صفحهها:
101-114
تاریخ دریافت: 1398/05/09
تاریخ پذیرش: 1398/11/13
چکیده:
«تعلیم و تربیت انسان» از یک سلسله مبانی انسان شناسی برخوردار است که بیانگر پیوند مسئله تعلیم و تربیت با سلسله مباحث نفس شناسی فلسفی است و همواره مورد توجه اندیشوران حوزه تعلیم و تربیت ازیک سو و پژوهشگران حوزه انسان شناسی از سوی دیگر بوده است. در این میان، اندیشه های مارتین هایدگر، فیلسوف مشهور و تأثیرگذار قرن بیستم در حوزه فلسفه غرب، و صدرالمتألهین، بنیان گذار حکمت متعالیه در حوزه فلسفه اسلامی، از جایگاه ویژه ای برخوردار است. از رهگذر این جستار مشخص می شود که از سویی نقطه آغازین مباحث انسان شناسی در اندیشه هر دو شخصیت، سلسله مباحث هستی شناسی است؛ از سوی دیگر، هر دو اندیشمند با نگرش وجودی به نقد تعریف مشهور انسان به «حیوان ناطق» پرداخته اند. اندیشه های این دو فیلسوف در کنار اشتراکات، نقاط افتراقی نیز دارد که در نوشتار حاضر به آنها پرداخته شده است.
Article data in English (انگلیسی)
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
مرحبا، سمیه، وکیلی، نجمه، ایمانی، محسن.(1399) نگرشی تطبیقی بر مبانی انسانشناسی تعلیم و تربیت از دیدگاه هایدگر و صدرالمتألهین. فصلنامه معرفت فلسفی، 17(4)، 101-114
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
سمیه مرحبا؛ نجمه وکیلی؛ محسن ایمانی."نگرشی تطبیقی بر مبانی انسانشناسی تعلیم و تربیت از دیدگاه هایدگر و صدرالمتألهین". فصلنامه معرفت فلسفی، 17، 4، 1399، 101-114
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
مرحبا، سمیه، وکیلی، نجمه، ایمانی، محسن.(1399) 'نگرشی تطبیقی بر مبانی انسانشناسی تعلیم و تربیت از دیدگاه هایدگر و صدرالمتألهین'، فصلنامه معرفت فلسفی، 17(4), pp. 101-114
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
مرحبا، سمیه، وکیلی، نجمه، ایمانی، محسن. نگرشی تطبیقی بر مبانی انسانشناسی تعلیم و تربیت از دیدگاه هایدگر و صدرالمتألهین. معرفت فلسفی، 17, 1399؛ 17(4): 101-114