Ma`rifat Falsafi, Volume 22, Issue 2, No 86, Year 2025 , Pages 7-24

    A Critical Examination of Christopher Franklin’s Response to the Explanatory Formulation of the Luck Argument

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    ✍️ Karamat Varzdar / دکتری دانشگاه تهران / keramat.varzdar@ut.ac.ir
    Mohammad Amin Khodamoradi / دانشجوی کارشناسی ارشد / amin.khodamoradi@ut.ac.ir
    dor 20.1001.1.17354545.1403.22.2.1.1
    doi 10.22034/marefatfalsafi.2025.2021716
    Abstract: 
    The main issue of this study is to examine Christopher Franklin’s response to the "explanatory formulation of the luck argument" using a descriptive-analytical method. The aim is to critically evaluate the foundational aspects of the explanatory formulation and Franklin's response to it, in the light of the incorrectness of "considering the cause of something as its justification". Based on the explanatory formulation, with the acceptance of indeterminism, it is impossible to explain why the agent performed act "B" instead of act "A," and this leads to "luck." In his explanatory formulation of the luck argument, Franklin distinguishes between two types of contrasting explanations. Accordingly, the type one contrasting explanation renders the second premise of the argument false, while the type two renders the first premise false. As a result, no interpretation of the contrasting explanation validates all the premises of the luck argument. The insistence of determinists on presenting the type one contrasting explanation is based on the prior acceptance of psychological determinism, which, in addition to being question-begging, is also not accepted by the majority of compatibilists. Although Franklin’s response to this problem is acceptable, the libertarianism proposed by Franklin, as well as the explanatory formulation of the luck problem, is based on "considering the cause of something as its justification". However, the problem of normativity shows that psychological reasons of the agent cannot play a causal role in the formation of actions, and as a result, the underlying assumption of the explanatory formulation of the luck problem is incorrect and Franklin’s response fundamentally fails.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :بررسی انتقادی پاسخ کریستوفر فرانکلین به صورت‌بندی تبیینی از استدلال بخت
    Abstract: 
    مسئلة اساسی این پژوهش بررسی پاسخ‌ کریستوفر فرانکلین به «صورت‌بندی تبیینی از استدلال بخت» به روش توصیفی ـ تحلیلی و هدف آن نقد مبنایی صورت‌بندی تبیینی و پاسخ فرانکلین به آن، با توجه به نادرستی «علت‌انگاری دلیل» است. بر اساس صورت‌بندی تبیینی، با پذیرش ناتعین‌گروی، نمی‌توان تبیین کرد که چرا عامل به‌ جای عمل «الف»، «ب» را انجام داده ‌است و این به «بخت» می‌انجامد. فرانکلین ضمن صورت‌بندی تبیینی از استدلال بخت، از دو نوع تبیین تقابلی نوع اول و نوع دوم نام می‌برد. بر این اساس، تبیین تقابلی نوع اول مقدمة دوم استدلال، و نوع دوم مقدمة اول استدلال را کاذب می‌گرداند. در نتیجه، هیچ خوانشی از تبیین تقابلی تمام مقدمات استدلال بخت را صادق نمی‌کند. اصرار طرفداران تعین‌گروی بر ارائة تبیین تقابلی نوع اول، مبتنی بر پذیرش پیشین تعین‌گروی روان‌شناختی است که علاوه بر مصادره به مطلوب بودن، مقبول اکثریت سازگارگروان هم نیست. هرچند پاسخ فرانکلین به این معضل قابل قبول است، اما اختیارگروی مد نظر فرانکلین و همچنین صورت‌بندی تبیینی از معضل بخت، مبتنی بر علت‌پنداشتن دلیل است، درحالی‌که اشکال هنجارمندی نشان می‌دهد که اساساً دلایل روانی کنشگر نمی‌توانند نقش علّی را در پیدایش کنش ایفا کنند و در نتیجه، پیش‌فرض صورت‌بندی تبیینی از معضل بخت و پاسخ فرانکلین از بنیان نادرست است.
    References: 
