@article { author = {, Fatemeh and , Tahereh}, title = {هرمنوتیک سهروردى}, journal = {معرفت فلسفی 35، بهار 1391}, volume = {9}, number = {3}, pages = {125-149}, year = {2012}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {1735-4545}, eissn = {2980-8294}, doi = {}, abstract = {Shaykh Shahab-al-din Suhravardi is the first Muslim philosopher to look into the Qur’an and hadith for evidences for his philosophical theories. In this way, he tries to find the most reliable knowledge of the ultimate truth. In this article, the authors analyze Suhravardi’s viewpoint on hermeneutics (ta’wil) of religious texts. They argue that based on his theory of imagination in the domains of epistemology and ontology, Suhravardi finds it necessary to go through a process of ta’vil in order to attain and observe esoteric truths. He considers such a process to be multi-leveled and hierarchical, and by such understanding he solves the problem of the contradiction between the oneness of truth and the plurality of ta’vils which rely on one’s pre-understandings. }, keywords = {Suhravardi, Hadith, Ta’vil, hermeneutics, imagination, Observation., }, title_fa = {هرمنوتیک سهروردى}, abstract_fa ={حکماى مسلمان در سلوک معرفتى خود، همواره به دنبال حقایقى بوده اند که هرگونه شک و شبهه اى از آن زدوده شده باشد. در این مسیر، سرچشمه وحیانى کلام الهى و کلام اولیاى الهى راه گشا و مددرسان ایشان است. در این میان شیخ شهاب الدین سهروردى نخستین حکیم مسلمان است که با استشهاد و استناد به آیات و روایات، دیدگاه هاى خود را در مسیر نیل به حقیقت اعلا قرار داده است.      در این مقاله دیدگاه ویژه هرمنوتیکى سهروردى، که در حکمت اسلامى با عنوان تأویل از آن یاد مى شود، مورد تحلیل قرار گرفته است. سهروردى با اتکا به نظریه خیال در حوزه معرفت شناسى و جهان شناسى خود، فرایند تأویل را براى درک و شهود حقایق باطنى ضرورى مى داند و با ذومراتب دانستن این فرایند مشکل نظریه تأویل به رأى را با واحد بودن حقیقت، دفع مى کند. }, keywords_fa = {تأویل ,روایت ,خیال ,سهروردى ,مشاهده. ,}, url = {https://marefatfalsafi.nashriyat.ir/node/2349}, eprint = {https://marefatfalsafi.nashriyat.ir/sites/marefatfalsafi.nashriyat.ir/files/article-files/5_5.pdf} }