Ma`rifat Falsafi, Volume 5, Issue 3, No 19, Year 2025 , Pages 245-275

    علم‏گرایی انسان‏محور کانت و تأثيرات آن بر نظريه اخلاقى و دينى او

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    Ghodratollah / استادیار فلسفه دانشگاه خوارزمی / qorbani48@yahoo.com
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :علم‏گرایی انسان‏محور کانت و تأثيرات آن بر نظريه اخلاقى و دينى او
    Abstract: 
    نگرش کانت به علم، به ویژه علم تجربی و پیشرفت‏های فزاینده آن و سپس تبیین و نقّادی مابعدالطبیعه بر این اساس، پس از او تأثیرات گسترده‏ای داشته است که هنوز هم ادامه دارد. در این فرایند، کانت معیارهای علم یقینی را، که متأثر از علوم تجربى‏اند، در امکان صدور حکم تألیفی، تجربی بودن، محدودیت در عرصه تجربه و مانند آن ذکر کرده و مابعدالطبیعه و دین را از حوزه یقین علمی خارج ساخته است. از سوی دیگر، کانت از ادامه‏دهندگان خط فکر انسان‏محوری (سوبژکتیویسم) در غرب است و تا حدّی آن را به اوج رسانده. در نتیجه این امر، انسان کانتی ضمن محدود شدن در عرصه عالم پدیدار، تنها خود را محور هستی و حقیقت مى‏پندارد که با محرومیت از مابعدالطبیعه عقلانی، تلاش دارد برای خود، اخلاق و دین مورد نظر را وضع نماید. ویژگی این اخلاق آن است که صرفا یک اخلاق انسانی و تنها در خدمت خواست‏ها و تمایلات انسان قرار دارد و از هرگونه معیار و ارزش‏های الهی تهی است. این ویژگی در نگرش دینی کانت نیز تداوم مى‏یابد، تا آنجا که او اخلاق را اساس دین دانسته و برای انسان‏ها دین اخلاقی عقلانی تهی از مبدأ الهی تجویز کرده است. این همان انسانی کردن حقایق الهی و راززدایی از هستی توسط کانت و مهم‏ترین نتیجه آن نسبى‏گرایی است.
    References: 
    • ـ الیاده، میرچا، فرهنگ و دین، ترجمه هیأت مترجمان، زیرنظر بهاءالدین خرّمشاهی، تهران، طرح نو، 1374.
    • ـ حدّاد عادل، غلامعلی، «تأثیر کانت بر تفکر دینی مغرب زمین»، قبسات 2 (زمستان 1375)، ص 90ـ105.
    • ـ خراسانی، محمّد شرف‏الدین، از برونه تا کانت، تهران، علمی و فرهنگی، 1376.
    • ـ کاپستون، فردریک، تاریخ فلسفه، ترجمه اسماعیل سعادت و منوچهر بزرگمهر، تهران، علمی و فرهنگی / سروش، 1372.
    • ـ کانت، ایمانوئل، تمهیدات، ترجمه غلامعلی حدّاد عادل، تهران، نشر دانشگاهی، 1370.
    • ـ ـــــ ، دین در محدوده عقل محض، ترجمه منوچهر صانعی درّه‏بیدی، تهران، نقش و نگار، 1381.
    • ـ کورنر، اشتفان، فلسفه کانت، ترجمه عزّت‏اللّه فولادوند، تهران، خوارزمی، 1367.
    • ـ مجتهدی، کریم، فلسفه نقّادی کانت، تهران، امیرکیبر، 1378.
    • ـ مگی، برایان، فلاسفه بزرگ، ترجمه عزّت‏اللّه فولادوند، تهران، خوارزمی، 1372.
    • ـ هایدگر، مارتین، «عصر تصویر جهان»، ترجمه یوسف اباذری، ارغنون12 (زمستان 1375)، ص 1ـ20.
    • - Ewing, A.C., A Short Commentary on Kants Critique of Pure Reason, The University of Chicago Press, 1967.
    • - Guyer, Paul, "Kant, Immanuel", in Routledge Encyclopedia of Philosophy, ed. by Edward Graig, Routledge, 1998, v. 5, pp. 177-200.
    • - Kant, Immanuel, Critique of Pure Reason, Trans. by Paul Guyer & Allen Wood, Cambridge University Press, 1998.
    • - Mc. Cormick, Matt, "Immanuel Kant, Metaphysics", in Internet Encyclopedia of Philosophy.
    • - Walsh, W. H., "Kant", The Encyclopedia of Philosophy, ed. by Paul Edwards, New York, The Mc. Millan Press, 1967.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , Ghodratollah.(2025) علم‏گرایی انسان‏محور کانت و تأثيرات آن بر نظريه اخلاقى و دينى او. Ma`rifat Falsafi, 5(3), 245-275

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Ghodratollah ."علم‏گرایی انسان‏محور کانت و تأثيرات آن بر نظريه اخلاقى و دينى او". Ma`rifat Falsafi, 5, 3, 2025, 245-275

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , G.(2025) 'علم‏گرایی انسان‏محور کانت و تأثيرات آن بر نظريه اخلاقى و دينى او', Ma`rifat Falsafi, 5(3), pp. 245-275

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , G. علم‏گرایی انسان‏محور کانت و تأثيرات آن بر نظريه اخلاقى و دينى او. Ma`rifat Falsafi, 2025; 5(3): 245-275