Ma`rifat Falsafi, Volume 23, Issue 1, No 89, Year 2025 , Pages 111-133

    An Assessment of the Principle of Opposition in Hegelian Dialectics Based on the Thought of Rumi

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    ✍️ Mansor mahdavi / An assistant professor of philosophy and Islamic theology, Jahrom University / mahdavi.mnsr@gmail.com
    dor 20.1001.1.17354545.1404.23.1.7.2
    doi 10.22034/marefatfalsafi.2025.5001977
    Abstract: 
    Adopting a descriptive-analytical approach, this paper refers to the concept of opposites in Hegelian thought. Opposites have transformed Hegel’s philosophy into a fruitful contemplation for audiences, to the extent that this dimension can be considered the most captivating aspect of his thinking. Opposites progress through their dialectical course based on a triad. Therefore, in the first step, by examining the dialectical method and the process of transformation of opposites, an attempt has been made to present Hegel’s viewpoint on opposites and the manner of their unification. In the next step, opposites are examined from Molavi’s perspective. In Molavi’s thought, significant attention is also paid to this subject. In his thinking, opposites have entirely different fates in the world of Sovereignty (Jabarut) and the material world, such that in the material world, they have diverse functions and ultimately follow the path of incorporeality, whereas Hegel’s thought is far removed from such concepts, as he only focuses on opposites in the material world. Hegel has borrowed heavily from Molavi in his discussion of opposites.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :ارزیابی اصل تضاد در دیالکتیک هگل بر پایة اندیشۀ مولوی
    Abstract: 
    در این نوشتار به اضداد در اندیشۀ هگل می‌پردازیم. اضداد فلسفۀ هگل را در نظر مخاطبان به تفکری زایا تبدیل کرده است به طوری می‌توان آن را جذاب‌ترین جنبۀ تفکر هگل نامید. اضداد بر اساس سه‌پایه‌ها سیر دیالکتیکی خود را طی می‌کنند. با بررسی روش دیالکتیکی و فرایند تبدیل اضداد می‌کوشیم نظرگاه هگل دربارۀ اضداد و نحوۀ وحدت بین آنها را به دست آوریم. در گام بعد اضداد از منظر مولوی را نیز بررسی خواهیم کرد چرا که در اندیشۀ مولوی نیز به این موضوع توجه بسیار شده است. در تفکر مولوی اضداد در عالم جبروت و عالم ماده سرنوشتی کاملا متفاوت دارند. اضداد در عالم ماده کارکردهای متنوعی داشته و در پایان مسیر تجرد را می‌پیمایند در حالی که فضای اندیشۀ هگل از چنین مفاهیمی به دور است هم‌چنانکه هگل تنها به اضداد در عالم ماده توجه دارد. ضمن اینکه هگل در بحث اضداد اقتباس‌های پرشماری از مولوی داشته است.
    References: 
    • استیس، و.ت (1371). فلسفۀ هگل. ترجمة حمید عنایت. چ پنجم. تهران: انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی.
    • امامی، نوروز (1357)، مولانا جلال‌الدین هگل شرق است. بی‌جا: کتابخانة به سوی آینده.
    • اینوود، مایکل (1387). فرهنگ فلسفی هگل. ترجمۀ حسن مرتضوی. مشهد: نیکا.
    • بیزر، فردریک (1391). هگل. ترجمة سیدمسعود حسینی. تهران: ققنوس.
    • تهانوی، محمدعلی (1996م). موسوعۀ کشاف الاصطلاحات الفنون و العلوم. تحقیق علی دحروج. بیروت: مکتبۀ لبنان ناشرون.
    • تیلور، چارلز (1403). دیالکتیک هستی و اندیشه در منطق هگل. ترجمۀ زهره نجفی. تهران: ققنوس.
    • خلیلی جهرمی، جلیل و نیکدار اصل، محمدحسین (1397). همانندی‌های دیالکتیکی مولانا و هگل. شعرپژوهی (بوستان ادب). 3(37)، 191-214.
    • زمانی، کریم (1383). میناگر عشق، شرح موضوعی مثنوی معنوی مولانا جلال‌الدین محمد بلخی. چ دوم، تهران: نشر نی.
    • سبزوارى‏، ملاهادی (1369)، شرح المنظومه‏. تصحیح و تعلیق حسن حسن‌زاده آملى. تحقیق و تقدیم مسعود طالبى. تهران: ناب.
    • سجادی، سیدجعفر (1362). فرهنگ معارف اسلامی. تهران: شرکت مؤلفان و مترجمان ایران.
    • سجادی، سیدجعفر (1378). فرهنگ اصطلاحات و تعبیرات عرفانی. چ چهارم. تهران: کتابخانة طهوری.
