مربع تقابل در منطق ارسطویی و منطق رواقی
اختلاف و تقابل میان قضایای متحد در محکومٌ علیه و محکومٌ به و نسبت حکمیه، یکی از احکام قضایا و بررسی نسبتهای میان قضایا از جهت تلازم یا تعاند است که بر اساس آن، مربع تقابل شکل می گیرد. این مسئله از اساسیترین مباحث در منطق استدلال به شمار میآید که از آغاز تدوین منطق ارسطویی و منطق رواقی، کانون توجه منطقدانان بوده است. ارسطو، تقابل قضایا را به تقابل در صدق اختصاص داده، آن را به تقابل ایجاب و سلب معرفی می کند. وی تقابل حملیات را مطرح و آن را به تضاد و تناقض تقسیم میکند. منطقدانان مسلمان، تقابل گزارهها را در مقابل تداخل گزارهها و آن دو را از اقسام اختلاف قضایا به شمار آورده اند. ایشان تقابل را اعم از تقابل در صدق و تقابل در کذب می دانند؛ به همین سبب، دخول تحت تضاد را به مصادیق تقابل قضایا افزودهاند. رواقیان علاوه بر تصریح به تناقض که از مصادیق تقابل ایجاب و سلب است، به تقابل میان جهات صدق مانند تقابل ضرورت با ناضرورت و تقابل امکان با امتناع نیز پرداختهاند. تفاوت معنایی و مصداقی تقابل در سخنان منطقدانان که موجب تفاوت تشکیل مربع تقابل است، ضرورت بررسی معانی و مصادیق مختلف تقابل و چگونگی شکلگیری مربع تقابل بنابر هر کدام را آشکار میسازد.
Article data in English (انگلیسی)