صفحهها:
51-66
تاریخ دریافت: 1401/10/24
تاریخ پذیرش: 1402/03/30
چکیده:
یکی از مباحث اختلافی در باب زمان، حقیقت و ماهیت آن است. مشهور فلاسفهی مسلمان به تبع ارسطو، زمان را از مقوله کمّ می دانند و عدمِ قرار را به عنوان ذاتی زمان برمی شمارند. قیصری در رساله ای با عنوان نهایة البیان فی درایة الزمان با این رأی مخالفت می کند و بعد از نقل اقوال مختلف در این باب و نقد آنها، به تبیین دیدگاه خود می پردازد. قیصری زمان را به «بقای وجود» یا «مقدار بقای وجود» تفسیر می کند و آن را حقیقتی عرضی که لازمهی ذات حق تعالی و متأخر از وجود اوست، معرفی می نماید که در عینِ معیتِ وجودی با حقایق عالم، بر همه آنها، تقدم ذاتی دارد. در این نوشتار که به شیوهی کتابخانه ای در جمع آوری مطالب و با روش توصیف و تحلیل عقلانی داده ها به نگارش درآمده، ضمن تبیین دیدگاه قیصری و تأیید آن، نظر مشهور ارسطوییان مبنی بر اینکه زمان کم متصل غیرقارّ است، پذیرفته می شود و براساس مبانی قویم فلسفی و عرفانی، عدم تنافی این دو نظریه با یکدیگر تبیین می گردد و در تأیید این ادعا، به کلماتی از بیانات صدرالمتألهین استناد می شود.
Article data in English (انگلیسی)
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
جمشیدی مهر، فردین.(1402) بازخوانی انتقادی دیدگاه قیصری درباره ماهیت زمان. فصلنامه معرفت فلسفی، 20(4)، 51-66
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
فردین جمشیدی مهر."بازخوانی انتقادی دیدگاه قیصری درباره ماهیت زمان". فصلنامه معرفت فلسفی، 20، 4، 1402، 51-66
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
جمشیدی مهر، فردین.(1402) 'بازخوانی انتقادی دیدگاه قیصری درباره ماهیت زمان'، فصلنامه معرفت فلسفی، 20(4), pp. 51-66
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
جمشیدی مهر، فردین. بازخوانی انتقادی دیدگاه قیصری درباره ماهیت زمان. معرفت فلسفی، 20, 1402؛ 20(4): 51-66