معرفت فلسفی، سال چهاردهم، شماره چهارم، پیاپی 56، تابستان 1396، صفحات 29-48

    مقایسه تطبیقى اندیشه ابن عربى و صدرالمتألهین در باب حدوث و قدم نفس

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    محمد میری / استادیار دانشگاه تهران / m.miri57@ut.ac.ir
    چکیده: 
    صدرالمتألهین بر آن است که نفس، از جهت کینونت عقلى خود در نشئات پیشین، به نحو عقلى موجود بوده است و در عین حال، از آن جهت که نفس مدبر بدن است و در نحوه وجود خود، تعلق ذاتى به بدن دارد، جسمانیه الحدوث است. او بین این دو نظریه به ظاهر متهافت، به خوبى جمع کرده است. اگرچه این نگاه صدرایى در حوزه فلسفى، کاملاً ابتکارى است، اما در آثار عارفانى همچون ابن عربى نیز به وضوح رد پاى این نظریه به چشم مى خورد؛ به این معنا که ابن عربى نیز از سویى بر وجود نفس در نشئات سابق بر دنیا تأکید دارد و از سوى دیگر، بر حدوث جسمانى نفس در نشئه دنیا اصرار مى ورزد.  
    Article data in English (انگلیسی)
    Title: 
    The Comparative Study of Ibn Arabi’s View and that of Mulla Sadra on Origination and Eternity of the Soul
    Abstract: 
    Mulla Sadra maintains that the soul has – rationally – existed by its intellectual existence in its previous stratums. At the same time, since the soul is the manager of the body and essentially belongs to the body in its mode of existence, it has physical origination. He has successfully reconciled these two apparently floundering views. Although this philosophical view of Mulla Sadra is quite innovative, its traces are clearly found in the works of mystics such as Ibn Arabi. In other words, Ibn Arabi emphasizes the existence of the soul in previous stratums on the one hand, and stresses the physical origination of the soul in its worldly mode, on the other.
    متن کامل مقاله: 

    فصل‏نامه‏اى علمى ـ پژوهشى در زمینه علوم فلسفى تابستان 1396

    محمد میرى / استادیار دانشگاه تهران                m.miri57@ut.ac.ir

    دریافت: 25/8/95               پذیرش: 19/3/96

     

    چکیده

    صدرالمتألهین بر آن است که نفس، از جهت کینونت عقلى خود در نشئات پیشین، به نحو عقلى موجود بوده است و در عین حال، از آن جهت که نفس مدبر بدن است و در نحوه وجود خود، تعلق ذاتى به بدن دارد، جسمانیه الحدوث است. او بین این دو نظریه به ظاهر متهافت، به خوبى جمع کرده است. اگرچه این نگاه صدرایى در حوزه فلسفى، کاملاً ابتکارى است، اما در آثار عارفانى همچون ابن عربى نیز به وضوح رد پاى این نظریه به چشم مى خورد؛ به این معنا که ابن عربى نیز از سویى بر وجود نفس در نشئات سابق بر دنیا تأکید دارد و از سوى دیگر، بر حدوث جسمانى نفس در نشئه دنیا اصرار مى ورزد.

     

    کلیدواژه ها: حدوث نفس، قِدم نفس، نشئات سابق نفس، جسمانیه الحدوث.

     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    میری، محمد.(1396) مقایسه تطبیقى اندیشه ابن عربى و صدرالمتألهین در باب حدوث و قدم نفس. فصلنامه معرفت فلسفی، 14(4)، 29-48

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    محمد میری."مقایسه تطبیقى اندیشه ابن عربى و صدرالمتألهین در باب حدوث و قدم نفس". فصلنامه معرفت فلسفی، 14، 4، 1396، 29-48

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    میری، محمد.(1396) 'مقایسه تطبیقى اندیشه ابن عربى و صدرالمتألهین در باب حدوث و قدم نفس'، فصلنامه معرفت فلسفی، 14(4), pp. 29-48

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    میری، محمد. مقایسه تطبیقى اندیشه ابن عربى و صدرالمتألهین در باب حدوث و قدم نفس. معرفت فلسفی، 14, 1396؛ 14(4): 29-48