معرفت فلسفی، سال بیستم، شماره سوم، پیاپی 79، بهار 1402، صفحات 63-

    تحلیلی بر واقع‌‌گرایی دینی از منظر علامه مصباح یزدی*

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    سیداکبر حسینی قلعه بهمن / *دانشیار - گروه ادیان مؤسسه / akbar.hosseini37@yahoo.com
    چکیده: 
    واقع گرایی دینی، بی تردید یکی از مهم ترین و بنیادی ترین موضوعات مورد بررسی در عرصه الهیات و فلسفه دین معاصر است. آیا حقایق دینی در عالم وجودی عینی و مستقل از آدمیان و اذهان آنان دارند؟ آیا این حقایق آن گونه که هستند و بدون دخالت اذهان آدمیان در این شناخت، قابل شناخت از جانب ما به عنوان فاعل های شناسا هستند؟ در صورت قابل شناخت بودن، آیا این معارف قابل انتقال به دیگران می باشند؟ هدف از این نوشتار، پاسخ دادن با این پرسش ها از دیدگاه مرحوم علامه مصباح یزدی است. روش تحقیق در این نوشتار، کتابخانه ای و اسنادی و در ادامه تحلیل محتوایی است. علامه مصباح یزدی، برای حقایق دینی وجود عینی و مستقل قائل است و آنان را وابسته به اذهان و ساخته و پرداخته آنان نمی داند. همچنین آن حقایق را قابل شناخت می داند و با تقریری خاص از واقع گرایی معرفت شناختی (واقع گرایی تقربی) امکان انتقال آگاهی از حقایق دینی را نیز می پذیرد.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

     سال بیستم، شماره سوم، پیاپی 79، بهار 1402، ص 63ـ76

    نوع مقاله: پژوهشی
    سیداکبر حسینی قلعه بهمن/ دانشیار گروه ادیان مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)     Akbar.hosseini37@yahoo.com
    دریافت: 19/10/1401       پذیرش: 25/01/1402

    چکیده
    واقع گرایی دینی، بی تردید یکی از مهم ترین و بنیادی ترین موضوعات مورد بررسی در عرصه الهیات و فلسفه دین معاصر است. آیا حقایق دینی در عالم وجودی عینی و مستقل از آدمیان و اذهان آنان دارند؟ آیا این حقایق آن گونه که هستند و بدون دخالت اذهان آدمیان در این شناخت، قابل شناخت از جانب ما به عنوان فاعل های شناسا هستند؟ در صورت قابل شناخت بودن، آیا این معارف قابل انتقال به دیگران می باشند؟ هدف از این نوشتار، پاسخ دادن با این پرسش ها از دیدگاه مرحوم علامه مصباح یزدی است. روش تحقیق در این نوشتار، کتابخانه ای و اسنادی و در ادامه تحلیل محتوایی است. علامه مصباح یزدی، برای حقایق دینی وجود عینی و مستقل قائل است و آنان را وابسته به اذهان و ساخته و پرداخته آنان نمی داند. همچنین آن حقایق را قابل شناخت می داند و با تقریری خاص از واقع گرایی معرفت شناختی (واقع گرایی تقربی) امکان انتقال آگاهی از حقایق دینی را نیز می پذیرد.

    کلیدواژه ها: واقع گرایی دینی، غیرواقع گرایی دینی، واقع گرایی خام، واقع گرایی انتقادی، واقع گرایی تقربی.

    * این مقاله در همایش بین المللی «علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه محمدتقی مصباح یزدی» پذیرش شده است.

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    حسینی قلعه بهمن، سیداکبر.(1402) تحلیلی بر واقع‌‌گرایی دینی از منظر علامه مصباح یزدی*. فصلنامه معرفت فلسفی، 20(3)، 63-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    سیداکبر حسینی قلعه بهمن."تحلیلی بر واقع‌‌گرایی دینی از منظر علامه مصباح یزدی*". فصلنامه معرفت فلسفی، 20، 3، 1402، 63-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    حسینی قلعه بهمن، سیداکبر.(1402) 'تحلیلی بر واقع‌‌گرایی دینی از منظر علامه مصباح یزدی*'، فصلنامه معرفت فلسفی، 20(3), pp. 63-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    حسینی قلعه بهمن، سیداکبر. تحلیلی بر واقع‌‌گرایی دینی از منظر علامه مصباح یزدی*. معرفت فلسفی، 20, 1402؛ 20(3): 63-