صفحهها:
59-72
تاریخ دریافت: 1398/09/06
تاریخ پذیرش: 1399/06/25
چکیده:
بحث وحدت انگاری یا دوانگاری نفس و بدن مورد توجه اندیشمندان بوده و هست. صدرالمتألهین با اینکه برای نفس به دو ساحت قائل است، ولی بر وحدت نفس و بدن تأکید می ورزد؛ البته نه به این معنا که دو جوهر مستقل با یکدیگر متحد شوند، بلکه نفس انسانی، موجود دارای مراتبی است که به لحاظ مرتبه نازله اش، بدن و به لحاظ مراتب عالیه اش نفس است. براین اساس نظریه ایشان را می توان نظریه وحدت انگاری دوساحتی نامید. این در حالی است که مفاد آیات و روایات را نمی توان آن گونه که موردنظر صدرا است با دیدگاه وی سازگار دانست؛ زیرا آیات دال بر آفرینش انسان از مبدئی مادی و به صورت تدریجی هرچند در نظر ابتدایی با نظریه وی سازگار است، ولی اثبات دلالت آن بر این معنا مشکل است. در مقابل آیات و روایات فراوانی وجود دارد که بر دوگانگی نفس و بدن صراحت دارند.
Article data in English (انگلیسی)
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
یوسفی، محمدتقی.(1399) بررسی انتقادی نظریه وحدتانگاری دوساحتی صدرایی با تکیه بر مفاد آیات و روایات. فصلنامه معرفت فلسفی، 18(1)، 59-72
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
محمدتقی یوسفی."بررسی انتقادی نظریه وحدتانگاری دوساحتی صدرایی با تکیه بر مفاد آیات و روایات". فصلنامه معرفت فلسفی، 18، 1، 1399، 59-72
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
یوسفی، محمدتقی.(1399) 'بررسی انتقادی نظریه وحدتانگاری دوساحتی صدرایی با تکیه بر مفاد آیات و روایات'، فصلنامه معرفت فلسفی، 18(1), pp. 59-72
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
یوسفی، محمدتقی. بررسی انتقادی نظریه وحدتانگاری دوساحتی صدرایی با تکیه بر مفاد آیات و روایات. معرفت فلسفی، 18, 1399؛ 18(1): 59-72