Ma`rifat Falsafi, Volume 5, Issue 4, No 20, Year 2025 , Pages 87-127

    Metempsychosis from Shaykh Ishrāq’s Viewpoint

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    Mohammad Taghi Yousefi / Ph.D. Student of Philosophy, Imam Khomeini I. E. R / yosofi@bou.ac.ir
    Abstract: 
    “Metempsychosis” has been a preoccupation for those who have worked in the area of philosophical psychology since a long time. It has resonance in other philosophical investigations, as well as in theological discussions. Muslim philosophers have dealt with this issue from different perspectives, and most often have come to the conclusion that it is philosophically impossible. Shaykh Ishrāq, however, says something different in this regard. This article is an attempt at explaining Shaykh Ishrāq’s idea with reference to his original works. At the outset, the author presents a history of the idea of metempsychosis, different approaches to this theory, its various terminologies, its foundations, and the reasons behind its rejection by some scholars. At the end, he tries to elaborate on Shaykh Ishrāq’s viewpoint on the issue, as well as his evaluation of the philosophical and narrative arguments regarding the question of metempsychosis.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :تناسخ از دیدگاه شیخ اشراق
    Abstract: 
    «تناسخ» آموزه اى است که از دیرباز فکر اندیشمندان را به خود معطوف داشته؛ بحثى که در علم النفس فلسفى از جایگاه ویژه اى برخوردار است، به گونه اى که هم در فلسفه نفس بازتاب هاى درخور توجهى دارد و هم در دیگر مباحث فلسفى. علاوه بر این، نمى توان از بازتاب هاى کلامى آن نیز غافل شد. از این رو، اندیشمندان مسلمان به فراخور توان فکرى خویش، به بررسى آن پرداخته اند و غالبآ به امتناع عقلى آن گرایش نشان داده اند. در این میان، شیخ اشراق به گونه اى دیگر سخن گفته است. در این مقاله، تلاش شده است تا دیدگاه ایشان با توجه به آثار وى تبیین شود؛ در این زمینه، ابتدا تاریخچه آموزه تناسخ، گرایش هاى گوناگون در این باره، اصطلاحات تناسخ و انواع آن و مبانى تناسخ و مبانى انکار آن، بررسى شده و در ادامه، تبیین دقیقى از دیدگاه ایشان ارائه گردیده است. در پایان، دلایل عقلى و نقلى طرفین ـ البته بر اساس آثار شیخ اشراق ـ ارائه شده است.
    References: 
    • ـ ابن‌سينا (حسين‌بن عبداللّه)، الشفاء، الطبيعيات، قم، منشورات مكتبة آية‌اللّه العظمى المرعشى النجفى، 1404.
    • ـ ـــــ ، النجاة، مصر، مطبعة السعادة / المكتبة المرتضوى، 1357.
    • ـ ـــــ ، النجاة من الغرق فى بحر الضلالات، ويرايش محمّدتقى دانش‌پژوه، تهران، دانشگاه تهران، 1379.
    • ـ ـــــ ، المبدأ و المعاد، تهران، مؤسسه مطالعات اسلامى دانشگاه مك‌گيل، 1363.
    • ـ احسائى، ابن ابى‌جمهور، عوالى اللئالى، مقدّمه شهاب‌الدين مرعشى نجفى، تحقيق، آقامجتبى عراقى، قم، سيدالشهداء، 1405، ج 4.
    • ـ الموسوعة العربية العالمية، تعريب، تييرا دل فيوجو، رياض، مؤسسة اعمال الموسوعة للنشر و التوزيع، 1419، چ دوم، ج 7.
    • ـ بحرانى، هاشم، البرهان فى تفسيرالقرآن، تهران، مؤسسة البعثة، 1415، ج 4.
    • ـ برنجكار، رضا، آشنايى با فرق و مذاهب اسلامى، قم، طه، 1378.
