صفحهها:
57-74
تاریخ دریافت: 1400/02/14
تاریخ پذیرش: 1400/11/14
چکیده:
حکمت متعالیه چه مبانی انسان شناسانه ای برای دستیابی به عدالت جنسیتی مطرح می سازد؟ فمینیست ها در مقام دفاع از حقوق زنان با تکیه بر برخی مبانی انسان شناسانه، تلاش های نظری متعددی داشته اند. این مقاله با روش توصیفی ـ تحلیلی، به دنبال مبانی بدیل حکمت متعالیه در این حوزه است. براساس حکمت متعالیه و در تقابل با آرای فمینیستی، زن و مرد فراتر از پیکر مادیاند؛ هر دو در گوهر مشترک انسانیت به عنوان نوع متوسط اشتراک دارند و همین امر امکان وصول هریک از آنها به بالاترین مراتب کمال را میسر می کند. دستیابی به این مراحل کمالی، مشروط بر جنسیت خاصی نیست، بلکه مبتنی بر فعلیت مراتب عقل نظری و عملی است که آن نیز برای هریک از زن و مرد میسر است. غایات و مطالبات زن و مرد فراتر از حیات مادی است و آنها خود را مسافر عوالم برتر از عالم ماده می شمارند و در نهایت تمایز حقوقی میان آنها در آنجا که کمالات وجودی متمایز دارند یا عقل عملی هنجارهای متفاوتی در مورد آنها مطرح می کند، قابل قبول است.
Article data in English (انگلیسی)
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
شجریان، مهدی.(1401) درآمدی بر مبانی انسانشناسی عدالت جنسیتی از منظر حکمت صدرایی، با تأکید بر نقد مبانی فمینیستی. فصلنامه معرفت فلسفی، 19(3)، 57-74
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
مهدی شجریان."درآمدی بر مبانی انسانشناسی عدالت جنسیتی از منظر حکمت صدرایی، با تأکید بر نقد مبانی فمینیستی". فصلنامه معرفت فلسفی، 19، 3، 1401، 57-74
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
شجریان، مهدی.(1401) 'درآمدی بر مبانی انسانشناسی عدالت جنسیتی از منظر حکمت صدرایی، با تأکید بر نقد مبانی فمینیستی'، فصلنامه معرفت فلسفی، 19(3), pp. 57-74
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
شجریان، مهدی. درآمدی بر مبانی انسانشناسی عدالت جنسیتی از منظر حکمت صدرایی، با تأکید بر نقد مبانی فمینیستی. معرفت فلسفی، 19, 1401؛ 19(3): 57-74