Ma`rifat Falsafi, Volume 22, Issue 4, No 88, Year 2025 , Pages 33-49

    An Examination on the Phenomenological Approach to ‘Knowing Other Minds’ in the Light of Islamic Theosophy

    Writers:
    ✍️ Amin Moazami / An assistant professor of Islamic studies group, Arak University / a-moazami@araku.ac.ir
    dor 20.1001.1.17354545.1404.22.4.2.0
    doi 10.22034/marefatfalsafi.2025.2021667
    Abstract: 
    The question of ‘knowing other minds’ is one of the most controversial topics in cognitive, social, and epistemological sciences. Phenomenologists, like their rival school, i.e. analytical philosophy, have attempted to provide a suitable answer to this problem. Unlike analytical philosophers, they believe that there is no gap or duality between the human mind and body. The human mind is embodied, and its mental intentions, which are manifested through the body, are directly and immediately accessible through ‘empathy,’ without the need for any reasoning or theoretical effort. This research has attempted to describe and explain this viewpoint using the ‘library’ method, and to evaluate the aforementioned viewpoint from the perspective of Islamic philosophy using an ‘analytical-critical’ method. Finally, it concludes that from the perspective of Islamic philosophy, contrary to the phenomenologists’ view, the knowledge of the vast majority of human beings about other minds is of the acquired (husuli) and mediated type, which requires reasoning and intellectual effort. In this course, the knowing subject, supported by the ‘epistemological probability’ theory, can achieve a reliable degree of knowledge with the help of their background beliefs and prior understandings concerning humanity, the social world, and the person in question, as well as valid data obtained through existing circumstantial evidence. They can then adhere to this knowledge until newer data with a higher degree of probability emerges.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :بررسی رویکرد پدیدارشناسی به مسئلة «معرفت به اذهان دیگر» از منظر حکمت اسلامی
    Abstract: 
    چگونگی «معرفت به اذهان دیگر» یکی از بحث‌برانگیزترین مباحث علوم شناختی، اجتماعی و معرفت‌شناختی است. پدیدارشناسان همانند مکتب رقیب خود، یعنی فلسفة تحلیلی کوشیده‌اند پاسخ درخوری به این مسئله بدهند. ایشان برخلاف فلاسفة تحلیلی بر این باورند که هیچ شکاف و دوگانگی میان ذهن و بدن انسان وجود ندارد. ذهن آدمی بدنمند بوده و منویات ذهنی وی بر بدن او که عرصة تجلیات ذهن است، بدون نیاز به هیچ‌گونه استدلال و تلاش نظری، با روش «همدلی» قابل دسترسی مستقیم و بی‌واسطه است. این پژوهش کوشیده است با روش «کتابخانه‌ای» این دیدگاه را توصیف و تبیین نماید و با روش «تحلیلی ـ انتقادی» دیدگاه مزبور را از منظر حکمت اسلامی ارزیابی کند و در پایان، به این نتیجه دست یابد که از منظر حکمت اسلامی، برخلاف نظر پدیدارشناسان، علم اکثر قریب به اتفاق انسان‌ها به اذهان دیگر از نوع علم حصولی و باواسطه بوده که نیازمند استدلال و تلاش فکری است. در این عرصه، فاعل شناسا به ‌پشتوانة نظریة «احتمال معرفت‌شناختی» می‌تواند به کمک باورهای پیش‌زمینه‌ای و شناخت‌های پیشین خود که نسبت به انسان، جهان اجتماعی و شخص مورد نظر تحصیل کرده‌ است و همچنین داده‌های معتبری که از راه قرائن موجود به‌دست می‌آورد، به درجة قابل اتکایی از معرفت دست یابد و تا ورود داده‌های جدیدتر با درجة احتمال بالاتر به آن ملتزم باشد.
    References: 
    • قرآن کریم.
    • حسین‌زاده، محمد (1394). معرفت‌شناسی در قلمرو گزاره‌های پسین. قم: مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
    • حسین‌زاده، محمد (1386). منابع معرفت. قم: مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
    • سهروردی، شهاب‌الدین (1373). المشارع و المطارحات در: مجموعه مصنفات شیخ اشراق. چ دوم. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
    • صدرالمتألهین (1382). الشواهد الربوبیه. تهران: بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
    • طباطبائی، سیدمحمدحسین (1422ق). بدایة الحکمه. چ هجدهم. قم: مؤسسة النشر الاسلامی.
    • عبودیت، عبدالرسول (1392). درآمدی به نظام حکمت صدرایی (ج3): انسان‌شناسی. چ دوم. تهران: سمت.
    • عبودیت، عبدالرسول و مصباح، مجتبی (1398). خداشناسی فلسفی. قم: مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
    • مصباح، مجتبی (1390). احتمال معرفت‌شناختی. قم: مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
    • مصباح یزدی، محمدتقی (1368). آموزش فلسفه. چ سوم. تهران: سازمان تبلیغات اسلامی.
    • معظمی گودرزی، امین و میرسپاه، اکبر (1397). ارتباط معیارهای انتخاب بهترین تبیین با واقع‌نمایی. معرفت فلسفی. 60، 45-72.
    References: 
    • Avramides, A. (2001). Other Minds. London: Routledge.
    • Bennett, M. R. and Hacker, P. M. S. (2003). Philosophical Foundations of Neuroscience. Oxford: Blackwell.