    • کدخداپور، جمال و دیرباز، عسکر (1399). رویکردهای اختیارگرایان در پاسخ به استدلال شانس. پژوهش‌های فلسفی ـ کلامی، 22 (86)، 5ـ26.
    • مروارید، جعفر و موحدی، روح‌الله (1395). نسبت اختیار و تعین‌گرایی علّی در نگاه فیلسوفان تحلیلی، جستارهایی در فلسفه و کلام، 48 (96)، 85ـ102.
    • Aristotle (1991). The Complete Works of Aristotle. by Jonathan Barnes. Princeton: University Press.
    • Ayer, A. J. (1954). Freedom and Necessity. Philosophical Essays. New York: St. Martin’s Press.
    • Bernstein, Mark (2002). Fatalism. In The Oxford Handbook of Free Will. Robert Kane (Ed.), Oxford: Oxford University Press.
    • Clarke, Randolph (2003). Libertarian Accounts of Free Will. New York: Oxford University Press.
    • Dancy, Jonathan (2004). Tow Ways of Explaining Actions. In John Hyman and Helen Stward (Eds.), Agency and Action. Cambridge: Cambridge University Press.
    • Davidson, Donald (1980). Essays on Action and Events. Oxford: Clarendon Press.
    • Dickenson, Jason (2007). Reasons, Causes, and Contrasts. Pacific Philosophical Quarterly. 88, 1-23.
    • Franklin, C. E. (2018). A Minimal Libertarianism: Free Will and the Promise of Reduction. Oxford: University Press.
    • Fischer, John Martin & Ravizza Mark (1998). Responsibility and Control: A Theory of Moral Responsibility. New York: Cambridge University Press.
    • Ginet, Carl (1990). On Action. Cambridge: Cambridge University Press.
    • Haji, Ishtiyaque (2000). Indeterminism, Explanation, and Luck. The Journal of Ethics. 4, 211-235.
    • Hitchcock, Christopher (1999). Contrastive Explanation and the Demon of Determinism. British Journal of the Philosophy of Science. 50, 585-612.
    • Holton, Richard (2009). Willing, Wanting, Waiting. New York: Oxford University Press.
    • Joseph, Mark (2004). Donald Davidson. United Kingdom: Acumen Publishing Limited.
    • Kane, Robert (1996). The Significance of Free Will. New York: Oxford University Press.
    • Levy, Neil (2011). Hard Luck: How Luck Undermines Free Will and Moral Responsibility. New York: Oxford University Press.
    • Lipton, Peter (1991). Inference to the Best Explanation. London: Routledge.
    • McCann, Hugh J. (2012). Making Decisions. Philosophical Issues, 22, 246–263.
    • Mele, Alfred (2005). Libertarianism, Luck, and Control. Pacific Philosophical Quarterly. 86, 381–407.
    • O’Connor, Timothy (1996). Why Agent Causation? Philosophical Topics. 24, 143–158.
    • Van Inwagen, Peter (1983). An Essay on Free Will. New York: Oxford University Press.
    • Wallace, R. Jay (1999). Addiction as Defect of the Will: Some Philosophical Reflections. Law and Philosophy. 18, 621–654.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Varzdar, Karamat, Khodamoradi, Mohammad Amin.(2025) A Critical Examination of Christopher Franklin’s Response to the Explanatory Formulation of the Luck Argument. Ma`rifat Falsafi, 22(2), 7-24 https://doi.org/10.22034/marefatfalsafi.2025.2021716

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Karamat Varzdar; Mohammad Amin Khodamoradi."A Critical Examination of Christopher Franklin’s Response to the Explanatory Formulation of the Luck Argument". Ma`rifat Falsafi, 22, 2, 2025, 7-24

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Varzdar, K, Khodamoradi, M.(2025) 'A Critical Examination of Christopher Franklin’s Response to the Explanatory Formulation of the Luck Argument', Ma`rifat Falsafi, 22(2), pp. 7-24

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Varzdar, K, Khodamoradi, M. A Critical Examination of Christopher Franklin’s Response to the Explanatory Formulation of the Luck Argument. Ma`rifat Falsafi, 2025; 22(2): 7-24