معرفت فلسفی، سال نهم، شماره چهارم، پیاپی 36، تابستان 1391، صفحات 101-126

    امکان طرح عالم خیال بنابر تلقّى ملّاصدرا در پدیدارشناسى هرمنوتیک هنر

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    ✍️ سیدمهدی ناظمی قره باغ / دانشجوى دكترى فلسفه دانشگاه اصفهان. / s.m.nazemi.g@gmail.com
    محمدجواد صافیان / استاديار گروه فلسفه دانشگاه اصفهان. / mjsafian@gmail.com
    چکیده: 

    عالم خیال از زمان فارابى تا ملّاصدرا، تطورات گوناگونى را در فلسفه اسلامى پشت سر گذاشته است. با تمرکز بر فلسفه ملّاصدرا و پرهیز از دیدگاه هاى عرفانى و با استمداد از روش پدیدارشناسى، مى توان بى آنکه گرفتار صحت و سقم براهین متعارف فلسفى در این باب شد، در باب رتبه اى از عالم خیال، که بین الاذهانى و در عین حال مقید باشد، تبیینى ارائه داد که عالم ـ خیال ـ مضمون نام مى گیرد. عالم ـ خیال ـ مضمون، شأن خیالى نسبت وجودى انسان با وجود و مقوم رفتارهاى خیال ـ مضمون او در عرصه هاى گوناگون از جمله هنر است. بهره گیرى از عالم ـ خیال ـ مضمون، مى تواند راه گشاى فهم بهتر هنر در فلسفه هایدگر باشد و نارسایى آن فلسفه را در فهم هیئت هاى هنرى متکثر جبران کند.

    Article data in English (انگلیسی)
    Title: 
    The Possibility of Imaginal World (as Mulla Sadra defines it) in the Phenomenology of the Hermeneutics of Arts
    Abstract: 
    The world of imagination has undergone various developments in the Islamic philosophy from the time of Farabi to that of Mulla Sadra. The auhors in this article suggest that by concentrating on the philosophy of Mulla Sadra, avoiding mystical perspectives, and resorting to phenomenological method, one can present an explanation about a stage of the world of imagination which is inter-subjective and delimited, without being involved in the validity or falsity of common philosophical arguments. They call it “world-imagination-content”. World-imagination-content is the imaginative aspect of the existential relation of the human being with existence, and the constituent of his imagination-content behaviors in different fields, including art. Taking world-imagination-content into account can pave the way for a better understanding of art in the philosophy of Heidegger, compensating its incapacity for understanding multiple artistic modes.
    متن کامل مقاله: 

     سال نهم، شماره چهارم، تابستان 1391، 101ـ126

     مهدى ناظمى قره باغ*
    محمدجواد صافیان**

    چکیده
    عالم خیال از زمان فارابى تا ملّاصدرا، تطورات گوناگونى را در فلسفه اسلامى پشت سر گذاشته است. با تمرکز بر فلسفه ملّاصدرا و پرهیز از دیدگاه هاى عرفانى و با استمداد از روش پدیدارشناسى، مى توان بى آنکه گرفتار صحت و سقم براهین متعارف فلسفى در این باب شد، در باب رتبه اى از عالم خیال، که بین الاذهانى و در عین حال مقید باشد، تبیینى ارائه داد که عالم ـ خیال ـ مضمون نام مى گیرد. عالم ـ خیال ـ مضمون، شأن خیالى نسبت وجودى انسان با وجود و مقوم رفتارهاى خیال ـ مضمون او در عرصه هاى گوناگون از جمله هنر است. بهره گیرى از عالم ـ خیال ـ مضمون، مى تواند راه گشاى فهم بهتر هنر در فلسفه هایدگر باشد و نارسایى آن فلسفه را در فهم هیئت هاى هنرى متکثر جبران کند.

    کلیدواژه ها: عالم خیال، عالم ـ خیال ـ مضمون، پدیدارشناسى هنر، ملّاصدرا، هایدگر.

    ---------------------
    * دانشجوى دکترى فلسفه دانشگاه اصفهان.     s.m.nazemi.g@gmail.com
    ** استادیار گروه فلسفه دانشگاه اصفهان.     javadsafian777@gmail.com
    دریافت: 25/10/90               پذیرش: 26/4/91.
     

