تاریخ دریافت: 1403/01/28
تاریخ پذیرش: 1403/11/10
چکیده:
تقسیم معقولات به اولیه و ثانیه از ابتکارات فلاسفه اسلامی است . برخلاف برخی فلاسفه اسلامی که مقسم معقولات را مفهوم و یا عارض قرار داده اند از دیدگاه استاد فیاضی «معنا» مقسم معقولات است و از منظر ایشان معقول اول معنایی است که شأنیت مابازء خارجی داشتن را دارد.در مقابل دیدگاهی که معقولات اولی را مساوی با مفاهیم ماهوی می داند، از منظر استاد فیاضی معقولات اولی علاوه بر معانی ماهوی شامل معانی فلسفی نیز می شود. از مشخصه های استحکام مکتب فلسفی استاد فیاضی هماهنگی مسائل فلسفی از جمله تقسیم معقولات با مبانی هستی شناختی ایشان است. این مقاله که با روش توصیفی-تحلیلی انجام گرفته، تلاشی است برای پاسخ به این مسئله که چگونه مبانی هستی شناختی در معقول اول و یا ثانی دانستن «معانی فلسفی» نقش دارند ، امری که گرچه به صورت ارتکازی در بین کلمات فیلسوفان مطرح شده ولی به صورت مجزا بحثی از آن صورت نپذیرفته است .استاد فیاضی در مواضع مختلفی به نقش و تاثیر مبانی هستی شناختی همچون اصالت وجود، واقعیت داشتن عدم و وجود ذهنی داشتن مفاهیم غیر ماهوی اشاره فرموده اند.
Article data in English (انگلیسی)
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
امامی ، سید میثم ، نبویان، سیدمحمدمهدی.(1404) مبانی هستی شناختی معقولات از منظر استاد فیاضی. فصلنامه معرفت فلسفی، 22(4)، - https://doi.org/10.22034/marefatfalsafi.2025.5000557
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
سید میثم امامی ؛ سیدمحمدمهدی نبویان."مبانی هستی شناختی معقولات از منظر استاد فیاضی". فصلنامه معرفت فلسفی، 22، 4، 1404، -
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
امامی ، سید میثم ، نبویان، سیدمحمدمهدی.(1404) 'مبانی هستی شناختی معقولات از منظر استاد فیاضی'، فصلنامه معرفت فلسفی، 22(4), pp. -
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
امامی ، سید میثم ، نبویان، سیدمحمدمهدی. مبانی هستی شناختی معقولات از منظر استاد فیاضی. معرفت فلسفی، 22, 1404؛ 22(4): -