معرفت فلسفی، سال پانزدهم، شماره سوم، پیاپی 59، بهار 1397، صفحات 097-

    منشأ حق‌های تکوینی‎

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    سیدمحمود نبویان / *دانشیار - گروه فلسفه مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) / nabaviyan@gmail.com
    مهدی مشگی / *استادیار - گروه فلسفه مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) / meshki.qom@gmail.com
    چکیده: 

    معنای حق، چیستی حق، تلازم حق و تکلیف، انواع حق و منشأ حق برخی از مسائل مهم نظری در فلسفه حق است. مسئله «منشأ حق های تکوینی» (که از آن به حق های فطری، ذاتی و طبیعی نیز تعبیر می شود) یکی از مسائل مهم در مباحث مربوط به حق می باشد. امروزه ادعاهای بسیاری درباره حقوق بشر و حق های ذاتی مانند حق حیات و حق آزادی می شود. سرنوشت مباحث گوناگون سیاسی در حوزه مهم حقوق بشر، به حل مسئله منشأ حق های ذاتی ادعایی در حقوق بشر گره خورده است. با فرض قبول ذاتی بودن برخی حق ها، منشأ پیدایش چنین حق هایی نیازمند بررسی جدی است. آیا انسان از آن جهت که انسان است، حق هایی دارد؟ آیا کرامت انسان، منشأ حق های مذکور است؟ به نظر می رسد منشأ حق های ذاتی یا تکوینی بشر، منحصر در ملکیت تکوینی و خدای متعال است.

    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال پانزدهم، شماره سوم، پیاپی 59، بهار 1397

    سیدمحمود نبویان / دانشیار گروه فلسفه مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره     nabaviyan@gmail.com
    مهدی مشکی / مربی گروه فلسفه مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره     meshki.qom@gmail.com
    دریافت: 23/06/96                  پذیرش: 15/01/97
    چکیده
    معنای حق، چیستی حق، تلازم حق و تکلیف، انواع حق و منشأ حق برخی از مسائل مهم نظری در فلسفه حق است. مسئله «منشأ حق های تکوینی» (که از آن به حق های فطری، ذاتی و طبیعی نیز تعبیر می شود) یکی از مسائل مهم در مباحث مربوط به حق می باشد. امروزه ادعاهای بسیاری درباره حقوق بشر و حق های ذاتی مانند حق حیات و حق آزادی می شود. سرنوشت مباحث گوناگون سیاسی در حوزه مهم حقوق بشر، به حل مسئله منشأ حق های ذاتی ادعایی در حقوق بشر گره خورده است. با فرض قبول ذاتی بودن برخی حق ها، منشأ پیدایش چنین حق هایی نیازمند بررسی جدی است. آیا انسان از آن جهت که انسان است، حق هایی دارد؟ آیا کرامت انسان، منشأ حق های مذکور است؟ به نظر می رسد منشأ حق های ذاتی یا تکوینی بشر، منحصر در ملکیت تکوینی و خدای متعال است.
    کلیدواژه ها: حق، فطری، ذاتی، تکوینی، طبیعی، منشأ و حق تکوینی.


    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    نبویان، سیدمحمود، مشگی، مهدی.(1397) منشأ حق‌های تکوینی‎. فصلنامه معرفت فلسفی، 15(3)، 097-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    سیدمحمود نبویان؛ مهدی مشگی."منشأ حق‌های تکوینی‎". فصلنامه معرفت فلسفی، 15، 3، 1397، 097-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    نبویان، سیدمحمود، مشگی، مهدی.(1397) 'منشأ حق‌های تکوینی‎'، فصلنامه معرفت فلسفی، 15(3), pp. 097-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    نبویان، سیدمحمود، مشگی، مهدی. منشأ حق‌های تکوینی‎. معرفت فلسفی، 15, 1397؛ 15(3): 097-