صفحهها:
27-40
تاریخ دریافت: 1397/10/11
تاریخ پذیرش: 1398/04/01
چکیده:
کانت در فلسفه نظری خود مدعی است واجب الوجود نفیاً یا اثباتاً قابل «استدلال» نیست. وی این مطلب خود را در قالب چهارمین آنتی نومی / قضیه جدلی الطرفین در بخش جدل استعلایی از «نقد عقل محض» مطرح می کند. ادعای کانت مبتنی بر پاره ای مبانی معرفت شناختی و هستی شناسی است که وی براساس آنها، قضایای ریاضیات و فیزیک را «یقینی» و قضایای مابعدالطبیعه را «غیریقینی» و مغالطی معرفی می نماید. به اعتقاد ما، فلسفه اسلامی، به ویژه فلسفه صدرایی، چه در بعد شناخت شناسانه و چه در بعد هستی شناسانه، امکانات مناسبی برای نقادی فلسفه کانت به طور عام، و رفع تعارض از چهارمین قضیه جدلی الطرفین مورد ادعای او را به طور خاص داراست. در این مقاله، شناخت شناسی و هستی شناسی کانت را به اجمال با آموزه های فلسفه صدرایی بررسی کرده ایم و درصددیم تعارض موردنظر او را با کمک آموزه های پیش گفته برطرف سازیم.
Article data in English (انگلیسی)
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
زمانیان، علی، منفرد، مهدی، فاضلی، سیداحمد.(1398) بررسی چهارمین قضیه جدلیالطرفین کانت بر اساس فلسفه صدرایی. فصلنامه معرفت فلسفی، 17(1)، 27-40
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
علی زمانیان؛ مهدی منفرد؛ سیداحمد فاضلی."بررسی چهارمین قضیه جدلیالطرفین کانت بر اساس فلسفه صدرایی". فصلنامه معرفت فلسفی، 17، 1، 1398، 27-40
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
زمانیان، علی، منفرد، مهدی، فاضلی، سیداحمد.(1398) 'بررسی چهارمین قضیه جدلیالطرفین کانت بر اساس فلسفه صدرایی'، فصلنامه معرفت فلسفی، 17(1), pp. 27-40
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
زمانیان، علی، منفرد، مهدی، فاضلی، سیداحمد. بررسی چهارمین قضیه جدلیالطرفین کانت بر اساس فلسفه صدرایی. معرفت فلسفی، 17, 1398؛ 17(1): 27-40