    • Bilgrami, Akeel (1993). Other Minds. In: Jonathan Dancy and E. Saso. A Companion to Epistemology. Cambridge: Basil, Blackwell Ind.
    • Cebula, K. R. & Wishart, J. G. (2008). Social cognition in children with Down syndrome. International Review of Research in Mental Retardation, 35, 43-86.
    • Davidson, D. (2001). Subjective, Intersubjective, Objective. Oxford: Oxford University Press.
    • Gallagher, Shaun. & ‎Zahavi, Dan. (2012). The Phenomenological Mind. New York: Routledge.
    • Gurwitsch, A. )1979(. Human Encounters in the Social World. Trans. F. Kersten. Pittsburgh, PA: Duquesne University Press.
    • Husserl, E. (1950). Cartesianische Meditationen und Pariser Vorträge. Ed. Stephan Strasser, Husserliana I. The Hague: Martinus Nijhoff. Trans. In part by P. Koestenbaum as The Paris Lectures. The Hague: Martinus Nijhoff, 1964; and in part by D. Cairns as Cartesian Meditations: An Introduction to Phenomenology. The Hague: Martinus Nijhoff, 1999.
    • Husserl, E. (1952). Ideen zu einer reinen Phänomenologie und phänomenologischen Philosophie, Zweites Buch: Phänomenologische Untersuchungen zur Konstitution, Ed. Marly Biemel. Husserliana IV.The Hague: Martinus Nijhoff. Trans. by R. Rojcewicz and A. Schuwer as Ideas Pertaining to a Pure Phenomenology and to a Phenomenological Philosophy, Second Book: Studies in the Phenomenology of Constitution. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers, 1989.
    • Leslie, A. M. (1987). Children’s understanding of the mental world. In: R. L. Gregory (Ed.), The Oxford Companion to the Mind. Oxford: Oxford University Press.
    • Malcolm, Norman (1970). Knowledge of Other Minds, In: Thomas O. Buford (Ed.), Essays on Other Minds. Chicago: University of Illinois Press.
    • McDowell, J. (1998). Meaning, Knowledge, and Reality. Cambridge, MA: Harvard University Press.
    • Merleau-Ponty, Maurice (1962). Phenomenology of Perception. Trans. C. Smith. London: Routledge & Kegan Paul.
    • Mill, J. S. (1865). An Examination of Sir William Hamilton’s Philosophy. London: Longmans.
    • Moran, R. (2001). Authority and Estrangement: An Essay on Self-Knowledge. Princeton, NJ: Princeton University Press.
    • Overgaard, S. (2005). Rethinking other minds: Wittgenstein and Lévinas on expression. Inquiry 48/3, 249–274.
    • Sartre, J.-P. (1956). Being and Nothingness. Trans. H. E. Barnes. New York: Philosophical Library.
    • Scheler, M. (1954). The Nature of Sympathy. Trans. P. Heath. London: Routledge and Kegan Paul.
    • Schutz, A. (1967). Phenomenology of the Social World. Trans. G. Walsh and F. Lehnert. Evanston, IL: Northwestern University Press.
    • Schutz, A. (1967). Phenomenology of the Social World. Trans. G. Walsh and F. Lehnert. Evanston, IL: Northwestern University Press.
    • Stein, E. (1989). On the Problem of Empathy. 3rd rev. edn. Trans. by W. Stein. Washington, DC: ICS Publishers.
    • Thompson, E. (2001). Empathy and consciousness. Journal of Consciousness Studies, 8/5–7, 1–32.
    • Thompson, E. (2005). Empathy and human experience. In J. D. Proctor (Ed.). Science, Religion, and the Human Experience. New York: Oxford University Press. pp. 261–85. 
    • Wittgenstein, L. (1992). Last Writings on the Philosophy of Psychology. Oxford: Blackwell.
    • Zahavi, D. (2001). Beyond empathy: Phenomenological approaches to intersubjectivity. Journal of Consciousness Studies, 8/5–7, 151–167.
    • Zahavi, D. (2010). Empathy, embodiment and interpersonal understanding: From Lipps to Schutz. Inquiry, 53 (3), 285–306.
    • Zahavi, D. Ed. (2008). Internalism and Externalism in Phenomenological Perspective. Dordrecht: Springer. 
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Moazami, Amin.(2025) An Examination on the Phenomenological Approach to ‘Knowing Other Minds’ in the Light of Islamic Theosophy. Ma`rifat Falsafi, 22(4), 33-49 https://doi.org/10.22034/marefatfalsafi.2025.2021667

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Amin Moazami."An Examination on the Phenomenological Approach to ‘Knowing Other Minds’ in the Light of Islamic Theosophy". Ma`rifat Falsafi, 22, 4, 2025, 33-49

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Moazami, A.(2025) 'An Examination on the Phenomenological Approach to ‘Knowing Other Minds’ in the Light of Islamic Theosophy', Ma`rifat Falsafi, 22(4), pp. 33-49

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Moazami, A. An Examination on the Phenomenological Approach to ‘Knowing Other Minds’ in the Light of Islamic Theosophy. Ma`rifat Falsafi, 2025; 22(4): 33-49