صفحهها:
153-181
تاریخ دریافت: 1393/12/03
تاریخ پذیرش: 1394/08/09
چکیده:
ادعاى اصلى تفکیکیان، جدایى جریان وحى از عقل و کشف است. آنان مدعى هستند که براى دستیابى به معارف دینى، باید به تفکیک میان عقل و کشف از دین همت گمارد. تفکیکیان براى موجه جلوه دادن این ادعا از روش هاى مختلف بهره مى برند. یکى از روش هاى آنان انتساب این ادعا به مشاهیر و بزرگان دین است؛ به همین دلیل محمدرضا حکیمى در بسیارى از آثار خود، این ادعا را به علامه طباطبائى نسبت مى دهد و او را مدافع فرضیه تفکیک معرفى مى کند تا شاید از این رهگذر بتواند نظر بخشى از آحاد جامعه را به مدعیات فرضیه تفکیک سوق دهد. براى تحلیل بهتر ادعاى آقاى حکیمى در خصوص طرفدارى علامه از مدعیات تفکیکیان، نخست دو محور اصلى ادعاى ایشان استخراج، و سپس جداگانه مورد تحلیل واقع شده اند. پس از تحلیل این دو محور به روش حلى و نقضى روشن شد که اولاً، علامه طباطبائى معتقد به ادعاى تفکیکیان نیست و ثانیا محمدرضا حکیمى دچار خلط میان مقام ثبوت و اثبات شده و در نهایت گام در تحریف معنوى سخن علامه طباطبائى نهاده است.
Article data in English (انگلیسی)
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
آهنچی، امید.(1395) علامه طباطبائى حکیم متأله یا تفکیکى سترگ؟. فصلنامه معرفت فلسفی، 13(3)، 153-181
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
امید آهنچی."علامه طباطبائى حکیم متأله یا تفکیکى سترگ؟". فصلنامه معرفت فلسفی، 13، 3، 1395، 153-181
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
آهنچی، امید.(1395) 'علامه طباطبائى حکیم متأله یا تفکیکى سترگ؟'، فصلنامه معرفت فلسفی، 13(3), pp. 153-181
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
آهنچی، امید. علامه طباطبائى حکیم متأله یا تفکیکى سترگ؟. معرفت فلسفی، 13, 1395؛ 13(3): 153-181