معرفت فلسفی، سال بیستم، شماره سوم، پیاپی 79، بهار 1402، صفحات 113-

    طبیعت‌گرایی روش‌شناختی در نظریه علم دینی علامه مصباح یزدی*

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    سیدمصطفی میرباباپور / *دکتری - فلسفه دین مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) / MirbabaPoor@Gmail.com
    چکیده: 

    بنا بر «طبیعت گرایی روش شناختی»، در علم صرفاً باید به عوامل طبیعی بسنده کرد. طبق این اصل روشی، معرفت معتبر از طبیعت تنها با روش طبیعت گرایانه به دست می آید و در این روش عوامل فراطبیعی در هیچ سطحی، حتی در مبانی و اصول موضوعه نباید حضور داشته باشند، با تحلیل بیانات علامه مصباح یزدی، می توان مخالفت جدی ایشان با طبیعت گرایی روش شناختی را استنباط کرد. محدودیت های روش تجربی، امکان تأثیر امور ماورایی در امور خارق العاده، ضرورت ارتباط علم و متافیزیک و دادوستد معرفت ها از مواردی در دیدگاه ایشان است که مانع پذیرش طبیعت گرایی روش شناختی می شود؛ اما ایشان راه شناخت امور عادی طبیعت را تجربه می دانند و نوعی خودبسندگی تبیینی برای طبیعت قائل هستند، چون می توان با تجربه روابط اعدادی میان امور مادی را شناخت و می توان تأثیرات امور ماورایی را از متن تبیین حذف نمود. البته تجربه هم نباید از قلمرو خود فراتر رود و در مورد امور ماورا ءالطبیعی و ارزش ها اظهارنظر نماید. معجزات نیز از پدیدهای طبیعی هستند که قابل تبیین صرفاً طبیعی نیستند.

    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 
    سال بیستم، شماره سوم، پیاپی 79، بهار 1402، ص 113ـ128

    نوع مقاله: پژوهشی

    سیدمصطفی میرباباپور/ دکترای فلسفة دین مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)    mirbabapoor@gmail.com
    دریافت: 11/10/1401       پذیرش: 25/02/1402

    چکیده
    بنا بر «طبیعت گرایی روش شناختی»، در علم صرفاً باید به عوامل طبیعی بسنده کرد. طبق این اصل روشی، معرفت معتبر از طبیعت تنها با روش طبیعت گرایانه به دست می آید و در این روش عوامل فراطبیعی در هیچ سطحی، حتی در مبانی و اصول موضوعه نباید حضور داشته باشند، با تحلیل بیانات علامه مصباح یزدی، می توان مخالفت جدی ایشان با طبیعت گرایی روش شناختی را استنباط کرد. محدودیت های روش تجربی، امکان تأثیر امور ماورایی در امور خارق العاده، ضرورت ارتباط علم و متافیزیک و دادوستد معرفت ها از مواردی در دیدگاه ایشان است که مانع پذیرش طبیعت گرایی روش شناختی می شود؛ اما ایشان راه شناخت امور عادی طبیعت را تجربه می دانند و نوعی خودبسندگی تبیینی برای طبیعت قائل هستند، چون می توان با تجربه روابط اعدادی میان امور مادی را شناخت و می توان تأثیرات امور ماورایی را از متن تبیین حذف نمود. البته تجربه هم نباید از قلمرو خود فراتر رود و در مورد امور ماورا ءالطبیعی و ارزش ها اظهارنظر نماید. معجزات نیز از پدیدهای طبیعی هستند که قابل تبیین صرفاً طبیعی نیستند.

    کلیدواژه ها: طبیعت گرایی روش شناختی، خودبسندگی تبیینی، علم و فلسفه، علم و دین، علم دینی، طبیعت، ماوراء الطبیعه.


    * این مقاله در همایش بین المللی «علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه محمدتقی مصباح یزدی» پذیرش شده است.

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    میرباباپور، سیدمصطفی.(1402) طبیعت‌گرایی روش‌شناختی در نظریه علم دینی علامه مصباح یزدی*. فصلنامه معرفت فلسفی، 20(3)، 113-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    سیدمصطفی میرباباپور."طبیعت‌گرایی روش‌شناختی در نظریه علم دینی علامه مصباح یزدی*". فصلنامه معرفت فلسفی، 20، 3، 1402، 113-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    میرباباپور، سیدمصطفی.(1402) 'طبیعت‌گرایی روش‌شناختی در نظریه علم دینی علامه مصباح یزدی*'، فصلنامه معرفت فلسفی، 20(3), pp. 113-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    میرباباپور، سیدمصطفی. طبیعت‌گرایی روش‌شناختی در نظریه علم دینی علامه مصباح یزدی*. معرفت فلسفی، 20, 1402؛ 20(3): 113-