معرفت فلسفی، سال هجدهم، شماره دوم، پیاپی 70، زمستان 1399، صفحات 61-78

    برهانی بودن ماهیت دانش‌های حکمت عملی

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    محمدعلی نوری / سطح چهار حوزه علميه قم / noori2@iki.ac.ir
    چکیده: 
    حکمت عملی به دنبال شناخت حقایق برآمده از اراده انسان که در مسیر سعادت وی هستند و نیز عمل به این حقایق است. این حکمت در شمار دانش های برهانی جای دارد؛ چراکه فعل ارادی انسان که موضوع حکمت عملی است، از حقایقی شمرده می شود که سعادت یا شقاوت انسان را در پی دارد و بنابراین بررسی ویژگی ها و آثار آن با روش برهانی و یقینی انجام می گیرد. باور حکما به برهانی بودن ماهیت دانش های حکمت عملی نیز گواه این دلیل است. البته برخی حکما به برهانی بودن حکمت عملی تصریح نکرده اند، ولی با لحاظ اینکه آنان حکمت عملی را یک دانش فلسفی دانسته اند، می توان پذیرفت که در نگاه آنان حکمت عملی یک دانش برهانی است. در برابر این دیدگاه، کسانی مانند محقق اصفهانی بر این باورند که گزاره های مطرح در حکمت عملی برهانی و یقینی نیستند و این گزاره ها در شمار گزاره های مشهوری قرار دارند. این سخن پذیرفتنی نیست؛ زیرا نه از پشتوانه دلیل متقن برخوردار است و نه با سخنان حکما سازگار است.
    Article data in English (انگلیسی)
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    نوری، محمدعلی.(1399) برهانی بودن ماهیت دانش‌های حکمت عملی. فصلنامه معرفت فلسفی، 18(2)، 61-78

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    محمدعلی نوری."برهانی بودن ماهیت دانش‌های حکمت عملی". فصلنامه معرفت فلسفی، 18، 2، 1399، 61-78

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    نوری، محمدعلی.(1399) 'برهانی بودن ماهیت دانش‌های حکمت عملی'، فصلنامه معرفت فلسفی، 18(2), pp. 61-78

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    نوری، محمدعلی. برهانی بودن ماهیت دانش‌های حکمت عملی. معرفت فلسفی، 18, 1399؛ 18(2): 61-78