معرفت فلسفی، سال هفدهم، شماره اول، پیاپی 65، پاییز 1398، صفحات 11-26

    اصل علیت

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    عبدالرسول عبودیت / استاد گروه فلسفه مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره / marifat@qabas.net
    چکیده: 

    قضیه «هر ممکن بالذاتی نیازمند علت است» را باید تعبیر دقیق اصل علیت به شمار آورد؛ زیرا بنا بر اصالت ماهیت، امکان ذاتی مناط نیاز ماهیت به علت است و بنا بر اصالت وجود، نشانه احتیاج وجود آن به علت است. این اصل در خصوص صفات اشیا با تعبیر «العرضی یعلل» بیان می شود در برابرِ «الذاتی لا یعلّل» که به بی نیازی صفات ذاتی شیء از علت اشاره دارد. اصل علیت خود بیان حالت خاصی از اصل امتناع ترجح بلامرجح است و به آن فرو کاسته می شود؛ لذا از جهت بداهت و عدم بداهت و اثبات پذیری و اثبات ناپذیری تابع آن است، و همانند اصل مزبور بدیهیِ اثبات ناپذیر است. از اصل امتناع ترجح بلامرجح اصل دیگری منشعب می شود: اصل امتناع ترجیح بلامرجح که بیان اصل امتناع ترجح بلامرجح در خصوص فاعل مختار و افعال اختیاری اوست و مانند آن بدیهیِ اثبات ناپذیر است.

    Article data in English (انگلیسی)
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    عبودیت، عبدالرسول.(1398) اصل علیت. فصلنامه معرفت فلسفی، 17(1)، 11-26

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    عبدالرسول عبودیت."اصل علیت". فصلنامه معرفت فلسفی، 17، 1، 1398، 11-26

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    عبودیت، عبدالرسول.(1398) 'اصل علیت'، فصلنامه معرفت فلسفی، 17(1), pp. 11-26

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    عبودیت، عبدالرسول. اصل علیت. معرفت فلسفی، 17, 1398؛ 17(1): 11-26