید این است: آیا علم حضورى نیز ارزش معرفتشناختى دارد، یا خیر؟ اگر پاسخ این پرسش مثبت باشد، چگونه مىتوان ملاک مزبور را بر علم حضورى تطبیق کرد؟ در این مقاله کوشیدهایم با ارائه معنایى جدید از ارزش معرفتشناختى، علم حضورى را نیز در دایره ارزشگذارىهاى معرفتشناختى وارد کنیم. بر پایه این معنا واقعنمایى به طور عام و خودنمایى به طور خاص، ملاک ارزش معرفتشناختى معرفى شده و علم حضورى به دلیل خودنما بودن، از نظر معرفتى ارزشمند تلقّى شده است. بر پایه این معنا، لوازمى جدید براى ارزش معرفتى مطرح مىشود که در متن مقاله بدانها مىپردازیم.