صفحهها:
107-122
تاریخ دریافت: 1398/10/25
تاریخ پذیرش: 1399/07/13
چکیده:
آزادی در دانش های ارزشی به امری اشاره دارد که خود فعل انسانی است و قابلیت ارزشگذاری دارد. آزادی از مفاهیم مهم و عموماَ از ارزش های پرمنازعه در دانش های ارزشی است که تحلیل آن تأثیر فراوانی در استدلال های ارزشی خواهد داشت. مفهوم آزادی از سنخ معقولات ثانیه فلسفی و مفاهیم انتزاعی است که در نسبت سنجی و مقایسه به دست می آید. در فهم آزادی توجه به شش مؤلفه ضروری است: 1. فعلِ فاعل، 2. نبود مانع بیرونی یا اکراه، 3. فراهم بودن شرایط لازم در جامعه یا نبود اضطرار، 4. نبود مداخله در عوامل درونی یا اغوا، 5. فراهم بودن عوامل درونی لازم از طریق آموزش و تربیت، 6. پذیرش و توجه به غایات و خیرات انسانی در استدلال های اخلاقی.
Article data in English (انگلیسی)
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
مصباح، مجتبی، احمدی امین، علی.(1399) تحلیل فلسفی آزادی در دانشهای ارزشی. فصلنامه معرفت فلسفی، 18(1)، 107-122
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
مجتبی مصباح؛ علی احمدی امین."تحلیل فلسفی آزادی در دانشهای ارزشی". فصلنامه معرفت فلسفی، 18، 1، 1399، 107-122
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
مصباح، مجتبی، احمدی امین، علی.(1399) 'تحلیل فلسفی آزادی در دانشهای ارزشی'، فصلنامه معرفت فلسفی، 18(1), pp. 107-122
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
مصباح، مجتبی، احمدی امین، علی. تحلیل فلسفی آزادی در دانشهای ارزشی. معرفت فلسفی، 18, 1399؛ 18(1): 107-122