معرفت فلسفی، سال سیزدهم، شماره اول، پیاپی 49، پاییز 1394، صفحات 125-

    تفسیر نفس الامر به نفس الشى ء

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    اکبر فایدئی / *مربی - فلسفه و حکمت اسلامی-دانشگاه شهید مدنی آذربایجان / faydei@yahoo.com
    ناصرالرضا ضیائی نیا / *حوزوی - سطح 4 حوزه علمیه قم / 17561naser@gmail.com
    چکیده: 

    کهن ترین نظریه درباره ماهیت صدق و کذب، نظریه مطابقت صدق ارسطویى یا تعریف حقیقت و  صدق قضایا به سازگارى آن با واقع است که فلاسفه مسلمان، معیار صدق و کذب را براساس همین  نظریه توجیه، و از واقع قضایا به «نفس الامر» تعبیر کرده اند. تعریف حقیقت و صدق قضایا به  مطابقت با «نفس الامر» در میان حکماى اسلامى، موجب پیدایش این اشکال شده است که دیده اند  انطباق این تعریف درباره قضایاى ذهنیه و حقیقیه ناموجه جلوه مى کند؛ ازاین رو در پى آن بوده اند  که با تحلیل مفهوم «نفس الامر»، نحوه صدق قضایاى مختلف را با واقع نشان دهند. ایشان در تحلیل  مفهوم «نفس الامر» و انطباق آن بر انواع قضایا، تفاسیر مختلفى آورده اند که ازجمله تفسیر  «نفس الامر» به «عقل فعال»، «واقعیه کل شى ء بحسبه» و... که مشهورترین آن آرا، تفسیر «نفس الامر»  به «نفسى الشى ء» یا «شى ء فى حد ذاته» است؛ و نوشتار حاضر به توضیح و بررسى آن مى پردازد.
     

    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    فصل نامه اى علمى ـ پژوهشى در زمینه علوم فلسفى پاییز 1394

    اکبر فایدئى / مربى گروه فلسفه و حکمت اسلامى دانشگاه شهید مدنى آذربایجان                            faydei@yahoo.com

    ناصرالرضا ضیائى نیا / دانشجوى دکترى فلسفه و اصول حوزه علمیه قم                                17561naser@gmail.com

    دریافت: 20/7/93               پذیرش: 12/5/94

     

    چکیده

    کهن ترین نظریه درباره ماهیت صدق و کذب، نظریه مطابقت صدق ارسطویى یا تعریف حقیقت و  صدق قضایا به سازگارى آن با واقع است که فلاسفه مسلمان، معیار صدق و کذب را براساس همین  نظریه توجیه، و از واقع قضایا به «نفس الامر» تعبیر کرده اند. تعریف حقیقت و صدق قضایا به  مطابقت با «نفس الامر» در میان حکماى اسلامى، موجب پیدایش این اشکال شده است که دیده اند  انطباق این تعریف درباره قضایاى ذهنیه و حقیقیه ناموجه جلوه مى کند؛ ازاین رو در پى آن بوده اند  که با تحلیل مفهوم «نفس الامر»، نحوه صدق قضایاى مختلف را با واقع نشان دهند. ایشان در تحلیل  مفهوم «نفس الامر» و انطباق آن بر انواع قضایا، تفاسیر مختلفى آورده اند که ازجمله تفسیر  «نفس الامر» به «عقل فعال»، «واقعیه کل شى ء بحسبه» و... که مشهورترین آن آرا، تفسیر «نفس الامر»  به «نفسى الشى ء» یا «شى ء فى حد ذاته» است؛ و نوشتار حاضر به توضیح و بررسى آن مى پردازد.

     

    کلیدواژه ها: صدق و کذب، نظریه مطابقت، نفس الامر، نفس الشى ء، فلاسفه اسلامى.

     


     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    فایدئی، اکبر، ضیائی نیا، ناصرالرضا.(1394) تفسیر نفس الامر به نفس الشى ء. فصلنامه معرفت فلسفی، 13(1)، 125-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    اکبر فایدئی؛ ناصرالرضا ضیائی نیا."تفسیر نفس الامر به نفس الشى ء". فصلنامه معرفت فلسفی، 13، 1، 1394، 125-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    فایدئی، اکبر، ضیائی نیا، ناصرالرضا.(1394) 'تفسیر نفس الامر به نفس الشى ء'، فصلنامه معرفت فلسفی، 13(1), pp. 125-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    فایدئی، اکبر، ضیائی نیا، ناصرالرضا. تفسیر نفس الامر به نفس الشى ء. معرفت فلسفی، 13, 1394؛ 13(1): 125-