صفحهها:
29-53
تاریخ دریافت: 1394/03/02
تاریخ پذیرش: 1394/06/31
چکیده:
جستار پیش رو مدعى است هنر تنها محصول احساسات و اذواق خالق آن نیست، بلکه هنرمند در نسبتى که با حقیقت مى یابد علاوه بر اینکه بارقه هایى از آن را وجدان مى کند، زمینه انکشاف آن را نیز در اثر هنرى خود مهیا مى سازد و از این رهگذر به هنر خویش وجهى از معرفت بخشیده، بدان اصالت مى دهد. با توجه به این فرضیه که فى نفسه داراى اهمیت است، چیستى حقیقت و نسبت و کیفیت حضور آن در هنر، مسئله اى بنیادین است که مى توان پاسخ آن را در اندیشه هاى حکمى یکى از شاخص ترین فلاسفه اسلام یعنى صدرالمتألهین جست وجو کرد. ازاین رو این پژوهش با توصیف مبانى حقیقت و رقیقت، اتحاد عالم و معلوم، عقل عملى، و کارکرد خیال در «ترویح اجسام و تجسیم ارواح»، به تبیین نسبت و نقش این مبانى در چگونگى حضور حقیقت در تکوین صنایع و آثار هنرى مى پردازد.
Article data in English (انگلیسی)
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
امینی، مهدی، فایدئی، اکبر.(1395) حضور حقیقت در هنر از منظر حکمت صدرایى. فصلنامه معرفت فلسفی، 13(3)، 29-53
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
مهدی امینی؛ اکبر فایدئی."حضور حقیقت در هنر از منظر حکمت صدرایى". فصلنامه معرفت فلسفی، 13، 3، 1395، 29-53
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
امینی، مهدی، فایدئی، اکبر.(1395) 'حضور حقیقت در هنر از منظر حکمت صدرایى'، فصلنامه معرفت فلسفی، 13(3), pp. 29-53
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
امینی، مهدی، فایدئی، اکبر. حضور حقیقت در هنر از منظر حکمت صدرایى. معرفت فلسفی، 13, 1395؛ 13(3): 29-53