معرفت فلسفی، سال هجدهم، شماره اول، پیاپی 69، پاییز 1399، صفحات 107-122

    تحلیل فلسفی آزادی در دانش‌های ارزشی

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    مجتبی مصباح / دانشيار گروه فلسفه مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني / M-mesbah@Qabas.net
    ✍️ علی احمدی امین / دانشجوي دكتري فلسفه اخلاق تطبيقي مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني / Ali_20750@yahoo.com
    چکیده: 
    آزادی در دانش های ارزشی به امری اشاره دارد که خود فعل انسانی است و قابلیت ارزش‎گذاری دارد. آزادی از مفاهیم مهم و عموماَ از ارزش های پرمنازعه در دانش های ارزشی است که تحلیل آن تأثیر فراوانی در استدلال های ارزشی خواهد داشت. مفهوم آزادی از سنخ معقولات ثانیه فلسفی و مفاهیم انتزاعی است که در نسبت سنجی و مقایسه به دست می آید. در فهم آزادی توجه به شش مؤلفه ضروری است: 1. فعلِ فاعل، 2. نبود مانع بیرونی یا اکراه، 3. فراهم بودن شرایط لازم در جامعه یا نبود اضطرار، 4. نبود مداخله در عوامل درونی یا اغوا، 5. فراهم بودن عوامل درونی لازم از طریق آموزش و تربیت، 6. پذیرش و توجه به غایات و خیرات انسانی در استدلال های اخلاقی.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    مصباح، مجتبی، احمدی امین، علی.(1399) تحلیل فلسفی آزادی در دانش‌های ارزشی. فصلنامه معرفت فلسفی، 18(1)، 107-122

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    مجتبی مصباح؛ علی احمدی امین."تحلیل فلسفی آزادی در دانش‌های ارزشی". فصلنامه معرفت فلسفی، 18، 1، 1399، 107-122

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    مصباح، مجتبی، احمدی امین، علی.(1399) 'تحلیل فلسفی آزادی در دانش‌های ارزشی'، فصلنامه معرفت فلسفی، 18(1), pp. 107-122

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    مصباح، مجتبی، احمدی امین، علی. تحلیل فلسفی آزادی در دانش‌های ارزشی. معرفت فلسفی، 18, 1399؛ 18(1): 107-122