صفحهها:
121-136
تاریخ دریافت: 1397/07/11
تاریخ پذیرش: 1398/02/15
چکیده:
نظریه معنویت و عقلانیت بر آن است که دین نهادینه در جهان معاصر نمی تواند نقش سنتی خود را در آرامشبخشی و رها ساختن انسان از رنج ایفا کند و تنها معنویت می تواند از عهده آن برآید. ازآنجاکه این نظریه، رسالت خود را برای انسان جدید تعریف کرده، خود را ناگزیر و متعهد به مؤلفههای پستمدرنیته میبیند. براساس این نظریه، انسان معنوی عبارت است از انسان معنویِ پست مدرن با شاخصه ها و ویژگی های سازگار با آن. ملکیان در بیان ویژگی های انسان معنوی به برخی ویژگی های پست مدرنیته وفادار است، اما ویژگی های اساسی تری نیز برای انسان معنوی برمی شمارد که او را از وفاداری و تعهد به مبانی و الگوهای پست مدرن خارج می سازد. انسان معنوی با ویژگی های اخیر تنها در نظام و ساختار دین سنتی امکان تحقق دارد و امکان زایش آن بر اساس مبانی انسان شناختی ایشان و الگوهای معنویت سکولار فراهم نیست، یا انسان دوگانه ای است که ویژگی های ناسازگاری (دینی و پست مدرن) را با هم جمع کرده است.
Article data in English (انگلیسی)
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
اکبریان، سیدمحمد.(1398) زایشی ناخواسته؛ نقدی بر انسانشناسی نظریهی معنویت و عقلانیت. فصلنامه معرفت فلسفی، 16(4)، 121-136
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
سیدمحمد اکبریان."زایشی ناخواسته؛ نقدی بر انسانشناسی نظریهی معنویت و عقلانیت". فصلنامه معرفت فلسفی، 16، 4، 1398، 121-136
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
اکبریان، سیدمحمد.(1398) 'زایشی ناخواسته؛ نقدی بر انسانشناسی نظریهی معنویت و عقلانیت'، فصلنامه معرفت فلسفی، 16(4), pp. 121-136
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
اکبریان، سیدمحمد. زایشی ناخواسته؛ نقدی بر انسانشناسی نظریهی معنویت و عقلانیت. معرفت فلسفی، 16, 1398؛ 16(4): 121-136