صفحهها:
117-129
تاریخ دریافت: 1400/04/12
تاریخ پذیرش: 1400/09/18
چکیده:
علت غایی از مباحث مهم و کلیدی بحث علت و معلول در فلسفه اسلامی است و بحث هدف آفرینش کاملاً بدان وابسته است. در فلسفه اسلامی اولاً علت غایی به علم به غایت تفسیر شده و نیز علت غایی و غایت را حقیقت واحد قلمداد کرده اند و این امر موجب ابهامات و مشکلات خاصی شده است. این نوشتار در بخش چیستی علت غایی علم را به عنوان علت غایی مورد نقد قرار می دهد و محبت و میل و امثال آن را می پذیرد و نیز وحدت علت غایی و غایت مورد نقد قرار می گیرد و تبیین بهتر و دقیق تری ارائه خواهد شد که در آن علت غایی و غایت دو امر کاملاً متفاوت اند، ولی به نحوی به یکدیگر مرتبط اند و نیز هر فاعل و فعلی لزوماً علت غایی و یا غایت به دنبال ندارند.
Article data in English (انگلیسی)
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
معلمی، حسن.(1400) تأملی در تبیین علت غایی و اتحاد آن با غایت. فصلنامه معرفت فلسفی، 19(2)، 117-129
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
حسن معلمی."تأملی در تبیین علت غایی و اتحاد آن با غایت". فصلنامه معرفت فلسفی، 19، 2، 1400، 117-129
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
معلمی، حسن.(1400) 'تأملی در تبیین علت غایی و اتحاد آن با غایت'، فصلنامه معرفت فلسفی، 19(2), pp. 117-129
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
معلمی، حسن. تأملی در تبیین علت غایی و اتحاد آن با غایت. معرفت فلسفی، 19, 1400؛ 19(2): 117-129