    • ـ بستانى، بطرس، دائرة‌المعارف؛ قاموس عام لكل فن و مطلب، بيروت، دارالمعرفة، بى‌تا، ج 6.
    • ـ بيرونى، ابوريحان محمّدبن احمد، تحقيق ما للهند من مقولة مقبولة أو مرذولة، هند ـ حيدرآباد، وزارة المعارف / افست بيدار، 1418.
    • ـ تاراچند، تأثير اسلام در فرهنگ هند، ترجمه على پيرنيا و عزّالدين عثمانى، تهران، پاژنگ، 1374.
    • ـ تفتازانى، سعدالدين مسعودبن عمر، شرح المقاصد، تحقيق و تعليق و تقديم عبدالرحمان عميرة، قم، منشورات الشريف الرضى، 1370، ج 3.
    • ـ توفيقى، حسين، آشنايى با اديان بزرگ، قم، سمت / طه / مركز جهانى علوم اسلامى، 1379.
    • ـ جان بى. ناس، تاريخ جامع اديان، ترجمه على‌اصغر حكمت، تهران، علمى و فرهنگى، 1373.
    • ـ چايدستر، ديويد، شور جاودانگى، ترجمه غلامحسين توكّلى، قم، مركز مطالعات و تحقيقات اديان و مذاهب، 1380.
    • ـ حسن‌زاده آملى، حسن، سرح‌العيون فى شرح‌العيون، قم، دفتر تبليغات اسلامى، 1379.
    • ـ حسينى شيرازى، سيدمحمّد، تقريب‌القرآن الى الاذهان، بيروت، دارالعلوم للطباعة و النشر، 1424، ج 28.
    • ـ حسينى ميلانى، سيد محمّدهادى‌بن جعفر، محاضرات فى فقه الامامية، بى‌جا، بى‌نا، بى‌تا، ج 7.
    • ـ دارام ويرسينگ، آشنايى با هندوئيزم، ترجمه سيدمرتضى موسوى، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامى، 1381.
    • ـ رازى، فخرالدين محمّدبن عمر، المباحث المشرقية، بيروت، دارالكتب العربى / افست ايران، 1410، ج 2.
    • ـ ـــــ ، المطالب العالية من العلم الالهى، تحقيق احمد حجازى السقاء، بيروت، دارالكتاب العربى، 1407.
    • ـ زرّين‌كوب، عبدالحسين، در قلمرو وجدان (سيرى در عقايد، اديان و اساطير)، تهران، علمى، 1369.
    • ـ سبزوارى، ملّادى، اسرارالحكم، مقدّمه و حواشى ابوالحسن شعرانى، تصحيح ابراهيم ميانجى، تهران، اسلاميه، 1362، چ دوم.
    • ـ سبزوارى نجفى، محمّدبن حبيب‌اللّه، ارشادالاذهان فى تفسيرالقرآن، بيروت، دارالتعارف للمطبوعات، 1419.
    • ـ ـــــ ، الجديد فى تفسيرالقرآن، بيروت، دارالتعارف للمطبوعات، 1406، ج 3.
    • ـ شايگان، داريوش، آيين هندو و عرفان اسلامى، ترجمه جمشيد ارجمند، تهران، فرزان، 1382.
    • ـ ـــــ ، اديان و مكتب‌هاى فلسفى هند، تهران، اميركبير، 1362، چ سوم.
    • ـ شريف لاهيجى، محمّدبن على، تفسير شريف لاهيجى، تهران، داد، 1373، ج 1.
    • ـ شهرستانى، محمّدبن عبدالكريم احمد، الملل و النحل بيروت، دارالمعرفة، 1395ق.
    • ـ شيخ اشراق (شهاب‌الدين سهروردى)، مجموعه مصنّفات، به اهتمام سيدحسين نصر، تهران، مؤسسه مطالعات و تحقيقات فرهنگى، 1372، ج 1ـ4.
    • ـ صادقى تهرانى، محمّد، الفرقان فى تفسير القرآن، قم، فرهنگ اسلامى، 1365، چ دوم، ج 10.
    • ـ طباطبائى، سيد محمّدحسين، الميزان فى تفسيرالقرآن، قم، مؤسسة النشر الاسلامى، 1417، چ پنجم، ج 7.
    • ـ طبرسى، فضل‌بن حسن، جوامع الجامع، تصحيح و تعليق ابوالقاسم گرجى، قم، دانشگاه تهران، 1409، چ دوم.
    • ـ ـــــ ، مجمع‌البيان فى تفسيرالقرآن، تصحيح و تحقيق هاشم رسولى محلّاتى و فضل‌اللّه يزدى طباطبائى، بيروت، دارالمعرفه، 1408، چ دوم، ج 4.
    • ـ طوسى، محمّدبن حسن، التبيان فى تفسيرالقرآن، بيروت، دار احياءالتراث العربى، بى‌تا، ج 4.
    • ـ طيّب، عبدالحسين، اطيب‌البيان فى تفسيرالقرآن، تهران اسلام، 1378، چ دوم، ج 5.
    • ـ عاملى، على‌بن حسن، الوجيز، قم، دار القرآن‌الكريم، 1413، ج 1.
