معرفت فلسفی، سال چهاردهم، شماره دوم، پیاپی 54، زمستان 1395، صفحات 53-71

    گذر از متافیزیک

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    ✍️ عباسعلی امیری / دانشجوى دکترى حکمت متعالیه مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى قدس سره / amiri2005@gmail.com
    محمد فنایی اشکوری / استاد گروه فلسفه مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى قدس سره / fanaei.ir@gmail.com
    چکیده: 
    هایدگر معتقد است افلاطون با نظریه مُثُل و روى گردانى از حقیقت به صدق، سنگ بنایى را گذاشت که بر تمام تاریخ متافیزیک تأثیر داشت. تفکیک میان فاعل شناسا و متعلق شناسایى در فلسفه پس از افلاطون ادامه یافت و در فلسفه دکارت به نقطه اوج خود رسید. سوبژکتیویته حاصل از چنین تمایزى، سیطره اى تام و تمام بر انسان داشت و او را از جایگاه خود کنار زد و به ظهور تکنولوژى و علم جدید انجامید و بى خانمانى را براى انسان معاصر به ارمغان آورد. هایدگر راه رهایى از سیطره سوبژکتیویته را بازگشت به دیدگاه فیلسوفان پیشاسقراطى مى داند و پرسش از هستى را در اولویت طرح فلسفى خود قرار مى دهد. از دیدگاه هایدگر تنها موجودى که مى تواند از هستى پرسش کند، دازاین است که با در ـ جهان ـ بودن در هستى غوطه ور است و مى تواند معناى آن را درک کند. طرح هایدگر به گونه اى است که فلسفه اسلامى را نیز دربر مى گیرد. ازاین روى پیش از هر گونه تطبیق و مقایسه میان این دو فلسفه، باید به نقدهاى بنیادین هایدگر بر متافیزیک توجه لازم و کافى مبذول داشت تا از هر گونه رهزنى شباهت ها و تمایزها دور مانیم.  
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    امیری، عباسعلی، فنایی اشکوری، محمد.(1395) گذر از متافیزیک. فصلنامه معرفت فلسفی، 14(2)، 53-71

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    عباسعلی امیری؛ محمد فنایی اشکوری."گذر از متافیزیک". فصلنامه معرفت فلسفی، 14، 2، 1395، 53-71

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    امیری، عباسعلی، فنایی اشکوری، محمد.(1395) 'گذر از متافیزیک'، فصلنامه معرفت فلسفی، 14(2), pp. 53-71

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    امیری، عباسعلی، فنایی اشکوری، محمد. گذر از متافیزیک. معرفت فلسفی، 14, 1395؛ 14(2): 53-71