Pages:
133-164
Receive Date: 2025/02/17
Accept Date: 2025/02/17
Abstract:
In the field of the philosophy of science, the process of knowledge development is based on three approaches, i.e. inductive, falsificationist, and paradigmatic. Despite their differences in their ontology, epistemology, and methodology, they all share in their relativistic approach to human understanding and knowledge.
The authors in this article begin with introducing the three aforementioned approaches and their foundations. Then they turn to an Islamic approach towards the development of knowledge. The authors suggest a methodology they call “intermediate ijtihād” in which all four causes (efficient, material, formal, and final causes) are taken into account, and therefore culminate in rational certainty and religious authority. In this approach, the acquaintance with reality is possible through reason and authentic religious narratives, reality is not considered relative, and the basic principles of understanding will not change during time and in different places. It is also based on Divine worldview, and a cooperation of philosophy and science serves as an instrument, compensating for the shortcomings of modern sciences.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :روش شناسى نظریه پردازى در حوزه علوم انسانى تأمّلى بر رویکرد اندیشمندان اسلامى
Abstract:
در قاموس فلسفه علم، فرایند توسعه دانش بر سه رویکرد استقرایى، ابطالگرایانه و پارادایماتیک بنا شده است. گرچه هستىشناسى، معرفتشناسى و روششناسىِ هرکدام از این رویکردها با هم متفاوتاند، ولى نسبىگرایى و قائل بودن به عدم دستیابى به معرفت کامل و ثابت نسبت به حقیقتْ رگه مشترک هر سه است. نگارندگان نوشتار حاضر قصد دارند تا ضمن معرفى اجمالى رویکردهاى سهگانه بالا و تبیین هستىشناسى، معرفتشناسى و روششناسى آنها، معرفى مستوفایى از رویکرد اسلامى نسبت به توسعه علم ارائه دهند. رویکرد مختار در این مقاله اجتهاد متوسط مىباشد که علل چهارگانه فاعلى، مادّى، صورى و غایى را مطمحنظر قرار مىدهد و خروجى آن مفید علم و اطمینان عقلایى و بالتبع حجّت شرعى است. در این رویکرد، دستیابى به حقیقت در پرتو رجوع به عقلِ مبرهن و نقل داراى حجّیت میسور است، حقیقتْ نسبى تلقّى نمىشود، و مبانى و اصول در بستر زمان و مکان متغیّر نمىباشند. همچنین، مبناى این رویکردْ جهانبینى الهى است و تعامل علم و فلسفه در آن ابزارى در جهت رفع عیبناکى علوم روز شمرده مىشود.
References:
- ـ الوانى، سيدمهدى و حسن دانايى فرد، گفتارهايى در فلسفه تئورى هاى سازمان دولتى، تهران، صفّار، 1388.
- ـ پلانك، ماكس، تصوير جهان در فيزيك جديد، ترجمه مرتضى صابر، تهران، جاويدان، 1364.
- ـ پوپر، كارل، سرچشمه هاى دانايى و نادانى، ترجمه عباس باقرى، تهران، نى، 1379.
- ـ ـــــ ، منطق اكتشاف علمى، ترجمه سيدحسين كمالى، تهران، علمى و فرهنگى، 1370.
- ـ جعفرى، محمّدتقى، از علم تا فلسفه، پايگاه اطلاع رسانى استاد جعفرى، 1386.
- ـ ـــــ ، حيات معقول، تهران، مؤسسه تدوين و نشر آثار علّامه جعفرى، 1387.
- ـ ـــــ ، رابطه بايد و ارزش، پايگاه اطلاع رسانى استاد جعفرى، 1386.
- ـ ـــــ ، نظام هست ها و بايدها، پايگاه اطلاع رسانى استاد جعفرى، 1386.
- ـ جوادى آملى، عبداللّه، تفسير تسنيم، قم، اسراء، 1380.
- ـ ـــــ ، حيات حقيقى انسان در قرآن، تحقيق و تنظيم غلامعلى امين دين، قم، اسراء، 1382.
- ـ ـــــ ، معرفت شناسى در قرآن، تنظيم و ويرايش حميد پارسانيا، چ دوم، قم، اسراء، 1386.
- ـ ـــــ ، منزلت عقل در هندسه معرفت دينى، تنظيم احمد واعظى، قم، اسراء، 1386.
- ـ چالمرز، آلن، چيستى علم، درآمدى بر مكاتب علم شناسى فلسفى، ترجمه سعيد زيباكلام، تهران، علمى و فرهنگى، 1374.
- ـ حرّ عاملى، محمّدبن حسن، وسائل الشيعه، قم، آل البيت لاحياءالتراث، 1414ق.
- ـ دانايى فرد، حسن و ديگران، روش شناسى پژوهش كيفى در مديريت (رويكردى جامع)، تهران، صفّار، 1386.
- ـ راسل، برتراند، عرفان و منطق، ترجمه نجف دريابندرى، تهران، ناهيد، 1384.
- ـ كراجكى، ابوالفتح، التعجب، قم، الغدير، 1421ق.
- ـ مجلسى، محمّدباقر، بحارالانوار، تهران، الاسلاميه، بى تا.
- ـ مطهّرى، مرتضى، مجموعه آثار، تهران، صدرا، 1375، ج 2.
- ـ مقدم حيدرى، غلامحسين، قياس ناپذيرى پارادايم هاى علمى، تهران، نى، 1385.
- ـ هچ، مارى جو، تئورى سازمان: مدرن، نمادين، تفسيرى، پست مدرن، ترجمه حسن دانايى فرد، تهران، افكار، 1385.
- - Copleston, Fredrick, A History of Philosophy, New York, Images Books, 1946.
- - Hassard, Jahn, "An Alternative to Paradigrn Incommensurability in Organization Theory", in John Hassard & Denis Pym (eds.), The Theory & Philosophy of Organizations, Critical Issues & New Perspective, Routledge, 1993.
- - Hulgren, F.H & D. L. Coomer (eds.), Alternat modes of Inquiry in home Economics Research, American Home Economics Association Teacher Edueation yearbooky, peoria, Il: Glencoe poblishing, 1989.
- - Kuhn, Thomas, The Structure of Scientific Revolutions, University of Chicago Press, 1970.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, Hasan, Babai Mojarrad, Hosein.(2025) The Methodology of Theorization in Humanities; with Reflection on Muslim Thinkers’ Approaches. Ma`rifat Falsafi, 8(1), 133-164
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Hasan ; Hosein Babai Mojarrad."The Methodology of Theorization in Humanities; with Reflection on Muslim Thinkers’ Approaches". Ma`rifat Falsafi, 8, 1, 2025, 133-164
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, H, Babai Mojarrad, H.(2025) 'The Methodology of Theorization in Humanities; with Reflection on Muslim Thinkers’ Approaches', Ma`rifat Falsafi, 8(1), pp. 133-164
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, H, Babai Mojarrad, H. The Methodology of Theorization in Humanities; with Reflection on Muslim Thinkers’ Approaches. Ma`rifat Falsafi, 2025; 8(1): 133-164