Pages:
83-106
Receive Date: 2025/02/20
Accept Date: 2025/02/20
Abstract:
Muslim epistemologists have suggested three theories about the problem of “designation”. Most of them think of designation as being in actu and “intrinsic” (pertaining to demonstration) to mental forms. But professor Fayyāḍi believes that designation is “essential” (pertaining to Isagogue) to knowledge by representation. He thinks of the nafs of the knowing subject as the real designator, and of mental forms as the mental existence of the ones which are designated. On the other hand, professor Mesbah believes that the process of designation is an innate process in which human mind relates mental forms to their designated entities. He considers the act of designation in potentia, the actuality of which depends on true affirmation.
In this article, the authors argue that the difference between the three ideas stems from their different analysis of “designation”. So they try to put forward an analysis of designation to criticize the common view as well as that of professor Fayyāḍi. They also refer to the negligence of these views of the role of the knowing subject’s intention in the process of designation.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :حکایت ذاتى در بوته نقد
Abstract:
معرفتشناسان مسلمان سه دیدگاه درباره «حکایت» مطرح کردهاند. دیدگاه مشهور این است که «حکایت» ذاتى باب برهان براى صور ذهنى است و این صور بالفعل ماوراى خود را نشان مىدهند. استاد فیّاضى «حکایت» را ذاتى باب ایساغوجى براى علم حصولى مىداند و بر این باور است که حاکى «نفس فاعل شناسا» به شمار مىرود و صور ذهنى، وجودهاى ذهنى محکى مىباشند. استاد مصباح اعتقاد دارند که «حکایت» انتقال ذهن به طور طبیعى از صور ذهنى به محکى است که در برخى مراتب، حکایت صور ذهنى شأنى و بالقوّه است و تنها در مرتبه تصدیق صادق است که «حکایت» به فعلیت مىرسد. عمده اختلافى که بین این سه دیدگاه وجود دارد به نوع تحلیل بازمىگردد. در این نوشتار، با تحلیلى که از «حکایت» ارائه شده است، به نقد دیدگاه مشهور و استاد فیّاضى پرداخته، و از برخى نقدهاى بنایى، همچون غفلت از نقش توجه فاعل شناسا در فرایند حکایت، سخن گفتهایم.
References:
- ـ ابن سينا، شرح الاشارات و التنبيهات، قم، الكتاب، 1403ق.
- ـ ـــــ ، منطق المشرقيين، قم، كتابخانه آيت اللّه مرعشى نجفى، 1405ق.
- ـ برهان مهريزى، مهدى و مجتبى مصباح، «ماهيت حكايت از ديدگاه استاد مصباح»، معرفت فلسفى، ش 23، بهار 1388، ص 11ـ50.
- ـ رازى، فخرالدين، شرح مطالع الانوار فى المنطق، قم، كتبى نجفى، بى تا.
- ـ رازى، قطب الدين، شرح رساله الشمسية القزوينى (الكاتبى)، قم، رضى، 1363.
- ـ سبزوارى، ملّاهادى، شرح منظومه، تعليقه حسن حسن زاده آملى، قم، دفتر تبليغات اسلامى، 1380.
- ـ سهروردى شهاب الدين (شيخ اشراق)، مجموعه مصنّفات، قم، انجمن حكمت و فلسفه ايران، 1397ق.
- ـ شهرزورى، شمس الدين محمّد، شرح حكمه الاشراق، تهران، مؤسسه مطالعات و تحقيقات فرهنگى، 1372.
- ـ شيرازى، قطب الدين، شرح حكمه الاشراق، چاپ افست.
- ـ طوسى، خواجه نصيرالدين، اساس الاقتباس، تهران، دانشگاه تهران، 1361.
- ـ ـــــ ، الجوهرالنضيد، قم، بيدار، 1362.
- ـ فارابى، ابونصر، المنطقيات، تحقيق محمّدتقى دانش پژوه، قم، كتابخانه آيت اللّه مرعشى نجفى، 1408ق.
- ـ فياضى، غلامرضا، درآمدى بر معرفت شناسى، قم، مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمينى، 1386.
- ـ مصباح، محمّدتقى، آموزش فلسفه، چ هشتم، تهران، سازمان تبليغات اسلامى، 1377.
- ـ مطهّرى، مرتضى، مجموعه آثار، چ پنجم، قم، صدرا، 1380.
- ـ يزدى، عبداللّه بن شهاب الدين، الحاشيه على تهذيب المنطق، قم، جامعه مدرسين، 1405ق.
- ـ ـــــ ، الحاشيه على تهذيب المنطق، حاشيه محمد على، قم، جامعه مدرسين، 1405ق.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Borhan, Mahdi, Mesbah, Mojtaba.(2025) Intrinsic Designation under Scrutiny. Ma`rifat Falsafi, 8(1), 83-106
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Mahdi Borhan; Mojtaba Mesbah."Intrinsic Designation under Scrutiny". Ma`rifat Falsafi, 8, 1, 2025, 83-106
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Borhan, M, Mesbah, M.(2025) 'Intrinsic Designation under Scrutiny', Ma`rifat Falsafi, 8(1), pp. 83-106
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Borhan, M, Mesbah, M. Intrinsic Designation under Scrutiny. Ma`rifat Falsafi, 2025; 8(1): 83-106