صفحهها:
27-42
تاریخ دریافت: 1397/05/19
تاریخ پذیرش: 1397/12/21
چکیده:
حوزه های مختلفی مانند باورهای مذهبی، نظریات طبیعی و کیهان شناختی، و حوزه اندیشه ورزی درباره مسائل هستی شناسی و شناخت شناسی را می توان زمینه های تاریخی تقسیم موجود به مجرد و مادی دانست. اگرچه فیلسوفان ملطی و الئائی آغازگر فلسفی این تقسیم بودند، اما افلاطون و ارسطو به صورت برجسته و با شاخص های معین این تقسیم را مطرح ساختند. این روند به صورت تکاملی در طول تاریخ فلسفه تداوم داشت و همراه با تحولات در سایر موضوعات فلسفی، تحولاتی نیز در شاخص های تفکیک کننده موجود مجرد از مادی صورت گرفت. در طول تاریخ، فیلسوفان معیارها و ویژگی های متعددی را برای جداسازی موجود مادی از مجرد مطرح ساخته اند؛ صفاتی مانند امتداد، حیِّز، مکان و وضع داشتن، قابل انقسام بودن، قابل ادراک و اشاره حسی بودن، ماده داشتن و علم داشتن. برخی از این معیارها به تفاوت موجود مادی با موجود عقلی بازمی گردد نه تفاوت مجرد و مادی؛ برخی نیز دارای اشکال است، اما برخی را می توان با انجام اصلاحات یا بدون آن پذیرفت.
Article data in English (انگلیسی)
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
نورمحمدی نجف آبادی، یحیی.(1398) بررسی تقسیم موجود به مجرد و مادی در فلسفه و تعریف آنها. فصلنامه معرفت فلسفی، 16(4)، 27-42
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
یحیی نورمحمدی نجف آبادی."بررسی تقسیم موجود به مجرد و مادی در فلسفه و تعریف آنها". فصلنامه معرفت فلسفی، 16، 4، 1398، 27-42
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
نورمحمدی نجف آبادی، یحیی.(1398) 'بررسی تقسیم موجود به مجرد و مادی در فلسفه و تعریف آنها'، فصلنامه معرفت فلسفی، 16(4), pp. 27-42
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
نورمحمدی نجف آبادی، یحیی. بررسی تقسیم موجود به مجرد و مادی در فلسفه و تعریف آنها. معرفت فلسفی، 16, 1398؛ 16(4): 27-42