صفحهها:
41-56
تاریخ دریافت: 1400/03/24
تاریخ پذیرش: 1400/10/15
چکیده:
مجموع به عنوان مفهومی منتزع از آحاد، از عناصر اساسی برخی مسائل فلسفی است که کیفیت التفات به آن و اعتقاد به نحوهی وجودش، در گرو مسائل مهمی ازجمله چگونگی رویکرد به نظام مفاهیم، تفکیک و ویژگی های آن است. در نوشتار حاضر از مجرای تبیین نظام مفاهیم نزد صدرالمتألهین، یعنی تفطن به مختصات معقولات ثانی فلسفی، دیدگاه اساسی وی در باب نحوهی وجود مجموع ارائه می گردد و نظریه کل نگری در حکمت متعالیه با محوریت نظام مفاهیم امکان سنجی می شود. نظریه صدرا در باب نحوه وجود مجموع، از اشکالاتش بر براهین اثبات واجب و وجود اعداد نزد ابن سینا و سهروردی، قابل استنباط است. به اعتقاد صدرالمتألهین مجموع، فاقد وجود حقیقی است و درواقع چیزی جز آحاد موجود نیست؛ اما به نظر می رسد این دیدگاه با مداقه ای در محکمات فلسفی صدرا و جایگاه نظام معقولات ثانی فلسفی نزد وی، با تناقضی آشکار روبه روست. به اعتقاد نگارندگان پژوهش حاضر می تواند به عنوان نخستین گام، ابواب غایت انگارانهی این نظریه را در فلسفهی صدرا (به ویژه اخلاق فردی و اجتماعی آن) فتح کند.
Article data in English (انگلیسی)
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
هاشم پور، آیسودا، بیدهندی، محمد.(1401) بررسی انتقادی نظریه صدرالمتألهین در باب نحوه وجود مجموع با تأکید بر نظام مفاهیم در فلسفهی وی. فصلنامه معرفت فلسفی، 19(3)، 41-56
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
آیسودا هاشم پور؛ محمد بیدهندی."بررسی انتقادی نظریه صدرالمتألهین در باب نحوه وجود مجموع با تأکید بر نظام مفاهیم در فلسفهی وی". فصلنامه معرفت فلسفی، 19، 3، 1401، 41-56
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
هاشم پور، آیسودا، بیدهندی، محمد.(1401) 'بررسی انتقادی نظریه صدرالمتألهین در باب نحوه وجود مجموع با تأکید بر نظام مفاهیم در فلسفهی وی'، فصلنامه معرفت فلسفی، 19(3), pp. 41-56
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
هاشم پور، آیسودا، بیدهندی، محمد. بررسی انتقادی نظریه صدرالمتألهین در باب نحوه وجود مجموع با تأکید بر نظام مفاهیم در فلسفهی وی. معرفت فلسفی، 19, 1401؛ 19(3): 41-56