    • ـ فاضل موحدّى لنكرانى، محمّد، تفصيل الشريعة فى شرح تحريرالوسيلة، بى‌جا، بى‌نا، بى‌تا، كتاب «الخمس و الانفال».
    • ـ فيّاض لاهيجى؛ ملّاعبدالرزاق، گوهر مراد، تصحيح و تحقيق و مقدّمه زين‌العابدين قربانى لاهيجى، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى، 1372.
    • ـ فيض كاشانى، محمّدمحسن، كلمات مكنونة، تصحيح و تعليق عزيزاللّه عطاردى قوچانى، تهران، فراهانى، بى‌تا.
    • ـ قاديانى، ميرزا غلام‌احمد، مرآت كمالات الاسلام، بى‌جا، بى‌نا، 1893م.
    • ـ قرشى، على‌اكبر، احسن الحديث، تهران، بنياد بعثت، 1378، چ سوم، ج 3.
    • ـ قمى مشهدى، محمّدبن محمّدرضا، كنزالدقائق و بحرالغرائب، تهران، وزارة الارشاد، 1366، ج 4.
    • ـ قيصرى رومى، داود، شرح فصوص‌الحكم، تعليقه جلال‌الدين آشتيانى، تهران، علمى و فرهنگى، 1375.
    • ـ كازرونى شيرازى، قطب‌الدين محمودبن مسعود، شرح حكمة‌الاشراق سهروردى، به اهتمام عبداللّه نورى و مهدى محقق، تهران، دانشگاه تهران / مؤسسه مطالعات اسلامى دانشگاه مك‌گيل، 1380.
    • ـ كاشانى، محمّدبن مرتضى، المعين، قم، مكتبة آية‌اللّه المرعشى النجفى، 1410.
    • ـ كاشانى، ملّافتح‌اللّه، زبدة‌التفسير، قم، مؤسسة المعارف الاسلامية، 1423، ج 2.
    • ـ كشى، محمّدبن عمر، رجال الكشى، مشهد، دانشگاه مشهد، 1348.
    • ـ كمال عثمان بك، د. حقايق عن تناسخ الارواح و الحاسَة السادسة، بيروت، شركة ابناء الشريف الانصارى، المكتبة العصرية للطباعة و النشر، 1423.
    • ـ گنابادى، سلطان محمّد، بيان السعادة، بيروت، مؤسسة الاعلمى للمطبوعات، 1408، چ دوم، ج 2.
    • ـ مجلسى، محمّدباقر، بحارالانوار، بيروت، مؤسسة الوفاء، 1404، چ چهارم، ج 7.
    • ـ مدرّسى، محمّدتقى، من هدى القرآن، تهران، دار محبى‌الحسين، 1419، ج 3.
    • ـ مسجدجامعى، عليرضا، پژوهشى در معارف اماميه، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى، 1380، ج 2.
    • ـ مصطفوى، حسن، تفسير روشن، تهران، مركز نشر كتاب، 1380.
    • ـ مقاتل‌بن سليمان، تفسير مقاتل بن سليمان، بيروت، دار احياءالتراث، 1423، ج 1.
    • ـ مكارم شيرازى، ناصر، الامثل فى تفسير الكتاب المنزل، قم، مدرسة الامام على‌بن ابى‌طالب، 1421، ج 15.
    • ـ ملّاصدرا (صدرالدين محمّدبن ابراهيم شيرازى)، الشواهد الربوبية، تعليقه ملّاهادى سبزوارى، قم، مركز نشر دانشگاهى، 1360، چ دوم.
    • ـ ـــــ ، المبدأ و المعاد، تصحيح سيد جلال‌الدين آشتيانى، تهران، انجمن حكمت و فلسفه ايران، 1354.
    • ـ ـــــ ، الحكمة المتعالية فى الاسفارالعقلية الاربعة، قم، مكتبة المصطفوى، 1379، چ دوم، ج 9.
    • ـ يوسفى، محمّدتقى، تناسخ از ديدگاه عقل و وحى، در حال چاپ.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Yousefi, Mohammad Taghi.(2025) Metempsychosis from Shaykh Ishrāq’s Viewpoint. Ma`rifat Falsafi, 5(4), 87-127

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mohammad Taghi Yousefi."Metempsychosis from Shaykh Ishrāq’s Viewpoint". Ma`rifat Falsafi, 5, 4, 2025, 87-127

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Yousefi, M.(2025) 'Metempsychosis from Shaykh Ishrāq’s Viewpoint', Ma`rifat Falsafi, 5(4), pp. 87-127

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Yousefi, M. Metempsychosis from Shaykh Ishrāq’s Viewpoint. Ma`rifat Falsafi, 2025; 5(4): 87-127