    • ـ آوينى، سيدمرتضى، انفطار صورت، تهران، ساقى، 1387.
    • ـ ابراهيمى دينانى، غلامحسين، «عالم خيال در نظر مولوى و ابن‏عربى»، خردنامه صدرا، ش 14، زمستان 1377، ص 6ـ11.
    • ـ ـــــ ، «فرق بين عالم خيال متصل و منفصل»، فرهنگ و هنر، ش 70، زمستان 1385، ص 28ـ31.
    • ـ ابن‏سينا، التعليقات، نرم‏افزار كتابخانه حكمت اسلامى.
    • ـ ـــــ ، النجاة من الغرق فى بحر الضلالات، نرم‏افزار كتابخانه حكمت اسلامى.
    • ـ اقبالى، پرويز، «عالم خيال، عالم هنر»، كتاب ماه هنر، ش 99و100، آذر و دى 1385، ص 20ـ23.
    • ـ پازوكى، شهرام، «گفت‏وگوى فراتاريخى و فراگفت‏وگو در انديشه توشيهيكو ايزوتسو»، فلسفه، دوره 6 و 7، دى ماه 1381، ص 137ـ146.
    • ـ چيتيك، ويليام، «چهره فلسفى ابن‏عربى»، ترجمه مهدى مطهرى، نامه مفيد، ش 39، آذر و دى 1382، ص 149ـ165.
    • ـ حسن‏زاده آملى، حسن، ممد الهمم در شرح فصوص‏الحكم ابن‏عربى، چ دوم، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى، 1384.
    • ـ داماد، مير محمدباقر، جذوات و مواقيت، نرم‏افزار كتابخانه حكمت اسلامى.
    • ـ داورى اردكانى، رضا، «نظرى بر عالم خيال»، خردنامه صدرا، ش 28، تابستان 1381، ص 19ـ21.
    • ـ رجبى، محمدعلى، «هنر آمدنى است، بررسى نسبت نظر و عمل در هنر»، سوره انديشه، ش 54و55، آذر و دى 1390، ص 278ـ281.
    • ـ سهروردى، شهاب‏الدين، مجموعه مصنفات، ج 2، تصحيح و مقدمه هانرى كربن، چ دوم، تهران، پژوهشگاه علوم انسانى و مطالعات فرهنگى، 1373.
    • ـ فارابى، ابونصر، آراء اهل مدينة الفاضلة و مضاداتها، نرم‏افزار كتابخانه حكمت اسلامى.
    • ـ كربن، هانرى، ارض ملكوت و كالبد انسان در روز رستاخيز، از ايران مزدايى تا ايران شيعى، ترجمه ضياءالدين دهشيرى، تهران، مركز ايرانى مطالعه فرهنگ‏ها، 1358.
    • ـ ـــــ ، «سيدحيدر آملى (سده هشتم): متأله شيعى عالم تصوف»، ترجمه ع. روح‏بخشان، معارف، دوره نوزدهم، ش 3، آذر و اسفند 1381، صص 61ـ87.
    • ـ ـــــ ، فلسفه ايرانى و فلسفه تطبيقى، ترجمه جواد طباطبايى، تهران، طوس، 1369.
    • ـ ملّاصدرا، الحكمة المتعالية فى الاسفار العقلية الاربعة، چ دوم، قم، مكتبة المصطفوى، 1383، ج 3.
    • ـ ـــــ ، الحكمة المتعالية فى الاسفار العقلية الاربعة، قم، مكتبة المصطفوى، 1378، ج 8.
    • ـ ـــــ ، الشواهد الربوبية، ترجمه جواد مصلح، چ چهارم، تهران، سروش، 1385.
    • ـ ـــــ ، العرشية، نرم‏افزار كتابخانه حكمت اسلامى.
    • ـ ـــــ ، المظاهر الالهية فى اسرار العلوم الكمالية، تهران، بنياد حكمت اسلامى صدرا، 1378.
    • ـ ـــــ ، مفاتيح الغيب، نرم‏افزار كتابخانه حكمت اسلامى.
    • ـ نصر، سيدحسين، «نگاهى ديگر به هانرى كربن»، ايران نامه، ش 36، پاييز 1370، ص 668ـ681.
    • ـ ـــــ ، «عالم خيال و مفهوم فضا در مينياتور ايرانى»، هنرهاى تجسمى، ش 26، پاييز 1373، ص 30-39.
    • ـ هايدگر، مارتين، سرآغاز كار هنرى، ترجمه پرويز ضياءشهابى، چ سوم، تهران، هرمس، 1385.
    • ـ ـــــ ، هستى و زمان، ترجمه سياوش جمادى، چ دوم، تهران، ققنوس، 1387.
    • - Cheetham, Thomas, GreenMan Earth Angel, State University of New York Press, New York, 2005.
    • - _____ , The World Turned Inside out Henry Corbin and Islamic Mysticism, Canada, Woodstock, 2003.
    • - Chittick, W.C, The Sufi Path of Knowledge: Ibn 'Arabi's Metaphysicsof Imagination, Albany, NY, 1989.
    • - Corbin, Henry, History of Islamic Philosophy, tr. Sherrard Liadain, London & New York, Kegan Paul International, 1993.
    • - _____ , The Man of Light in Iranian Sufism, tr. Pearson Nancy, New York, Omega Publications, 1994.
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    ناظمی قره باغ، سیدمهدی، صافیان، محمدجواد.(1391) امکان طرح عالم خیال بنابر تلقّى ملّاصدرا در پدیدارشناسى هرمنوتیک هنر. فصلنامه معرفت فلسفی، 9(4)، 101-126

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    سیدمهدی ناظمی قره باغ؛ محمدجواد صافیان."امکان طرح عالم خیال بنابر تلقّى ملّاصدرا در پدیدارشناسى هرمنوتیک هنر". فصلنامه معرفت فلسفی، 9، 4، 1391، 101-126

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    ناظمی قره باغ، سیدمهدی، صافیان، محمدجواد.(1391) 'امکان طرح عالم خیال بنابر تلقّى ملّاصدرا در پدیدارشناسى هرمنوتیک هنر'، فصلنامه معرفت فلسفی، 9(4), pp. 101-126

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    ناظمی قره باغ، سیدمهدی، صافیان، محمدجواد. امکان طرح عالم خیال بنابر تلقّى ملّاصدرا در پدیدارشناسى هرمنوتیک هنر. معرفت فلسفی، 9, 1391؛ 9(4): 101-126