معرفت فلسفی، سال پانزدهم، شماره اول، پیاپی 57، پاییز 1396، صفحات 75-

    معاد جسمانی ـ روحانی در ترازوی عقل نقدی بر منکران معقولیت معاد جسمانی ـ روحانی

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    علیرضا کرمانی / *دانشیار - گروه عرفان مؤسسه / Kermania59@yahoo.com
    چکیده: 

    بیشتر متفکران مسلمان، به معاد، با کیفیتی جسمانی ـ روحانی باور دارند. باور به معاد با بدنی جسمانی حتی به نحو تقلید از شریعت، اثبات معقولیت یا عقل ستیز نبودن این آموزه را پیش شرط دارد. قائلان به انحصار معاد در شکل روحانی یا معتقدان به معاد با جسمی مثالی، پذیرش معاد با بدنی عنصری را با محذوراتی عقلی همچون محذور تناسخ و عبث بودن بدن عنصری در آخرتْ روبه رو دیدند. اشکالات فلسفی ای از این دست، عمدتاً مبتنی بر علم النفسی است که یا قائل به روحانیة الحدوث بودن نفس و رابطه ای از سنخ اضافة مقولی بین نفس و بدن است و یا از رابطة شأن و ذی شأن بودن بدن و نفس غفلت کرده است. در این مقاله کوشیده ایم با روشی توصیفی تحلیلی تبیین کنیم که با تحلیلی خاص از رابطة نفس و بدن، نه محذور تناسخ سینوی (وجود دو نفس در یک بدن) و نه محذور تناسخ صدرایی (بالقوه شدن امر بالفعل) لازم می آید. در این تبیین، حقیقت انسان نه روح مجرد است و نه بدن مادی؛ بلکه وجودی جامع همة این مراتب است و لذا اگر بناست در عالم آخرت، انسانْ عود کند، با این دو بُعد عنصری و روحانی خواهد بود.

    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال پانزدهم، شماره اول، پیاپی 57، پاییز 1396

    علیرضا کرمانی / دانشیار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره                                        Kermania59@yahoo.com

    دریافت: 6/9/95 ـ پذیرش: 16/2/96

    چکیده

    بیشتر متفکران مسلمان، به معاد، با کیفیتی جسمانی ـ روحانی باور دارند. باور به معاد با بدنی جسمانی حتی به نحو تقلید از شریعت، اثبات معقولیت یا عقل ستیز نبودن این آموزه را پیش شرط دارد. قائلان به انحصار معاد در شکل روحانی یا معتقدان به معاد با جسمی مثالی، پذیرش معاد با بدنی عنصری را با محذوراتی عقلی همچون محذور تناسخ و عبث بودن بدن عنصری در آخرتْ روبه رو دیدند. اشکالات فلسفی ای از این دست، عمدتاً مبتنی بر علم النفسی است که یا قائل به روحانیة الحدوث بودن نفس و رابطه ای از سنخ اضافة مقولی بین نفس و بدن است و یا از رابطة شأن و ذی شأن بودن بدن و نفس غفلت کرده است. در این مقاله کوشیده ایم با روشی توصیفی تحلیلی تبیین کنیم که با تحلیلی خاص از رابطة نفس و بدن، نه محذور تناسخ سینوی (وجود دو نفس در یک بدن) و نه محذور تناسخ صدرایی (بالقوه شدن امر بالفعل) لازم می آید. در این تبیین، حقیقت انسان نه روح مجرد است و نه بدن مادی؛ بلکه وجودی جامع همة این مراتب است و لذا اگر بناست در عالم آخرت، انسانْ عود کند، با این دو بُعد عنصری و روحانی خواهد بود.

    کلید واژه ها: معاد، معاد جسمانی، معاد عنصری، معاد روحانی، تناسخ، معقولیت.


     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    کرمانی، علیرضا.(1396) معاد جسمانی ـ روحانی در ترازوی عقل نقدی بر منکران معقولیت معاد جسمانی ـ روحانی. فصلنامه معرفت فلسفی، 15(1)، 75-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    علیرضا کرمانی."معاد جسمانی ـ روحانی در ترازوی عقل نقدی بر منکران معقولیت معاد جسمانی ـ روحانی". فصلنامه معرفت فلسفی، 15، 1، 1396، 75-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    کرمانی، علیرضا.(1396) 'معاد جسمانی ـ روحانی در ترازوی عقل نقدی بر منکران معقولیت معاد جسمانی ـ روحانی'، فصلنامه معرفت فلسفی، 15(1), pp. 75-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    کرمانی، علیرضا. معاد جسمانی ـ روحانی در ترازوی عقل نقدی بر منکران معقولیت معاد جسمانی ـ روحانی. معرفت فلسفی، 15, 1396؛ 15(1): 75-