    • سینگر، پیتر (1379). هگل. ترجمة عزت‌الله فولادوند. تهران: طرح نو.
    • طالقانی، نظرعلی (1379). کاشف الاسرار. به کوشش مهدی طیب. چ دوم. تهران: رسا.
    • طباطبائی، سیدمحمدحسین (1362). نهایۀ الحکمۀ. قم: نشر اسلامی.
    • گوهرین، سیدصادق (1388). شرح اصطلاحات تصوف. چ هفتم. تهران: زوار.
    • مای، راینهارد (1395). منابع پنهان اندیشة هایدگر. ترجمة حسن عرب. تهران: زندگی روزانه.
    • مجتهدی، کریم (1370). دربارۀ هگل و فلسفۀ او. تهران: امیرکبیر.
    • مجتهدی، کریم (1390). افکار هگل. چ دوم. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
    • موسوی خمینی، سیدروح‌الله (1372). مصباح الهدایة الی الخلافۀ و الولایه. مقدمة سیدجلال‌الدین آشتیانی. تهران: مؤسسة تنظیم و نشر آثار امام خمینی.
    • موسوی خمینی، سیدروح‌الله (1381). تقریرات فلسفۀ امام خمینی. تحقیق سیدعبدالغنی اردبیلی. تهران: مؤسسة تنظیم و نشر آثار امام خمینی.
    • مولوی بلخی، جلال‌الدین (بی‌تا). فیه مافیه. تصحیح بدیع‌الزمان فروزان‌فر. تهران: نگاه.
    • مولوی بلخی، جلال‌الدین (1395). مثنوی معنوی. چ ششم، تهران: پیام عدالت.
    • میبی، جولی (1399). دیالکتیک هگل. ترجمة میلاد عمرانی. تهران: سمندر.
    • میبی، جولی (1402). دیالکتیک هگل. ترجمة مهدی محسنی. تهران: آن‌سو.
    • نسفی، عزیزالدین (1363). زبدۀ الحقائق. تصحیح و تعلیقات حق‌وردی ناصری. تهران: کتابخانة طهوری.
    • نسفی، عزیزالدین (1391). بیان التنزیل. تصحیح و تعلیق سیدعلی‌اصغر میرباقری‌فرد. تهران: سخن.
    • هارتناک، یوستوس (1397). درآمدی بر منطق هگل. ترجمة حسین مافی مقدم. تهران: نقد فرهنگ.
    • هگل، گئورگ ویلهلم فردریش (1390). علم منطق. ترجمة زیبا جبلی. تهران: شفیعی.
    • هگل، گئورگ ویلهلم فردریش (1395). متافیزیک ینا. ترجمة محمدمهدی اردبیلی. تهران: حکمت.
    • هگل، گئورگ ویلهلم فردریش (1391)، دانشنامة علوم فلسفی. ترجمة زیبا جبلی. تهران: شفیعی.
    References: 
    • Hegel, G. W. F. (2001). Philosophy of Mind (Part Three of the Encyclopaedia of the Philosophical Sciences). Trans. by William Wallace. Im blakmask.com.
    • Hegel, G. W. F. (1894). The Encyclopaedia of the Philosophical Sciences, With Five Introductory Essays, Trans. By William Wallace. Oxford: Clarendon Press.
    • Hegel, G. W. F. )1998(. Hegel’s Sience of logic. Trans. by A.V. MILER. New York: Published by Humanity Books, Prometheus Books.
    • Hegel, G. W. F. (2004). PHENOMENOLOGY OF SPIRIT. Trans. by A. V. Miller, with Analysis of the Text and Fore word by J. N. Findlay, F.B.A., F.A.A.A.S. Oxford: Oxfod University Press. New York, Published in the United States by Inc.
    • Burbidge, J. )1981(. On Hegel s logic: Fragments of a Commentary, Atlantic Highlands. N.J. London: Humanities Press.
    • Taylor, Ch. )1999(. Hegel. printed in United States of America )from First published 1975 in Cambridge.(
    • Findlay, J.N. )1962(. Hegel. New York: Collier Book.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    mahdavi, Mansor.(2025) An Assessment of the Principle of Opposition in Hegelian Dialectics Based on the Thought of Rumi. Ma`rifat Falsafi, 23(1), 111-133 https://doi.org/10.22034/marefatfalsafi.2025.5001977

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mansor mahdavi."An Assessment of the Principle of Opposition in Hegelian Dialectics Based on the Thought of Rumi". Ma`rifat Falsafi, 23, 1, 2025, 111-133

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    mahdavi, M.(2025) 'An Assessment of the Principle of Opposition in Hegelian Dialectics Based on the Thought of Rumi', Ma`rifat Falsafi, 23(1), pp. 111-133

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    mahdavi, M. An Assessment of the Principle of Opposition in Hegelian Dialectics Based on the Thought of Rumi. Ma`rifat Falsafi, 2025; 23(1): 111-133