Ma`rifat Falsafi, Volume 9, Issue 3, No 35, Year 2025 , Pages 125-149

    The Hermeneutics of Suhravardi

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    ✍️ Fatemeh / M.A. of Islamic Philosophy, Zanjan University / asgaref@yahoo.com
    Tahereh / Assistant Professor, Zanjan University / TKAMAli85@yahoo.com
    Abstract: 
    Shaykh Shahab-al-din Suhravardi is the first Muslim philosopher to look into the Qur’an and hadith for evidences for his philosophical theories. In this way, he tries to find the most reliable knowledge of the ultimate truth. In this article, the authors analyze Suhravardi’s viewpoint on hermeneutics (ta’wil) of religious texts. They argue that based on his theory of imagination in the domains of epistemology and ontology, Suhravardi finds it necessary to go through a process of ta’vil in order to attain and observe esoteric truths. He considers such a process to be multi-leveled and hierarchical, and by such understanding he solves the problem of the contradiction between the oneness of truth and the plurality of ta’vils which rely on one’s pre-understandings.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :هرمنوتیک سهروردى
    Abstract: 
    حکماى مسلمان در سلوک معرفتى خود، همواره به دنبال حقایقى بوده اند که هرگونه شک و شبهه اى از آن زدوده شده باشد. در این مسیر، سرچشمه وحیانى کلام الهى و کلام اولیاى الهى راه گشا و مددرسان ایشان است. در این میان شیخ شهاب الدین سهروردى نخستین حکیم مسلمان است که با استشهاد و استناد به آیات و روایات، دیدگاه هاى خود را در مسیر نیل به حقیقت اعلا قرار داده است.      در این مقاله دیدگاه ویژه هرمنوتیکى سهروردى، که در حکمت اسلامى با عنوان تأویل از آن یاد مى شود، مورد تحلیل قرار گرفته است. سهروردى با اتکا به نظریه خیال در حوزه معرفت شناسى و جهان شناسى خود، فرایند تأویل را براى درک و شهود حقایق باطنى ضرورى مى داند و با ذومراتب دانستن این فرایند مشکل نظریه تأویل به رأى را با واحد بودن حقیقت، دفع مى کند.
    References: 
    • ـ احمدى، بابك، ساختار و تأويل متن (شالوده شكنى و هرمنوتيك)، چ سوم، تهران، نشر مركز، 1375.
    • ـ پورمحمد، محسن، «پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله در عهدين»، معرفت، ش 25، تابستان 1377، ص 90ـ97.
    • ـ سبحانى، جعفر، هرمنوتيك، قم، مؤسسه امام صادق عليه السلام، 1389.
    • ـ سهروردى، شهاب الدين، مجموعه مصنفات، تصحيح و مقدمه هانرى كربن و ديگران، تهران، پژوهشگاه علوم انسانى و مطالعات فرهنگى، 1380.
    • ـ ـــــ ، هياكل النور، قاهره، بى نا، 1377ق.
    • ـ شهرزورى، محمدبن محمود، شرح حكمة الاشراق، تصحيح و تحقيق و مقدمه حسين ضيايى تربتى، تهران، پژوهشگاه علوم انسانى و مطالعات فرهنگى، 1380.
    • ـ صدوق، محمدبن على، التوحيد، تهران، بى نا، بى تا.
    • ـ ضيايى، حسين، معرفت و اشراق در انديشه سهروردى، ترجمه سيماسادات نوربخش، تهران، فرزان روز، 1384.
    • ـ عين القضات همدانى، عبداللّه بن محمد، تمهيدات، مقدمه و تصحيح عفيف عسيران، تهران، منوچهرى، 1370.
    • ـ غزالى، محمدبن محمد، الاحياء علوم الدين، قاهره، دارالحديث، 1412ق.
    • ـ كربن، هانرى، اسلام در سرزمين ايران (چشم اندازهاى فلسفى و معنوى)، ترجمه رضا كوهكن، تهران، انجمن حكمت و فلسفه ايران، 1388.
    • ـ ـــــ ، تخيل خلاق در عرفان ابن عربى، ترجمه انشاءاللّه رحمتى، تهران، جامى، 1384.
    • ـ كمالى زاده، طاهره، مبانى حكمى هنر و زيبايى از ديدگاه شهاب الدين سهروردى، تهران، فرهنگستان هنر، 1389.
    • ـ لورى، پيير، تأويلات القرآن از ديدگاه عبدالرزاق كاشانى، ترجمه زينب پودينه آقايى، تهران، حكمت، 1383.
    • ـ مجلسى، محمدباقر، بحارالانوار، بيروت، مؤسسه الوفاء، 1403ق.
    • ـ مرتضوى، سيدخدايار، هرمنوتيك و روش شناسى علوم انسانى، تهران، كنگره علوم انسانى، 1387.
    • ـ نوربخش، سيماسادات، آيت اشراق (تفسير و تأويل آيات قرآن كريم در آثار سهروردى)، تهران، مهر نيوشا، 1386.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , Fatemeh, , Tahereh.(2025) The Hermeneutics of Suhravardi. Ma`rifat Falsafi, 9(3), 125-149

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Fatemeh ; Tahereh ."The Hermeneutics of Suhravardi". Ma`rifat Falsafi, 9, 3, 2025, 125-149

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , F, , T.(2025) 'The Hermeneutics of Suhravardi', Ma`rifat Falsafi, 9(3), pp. 125-149

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , F, , T. The Hermeneutics of Suhravardi. Ma`rifat Falsafi, 2025; 9(3): 125-149