معرفت فلسفی، سال دوازدهم، شماره چهارم، پیاپی 48، تابستان 1394، صفحات 59-79

    رابطه شیطان با قوه وهم در حکمت متعالیه

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    ✍️ محمدکاظم فرقانی / استاد گروه فلسفه و کلام دانشگاه امام صادق (ع) / forghani@isu.ac.ir
    جواد رضائی / کارشناس ارشد فلسفه و کلام اسلامى دانشگاه امام صادق (ع) / rezaijavad84@gmail.com
    چکیده: 
    میان قوه وهم و شیطان شباهت هاى بسیارى وجود دارد؛ تا جایى که مى توان وهم را در مملکت وجود انسان که عالم صغیر است به شیطان تشبیه کرد و شیطان را وهم عالم کبیر دانست. لذا شناخت هریک از واهمه و شیطان مى تواند ما را در شناخت دیگرى یارى رساند؛ همان طور که صدرالمتألهین در آثار خود این کار را انجام داده است. نقش وهم در وجود شیطان، نقشى اساسى است و از نظر صدرالمتألهین سقف ادراکات شیطان و نهایت علمى که او مى تواند بدان دست یابد ادراکات وهمى است و او قدرت رسیدن به ادراکات ناب عقلى را ندارد؛ بنابراین شیطان در نهایت جهل مرکب است. از سوى دیگر تنها راه نفوذ شیطان به نفس انسان، قوه وهم است و او براى اضلال انسان راه نفوذ دیگرى ندارد. از این جهات و نیز جهات دیگر، رابطه شیطان و قوه وهم بسیار مستحکم است و هرچه یکى بیشتر شناخته شود، دیگرى نیز بهتر شناخته شده است.      این مقاله به دنبال شناخت و تصویر صحیح تر از واهمه و شیطان به وسیله مقایسه آنها و بیان رابطه آنها با یکدیگر است که نتیجه عملى آن انگیزش به سوى طلب معرفت و جلوگیرى از نفوذ شیطان و حرکت به سمت کمال انسانى است.  
    Article data in English (انگلیسی)
    Title: 
    The Relationship between Satan and the Faculty of Imagination in Transcendental Philosophy
    Abstract: 
    There are many similarities between the faculty of imagination and Satan. Indeed, one may consider the imagination as the Satan of the minor world (i.e. human being), and consider Satan as the imagination of the major world (i.e. the universe). Thus, knowing each of these two (imagination and Satan) helps us knowing the other. This is just what Mullā Sadrā has done in his works. The role of imagination in Satan's existence is a basic role and Mullā Sadrā, in his works, maintains that imaginative perception is the highest point of Satan's perceptions and the ultimate level of knowledge he can acquire, and that he is unable to reach purely rational understanding. Thus, Satan is in the zenith of compound ignorance. On the other hand, the only way through which Satan can penetrate man's soul is the faculty of imagination, and he has no other way to mislead man. Accordingly, from this and other aspects, Satan and the faculty of imagination are closely related to one another. The more one of them is known, the more the other would be known as well. This article is seeking to better identify and delineate Satan and imagination by comparing them and explaining their relationship; this would result in motivating one to seek knowledge, preventing Satan's penetration, and moving towards human perfection.
    متن کامل مقاله: 

    ندارد

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    فرقانی، محمدکاظم، رضائی، جواد.(1394) رابطه شیطان با قوه وهم در حکمت متعالیه. فصلنامه معرفت فلسفی، 12(4)، 59-79

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    محمدکاظم فرقانی؛ جواد رضائی."رابطه شیطان با قوه وهم در حکمت متعالیه". فصلنامه معرفت فلسفی، 12، 4، 1394، 59-79

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    فرقانی، محمدکاظم، رضائی، جواد.(1394) 'رابطه شیطان با قوه وهم در حکمت متعالیه'، فصلنامه معرفت فلسفی، 12(4), pp. 59-79

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    فرقانی، محمدکاظم، رضائی، جواد. رابطه شیطان با قوه وهم در حکمت متعالیه. معرفت فلسفی، 12, 1394؛ 12(4): 59-79