صفحهها:
105-132
تاریخ دریافت: 1394/02/30
تاریخ پذیرش: 1394/05/07
چکیده:
فلسفه فهم عرفى که نخست توسط توماس رید و سپس توسط جورج ادوارد مور پایهریزى شد، با هدف مبارزه با شکاکیت و ایدئالیسم، تأثیرى چشمگیر در معرفتشناسى پس از خود داشت. آنچه درباره «فهم عرفى» اهمیت دارد عبارت است از: 1. تحلیل مفهومى «فهم عرفى» و تبیین شاخصههاى آن؛ 2. منشأ و سرچشمه گزارههاى «فهم عرفى»؛ 3. ملاک صدق و کذب و میزان اعتبار «فهم عرفى». در این نوشتار این سه مسئله از منظر جورج مور بررسى شده و سپس نظریه او در باب «فهم عرفى» در بوته نقد قرار داده شده و چالشهاى جدى آن مطرح گردیده است. در پایان با یک رهیافت تطبیقى، میان نظریه «فهم عرفى» و بحث «بدیهیات»، سنجشى صورت گرفته است.
Article data in English (انگلیسی)
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
عزیزی علویجه، مصطفی، رفیعی علوی، سیداحسان.(1395) نقد و بررسى دیدگاه جورج مور در باب فهم عرفى. فصلنامه معرفت فلسفی، 14(1)، 105-132
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
مصطفی عزیزی علویجه؛ سیداحسان رفیعی علوی."نقد و بررسى دیدگاه جورج مور در باب فهم عرفى". فصلنامه معرفت فلسفی، 14، 1، 1395، 105-132
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
عزیزی علویجه، مصطفی، رفیعی علوی، سیداحسان.(1395) 'نقد و بررسى دیدگاه جورج مور در باب فهم عرفى'، فصلنامه معرفت فلسفی، 14(1), pp. 105-132
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
عزیزی علویجه، مصطفی، رفیعی علوی، سیداحسان. نقد و بررسى دیدگاه جورج مور در باب فهم عرفى. معرفت فلسفی، 14, 1395؛ 14(1): 105-132