صفحهها:
97-114
تاریخ دریافت: 1400/10/30
تاریخ پذیرش: 1401/03/30
چکیده:
پژوهش بنیادی درباره هنر دینی به عنوان یکی از برجسته ترین پدیده های انسانی و تأثیرگذار در زیست فردی، اجتماعی و تمدنی ضرورت دارد. یکی از عرصه های هنر دینی، واقع نمایی آن است. جستار حاضر این پرسش را به روش تحلیلی بررسی می کند که هنر دینی به عنوان فرایندی ظریف و پیچیده معطوف به درون انسان، چگونه با واقعیت تطبیق داده می شود؟ فرضیه ای که پژوهش پیش رو پی می گیرد این است که واقع گرایی هنر دینی با سنجه غایات ارزیابی می شود. هر هنرى، از آن جهت که هنر است و زیبا می نماید، ارزشمند و دینی نیست. ارزش گذارى صورت و محتوای هنرى، براساس مبانی غایت شناسی آن رقم می خورد. دستاورد پژوهش آن است که محک واقع نمایی هنر دینی ناظر به غایات و مصالح و مفاسد واقعی است. هنر، وقتی دینی است که از واقعیات جهان غیب (جهان بینی الهی) در کارگاه روح الهام گرفته و مخاطب هنر را به مصالح و مفاسد واقعی رهنمون باشد.
Article data in English (انگلیسی)
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
محمدرضایی، محمد، نوروزی، ابوذر، شیراوند، محسن.(1401) واقعگرایی هنر دینی. فصلنامه معرفت فلسفی، 19(4)، 97-114
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
محمد محمدرضایی؛ ابوذر نوروزی؛ محسن شیراوند."واقعگرایی هنر دینی". فصلنامه معرفت فلسفی، 19، 4، 1401، 97-114
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
محمدرضایی، محمد، نوروزی، ابوذر، شیراوند، محسن.(1401) 'واقعگرایی هنر دینی'، فصلنامه معرفت فلسفی، 19(4), pp. 97-114
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
محمدرضایی، محمد، نوروزی، ابوذر، شیراوند، محسن. واقعگرایی هنر دینی. معرفت فلسفی، 19, 1401؛ 19(4): 97-114