معرفت فلسفی، سال دوازدهم، شماره چهارم، پیاپی 48، تابستان 1394، صفحات 33-

    ضرورت علّى و معلولى از دیدگاه استاد فیاضى

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    سیدمحمدجواد میرجعفری میاندهی / *دانشجوی دکتری - فلسفه مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) / javadmirjafari2@gmail.com
    یارعلی کردفیروزجائی / *دانشیار - باقر العلوم / Firouzjaei@bou.ac.ir
    چکیده: 

    ضرورت علّى و معلولى از فروع مهم اصل علیت است و معناى آن به طورکلى عبارت است از ضرورى شدنِ وجود معلول هنگام وجود علت تامه اش (ضرورت بالقیاس) و از ناحیه آن (ضرورت بالغیر). این ضرورت که با عنوان جبر فلسفى نیز از آن یاد مى شود کاملاً مورد تأیید و تثبیت فلاسفه است و برخى متکلمان به ویژه اشاعره کاملاً آن را منکرند. اصولیین نیز چنین ضرورتى را تنها در علل غیرمختار مى پذیرند؛ اما استاد فیاضى ضرورت سابقِ بالغیر به تفسیر مشهور را در همه علل، چه مختار و چه غیرمختار مردود مى داند، ولى معتقد است که این نوع ضرورت با تفسیرى دیگر در هر دو مورد صادق است. ضرورت بالقیاس نیز از دیدگاه ایشان تنها در علل غیرمختار پذیرفتنى است. دیدگاه استاد فیاضى در نفى ضرورت در برخى صورِ آن، گرچه هم نوا با آراى اهل کلام و اصولیون است، تفاوت هایى اساسى و مهم با آنها دارد که در این تحقیق به تفصیل به این تمایزها پرداخته ایم.
     

    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    فصل نامه اى علمى ـ پژوهشى در زمینه علوم فلسفى تابستان 1394

    سیدمحمدجواد میرجعفرى میاندهى/ دانشجوى دکترى فلسفه مؤسسه آموزشى وپژوهشى امام خمینى قدس سره

    jmj1ir@yahoo.com

    یارعلى کرد فیروزجائى / دانشیار گروه فلسفه دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام

    firouzjaei@bou.ac.ir

    دریافت: 11/9/93               پذیرش: 29/3/94

    چکیده

    ضرورت علّى و معلولى از فروع مهم اصل علیت است و معناى آن به طورکلى عبارت است از ضرورى شدنِ وجود معلول هنگام وجود علت تامه اش (ضرورت بالقیاس) و از ناحیه آن (ضرورت بالغیر). این ضرورت که با عنوان جبر فلسفى نیز از آن یاد مى شود کاملاً مورد تأیید و تثبیت فلاسفه است و برخى متکلمان به ویژه اشاعره کاملاً آن را منکرند. اصولیین نیز چنین ضرورتى را تنها در علل غیرمختار مى پذیرند؛ اما استاد فیاضى ضرورت سابقِ بالغیر به تفسیر مشهور را در همه علل، چه مختار و چه غیرمختار مردود مى داند، ولى معتقد است که این نوع ضرورت با تفسیرى دیگر در هر دو مورد صادق است. ضرورت بالقیاس نیز از دیدگاه ایشان تنها در علل غیرمختار پذیرفتنى است. دیدگاه استاد فیاضى در نفى ضرورت در برخى صورِ آن، گرچه هم نوا با آراى اهل کلام و اصولیون است، تفاوت هایى اساسى و مهم با آنها دارد که در این تحقیق به تفصیل به این تمایزها پرداخته ایم.

     

    کلیدواژه ها: علت، معلول، ضرورت، اختیار، استاد فیاضى.


    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    میرجعفری میاندهی، سیدمحمدجواد، کردفیروزجائی، یارعلی.(1394) ضرورت علّى و معلولى از دیدگاه استاد فیاضى. فصلنامه معرفت فلسفی، 12(4)، 33-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    سیدمحمدجواد میرجعفری میاندهی؛ یارعلی کردفیروزجائی."ضرورت علّى و معلولى از دیدگاه استاد فیاضى". فصلنامه معرفت فلسفی، 12، 4، 1394، 33-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    میرجعفری میاندهی، سیدمحمدجواد، کردفیروزجائی، یارعلی.(1394) 'ضرورت علّى و معلولى از دیدگاه استاد فیاضى'، فصلنامه معرفت فلسفی، 12(4), pp. 33-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    میرجعفری میاندهی، سیدمحمدجواد، کردفیروزجائی، یارعلی. ضرورت علّى و معلولى از دیدگاه استاد فیاضى. معرفت فلسفی، 12, 1394؛ 12(4): 33-