صفحهها:
77-96
تاریخ دریافت: 1400/11/12
تاریخ پذیرش: 1401/03/28
چکیده:
این مقاله با نظر به مراحل تولید علوم انسانی، به دنبال بررسی نقش ارزش ها در این علوم از نگاه علامه طباطبائی است. بدین منظور با روش کتابخانه ای اطلاعات لازم از میان آثار علامه طباطبائی گردآوری و با روش تحلیلی بررسی گردیده است. پاسخ کلی به این پرسش از منظر علامه این است که هر مرحله ای از مراحل تحقیق علوم انسانی که با فعل اختیاری انسان سروکار داشته باشد ارزش ها در آن مرحله تأثیرگذار خواهند بود. اما بررسی جزئی این مراحل نشان می دهد که ارزش ها در انتخاب مسئله تحقیق و تنوع بخشی به مسائل مورد تحقیق، تأثیر دارند، گرچه این امر ضرورتاً موجب تفاوت در پاسخ مسائل این علوم نمی گردد. نقش اساسی ارزش ها در علوم انسانی دستوری نمایان می گردد و آن تعیین اهداف این علوم و جهت دهی به شکل گیری مسائل این علوم و گاه بیان پاسخ مسائل این علوم است و این تأثیر امری اجتناب ناپذیر است. اما در مرحله پاسخ گویی به مسائل علوم انسانی توصیفی، وظیفه محقق تعهد به رعایت ضوابط علم و مبارزه با عوامل روانی مزاحم است.
Article data in English (انگلیسی)
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
مصباح، علی، کریمی، مصطفی، گرائی، عباس.(1401) نقش آموزههای ارزشی در علوم انسانی از منظر علامه طباطبائی. فصلنامه معرفت فلسفی، 19(4)، 77-96
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
علی مصباح؛ مصطفی کریمی؛ عباس گرائی."نقش آموزههای ارزشی در علوم انسانی از منظر علامه طباطبائی". فصلنامه معرفت فلسفی، 19، 4، 1401، 77-96
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
مصباح، علی، کریمی، مصطفی، گرائی، عباس.(1401) 'نقش آموزههای ارزشی در علوم انسانی از منظر علامه طباطبائی'، فصلنامه معرفت فلسفی، 19(4), pp. 77-96
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
مصباح، علی، کریمی، مصطفی، گرائی، عباس. نقش آموزههای ارزشی در علوم انسانی از منظر علامه طباطبائی. معرفت فلسفی، 19, 1401؛ 19(4): 77-96