معرفت فلسفی، سال پانزدهم، شماره سوم، پیاپی 59، بهار 1397، صفحات 25-

    مقام فوق تجرد عقلی نفس از دیدگاه صدرالمتألهین، امام خمینی ره و علامه حسن‌زاده آملی

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    احمد عابدی / *دانشیار - گروه فلسفه دانشگاه قم
    محسن موحدی اصل / *دانشجوی دکتری - فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه قم / movahedi114@yahoo.com
    چکیده: 

    بحث از مقام فوق تجرد نفس، یکی از مهم ترین مباحث، در معرفت نفس انسانی است. در این نوشتار مسئله را طبق مبنای هستی شناسی مؤسس حکمت متعالیه، صدرالمتألهین مطرح می کنیم و به شرح ادله نقلی آن توسط فیلسوف و عارف برجسته پیرو مکتب او، امام خمینی ره می پردازیم. سپس براهین و ادله عقلی علامه حسن زاده آملی را در این زمینه بررسی می کنیم. این نظریه، عبارت است از تجرد نفس از ماهیت. ماهیت حکایت از حد و قصور شیء و ضعف و نقص آن دارد، حال اینکه نفس را حد یقف نیست. ازاین رو حد منطقی برای او نیست، هرچند او را نسبت به مافوقش حد به معنای نفاد است.    
    این نظریه آنچنان شریف است که همه مبانی حکمت صدرایی، اعم از اصالت وجود، وحدت وجود، تشکیک وجود، حرکت جوهری و اتحاد عاقل و معقول را به صورت سلسله ای زنجیروار، به هم پیوند می دهد و باید دانست شناخت نفس در این مقام، بدون فهم این مبانی میسر نیست. نفس، در این مقام ار ویژگی هایی همچون وحدت حقه ظلیه، خلیفة الهی و مقام اتصال بین ماسوی الله و حق تعالی برخوردار می شود.

    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال پانزدهم، شماره سوم، پیاپی 59، بهار 1397

    محسن موحدی اصل / دانشجوی دکتری فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه قم    movahedi114@yahoo.com 
    احمد عابدی / دانشیار گروه فلسفه دانشگاه قم
    دریافت: 01/07/96                  پذیرش: 26/12/96
    چکیده
    بحث از مقام فوق تجرد نفس، یکی از مهم ترین مباحث، در معرفت نفس انسانی است. در این نوشتار مسئله را طبق مبنای هستی شناسی مؤسس حکمت متعالیه، صدرالمتألهین مطرح می کنیم و به شرح ادله نقلی آن توسط فیلسوف و عارف برجسته پیرو مکتب او، امام خمینی ره می پردازیم. سپس براهین و ادله عقلی علامه حسن زاده آملی را در این زمینه بررسی می کنیم. این نظریه، عبارت است از تجرد نفس از ماهیت. ماهیت حکایت از حد و قصور شیء و ضعف و نقص آن دارد، حال اینکه نفس را حد یقف نیست. ازاین رو حد منطقی برای او نیست، هرچند او را نسبت به مافوقش حد به معنای نفاد است.    
    این نظریه آنچنان شریف است که همه مبانی حکمت صدرایی، اعم از اصالت وجود، وحدت وجود، تشکیک وجود، حرکت جوهری و اتحاد عاقل و معقول را به صورت سلسله ای زنجیروار، به هم پیوند می دهد و باید دانست شناخت نفس در این مقام، بدون فهم این مبانی میسر نیست. نفس، در این مقام ار ویژگی هایی همچون وحدت حقه ظلیه، خلیفة الهی و مقام اتصال بین ماسوی الله و حق تعالی برخوردار می شود.
    کلیدواژه ها: تجرد از ماهیت، فوق تجرد، نفس، حرکت جوهری، خلیفة الهی، وحدت حقه ظلیه.


    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    عابدی، احمد، موحدی اصل، محسن.(1397) مقام فوق تجرد عقلی نفس از دیدگاه صدرالمتألهین، امام خمینی ره و علامه حسن‌زاده آملی. فصلنامه معرفت فلسفی، 15(3)، 25-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    احمد عابدی؛ محسن موحدی اصل."مقام فوق تجرد عقلی نفس از دیدگاه صدرالمتألهین، امام خمینی ره و علامه حسن‌زاده آملی". فصلنامه معرفت فلسفی، 15، 3، 1397، 25-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    عابدی، احمد، موحدی اصل، محسن.(1397) 'مقام فوق تجرد عقلی نفس از دیدگاه صدرالمتألهین، امام خمینی ره و علامه حسن‌زاده آملی'، فصلنامه معرفت فلسفی، 15(3), pp. 25-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    عابدی، احمد، موحدی اصل، محسن. مقام فوق تجرد عقلی نفس از دیدگاه صدرالمتألهین، امام خمینی ره و علامه حسن‌زاده آملی. معرفت فلسفی، 15, 1397؛ 15(3): 25-