معرفت فلسفی، سال هفدهم، شماره چهارم، پیاپی 68، تابستان 1399، صفحات 79-100

    بررسی انتقادی تأثیر نظریه تکامل بر مبانی انسان‌شناختی علوم انسانی

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    ✍️ حمید امامی فر / دکتری فلسفه علوم اجتماعي مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني / Hamidemami95@yahoo.com
    علی مصباح / دانشیار گروه فلسفه مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی / a-mesbah@qabas.net
    چکیده: 

    نظریه تکامل را چارلز داروین نخست به صورت نظریه ای زیست شناسانه مطرح کرد. این نوع نگاه به عالم، خالی از نتایج متافیزیکی و تأثیر بسزا بر علوم انسانی نبود، بلکه تأثیرش در علوم انسانی اگر بیشتر از علوم زیستی نباشد کمتر نیست. در این پژوهش با ارائه گزارشی از نظریه تکامل، تأثیر آن بر مبانی انسان شناختی علوم انسانی در پنج حوزۀ حقیقت انسان، جایگاه انسان در نظام هستی، اراده و اختیار انسان، کمال نهایی انسان و خلقت انسان را بیان کرده و به بررسی آن می پردازیم و نشان می دهیم که مبانی انسان شناختی علوم انسانی که برآمده از نگاه تکاملی به عالم اند با مبانی انسان شناختی علوم انسانی اسلامی که مورد تأیید ما هستند، سازگاری ندارند.

    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

     

     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    امامی فر، حمید، مصباح، علی.(1399) بررسی انتقادی تأثیر نظریه تکامل بر مبانی انسان‌شناختی علوم انسانی. فصلنامه معرفت فلسفی، 17(4)، 79-100

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    حمید امامی فر؛ علی مصباح."بررسی انتقادی تأثیر نظریه تکامل بر مبانی انسان‌شناختی علوم انسانی". فصلنامه معرفت فلسفی، 17، 4، 1399، 79-100

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    امامی فر، حمید، مصباح، علی.(1399) 'بررسی انتقادی تأثیر نظریه تکامل بر مبانی انسان‌شناختی علوم انسانی'، فصلنامه معرفت فلسفی، 17(4), pp. 79-100

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    امامی فر، حمید، مصباح، علی. بررسی انتقادی تأثیر نظریه تکامل بر مبانی انسان‌شناختی علوم انسانی. معرفت فلسفی، 17, 1399؛ 17(4): 79-100