Ma`rifat Falsafi, Volume 6, Issue 2, No 22, Year 2025 , Pages 71-104

    تأمّلی بر «نظام احسن» از منظر حکمت متعالیه

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    Mohammad javad / استادیار مبانی نظری اسلام دانشگاه پیام نور قم / mj.talebi1349@yahoo.com
    Askar Dirbaz / دانشیار دانشگاه قم / m_abas12@yahoo.com
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :تأمّلی بر «نظام احسن» از منظر حکمت متعالیه
    Abstract: 
    «نظام احسن» یکی از مباحث مهم فلسفی است که در اندیشه فلاسفه اسلامی، به طور عام، و در دستگاه فلسفی ملّاصدرا، به طور خاص، جایگاه ویژه‏ای دارد. فلاسفه و دیگر دانشمندان همیشه این سؤال را در ذهن داشته‏اند که آیا نظام جهان موجود بهترین نظام است یا خیر؟ در آغاز، این‏طور به نظر می‏رسد که جهانِ عاری از هرگونه نقص و شرّ، همانا بهترین نظام است؛ از این‏رو، این سؤال مطرح می‏شود که چرا جهان حاضر چنین نیست؟ از طرف دیگر با پیشرفت علوم، و طرح نظریه‏های گوناگون، هر روز پرده‏ای از رازهای طبیعت برداشته می‏شود و معلوم می‏گردد که نظام جهان، از نظر علوم، بسیار پیچیده و دقیق است. بنابراین، از یک‏سو، دانشمندانْ خویش را با نظامی برتر رویارو می‏بینند و از سوی دیگر، وجود شرور و نقایصْ شبهه برتر نبودن نظام جهان را به ذهن می‏رساند. امّا فلاسفه با اثبات نظام احسن، و طرح مباحث مختلف در زمینه آن، این تعارض ظاهری را برطرف کرده‏اند. ملّاصدرا بر پایه نظام فلسفی خود ـ حکمت متعالیه ـ جهان هستی را برآمده از نظام ربّانی دانسته که در این صورت، دارای بهترین شکل ممکن است. در این مقاله، با توجه به جامع‏ترین کتاب فلسفی ملّاصدرا ـ که همان «اسفار اربعه» باشد ـ به بررسی دیدگاه او در این‏باره می‏پردازیم.
    References: 
    • ـ ابن‏سینا، الاشارات و التنبیهات، قم، البلاغه، 1375.
    • ـ جوادی آملی، عبداللّه، رحیق مختوم؛ شرح حکمت متعالیه، قم، اسراء، 1375.
    • ـ حافظ، شمس‏الدین محمّد، دیوان حافظ، مقابله نسخه و تصحیح محمّد قزوینی و قاسم غنی، تهران، هنرور، چ دوم، 1370.
    • ـ سبزواری، ملّاهادی، شرح منظومه، تصحیح و تعلیق حسن حسن‏زاده آملی، تهران، سازمان تبلیغات اسلامی، چ هفتم، 1374.
    • ـ سجّادی، سیدجعفر، فرهنگ اصطلاحات فلسفی ملّاصدرا، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، 1379.
    • ـ سیدبن طاووس، لهوف، تحقیق فارس تبریزیان، قم، دارالاسوه، 1414ق.
    • ـ شیرازی، قطب‏الدین، شرح حکمه‏الاشراق، به اهتمام عبداللّه نورانی، تهران، مؤسسه مطالعات اسلامی، دانشگاه تهران ـ مک‏گیل، 1380.
    • ـ طباطبائی، سید محمّدحسین، اصول فلسفه و روش رئالیسم، پاورقی مرتضی مطهّری، قم، نشر اسلامی، بی‏تا.
    • ـ مطهّری، مرتضی، مجموعه آثار (عدل الهی)، تهران، صدرا، چ پنجم، 1375.
    • ـ ملّاصدرا (صدرالدین محمّدبن ابراهیم شیرازی)، الحکمة المتعالیه فی الاسفار الاربعة العقلیه، تعلیقه ملّاهادی سبزواری و علّامه طباطبائی، قم، علمی ـ مصطفوی، 1379.
    • ـ ـــــ ، شواهد الربوبیة، تعلیقه ملّاهادی سبزواری، بیروت، مؤسسه تاریخ عربی، چ دوم، 1360.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , Mohammad javad, Dirbaz, Askar.(2025) تأمّلی بر «نظام احسن» از منظر حکمت متعالیه. Ma`rifat Falsafi, 6(2), 71-104

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mohammad javad ; Askar Dirbaz."تأمّلی بر «نظام احسن» از منظر حکمت متعالیه". Ma`rifat Falsafi, 6, 2, 2025, 71-104

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , M, Dirbaz, A.(2025) 'تأمّلی بر «نظام احسن» از منظر حکمت متعالیه', Ma`rifat Falsafi, 6(2), pp. 71-104

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , M, Dirbaz, A. تأمّلی بر «نظام احسن» از منظر حکمت متعالیه. Ma`rifat Falsafi, 2025; 6(2): 71-104