Ma`rifat Falsafi, Volume 22, Issue 3, No 87, Year 2025 , Pages 113-132

    Ayatollah Mesbah Yazdi on the Examination of Relativity or Absoluteness of Artistic Value (A Case-study)

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    ✍️ Seyyed Mohammad Mohsen mirmorshedi / A Ph.D. holder of philosophy, Imam Khomeini Educational and Research Institute / mohsengmirus@gmail.com
    dor 20.1001.1.17354545.1404.22.3.6.2
    doi 10.22034/marefatfalsafi.2025.5001443
    Abstract: 
    One of the most important concerns of scholars is the evaluation of artistic works. In order to achieve this, it seems essential to establish a fixed and well-defined criterion for assessing art. Without such a stable standard, it would be impossible to draw a clear boundary between art and other domains of human activity. Moreover, if the criterion for evaluating art were considered relative, it would no longer be possible to honor superior works or to classify weaker ones in a lower category. This would lead to confusion and ambiguity, ultimately undermining the function of art -which is to assist humans in better understanding themselves and their true perfections. On this basis, the present study seeks, through an analytical-critical method, to examine Ayatollah Mesbah Yazdi’s views on the relativity or absoluteness of artistic value within the framework of Islamic philosophy. According to Ayatollah Mesbah Yazdi, although artistic value -like other types of value- originates from desirability alone, this kind of desirability is specific to art because it arises from the presence of beauty within the artwork. Moreover, the true criterion of value in all forms of art ultimately lies in the harmony and compatibility of the artwork with the unique perfection of the human being. Artistic value has an instrumental relationship with the artwork itself and can only be understood in connection to what lies beyond it. While admitting a degree of relativity in artistic value in relation to the level of the audience, he ultimately leans more toward essentialism in art. In his response to the question of whether artistic value is relative or not, Ayatollah Mesbah considers it -on a large scale and in relation to true human perfection- to be absolute and fixed. He regards any evaluation based merely on imaginary pleasure as invalid and inauthentic.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :بررسی نسبیت یا عدم نسبیت ارزش هنری از دیدگاه آیت‌الله مصباح یزدی
    Abstract: 
    از مهم‌ترین دغدغه‌های اندیشمندان، ارزش‌گذاری آثار هنری است که برای این کار، تعیین معیاری ثابت و مشخص در جهت ارزیابی آثار هنری ضروری به نظر می‌رسد؛ زیرا اگر نتوان به معیاری ثابت دست پیدا کرد، نمی‌توان مرز دقیقی بین هنر و دیگر عرصه‌های فعالیت انسان مشخص نمود. همچنین در صورت نسبی بودن این معیار، نمی‌توان از آثار برتر تقدیر کرد و آثار ضعیف را در درجه پایین‌تر دسته‌بندی نمود. در این حالت انسان دچار سردرگمی می‌شود و کارکرد هنر که کمک به شناخت و فهم بهتر انسان از خود و کمالات حقیقی خود است، از بین می‌رود. بر این اساس نوشتة حاضر درصدد است تا با روش تحلیلی ـ انتقادی به بررسی نظرات آیت‌الله مصباح یزدی دربارة نسبیت یا عدم نسبیت ارزش هنری در فلسفة اسلامی بپردازد. از منظر ایشان ارزش هنری، اگرچه مانند دیگر ارزش‌ها منشأئی غیر از مطلوبیت ندارد، اما این نوع مطلوبیت به علت یافت‌شدن زیبایی در اثر هنری، خاص هنر است. همچنین ملاک ارزش حقیقی در همة انواع هنر، در نهایت، سازگاری و ملائمت اثر هنری با کمال خاص انسانی است و ارزش هنری با اثر هنری رابطه‌ای ابزاری دارد و تنها در ارتباط با بیرون از اثر هنری فهم می‌شود. ایشان اگرچه ارزش هنری را در نسبت با مرتبة مخاطب نسبی می‌داند، اما در نهایت با ذات‌گرایی در هنر موافق‌تر است و در پاسخ به سؤال درخصوص نسبیت یا عدم نسبیت ارزش هنری، آن را در نگاه کلان و با لحاظ کمال حقیقی انسانی غیرنسبی و ثابت می‌داند و ارزش‌گذاری را که متناسب با ادراک لذت وهمی باشد ارزش‌گذاری غیر صحیح و غیر اصیل می‌شمارد.
    References: 
    • آونر، زایس (۱۳۶۳). زیبایی‌شناسی و مقوله‌های هنری. ترجمة فریدون شایان. تهران: سازمان نشر کتاب.
    • احمدی افرمجانی، علی‌اکبر و رحمانیان، احمد (۱۳۹۵). نلسون گودمن: مسئلة وجودشناسانه ارزش هنر. حکمت و فلسفه، 3 (12)، ۲۹-۴۰.
    • ارسطو (1400). متافیزیک. ترجمة شرف‌الدین خراسانی. تهران: حکمت.
    • افلاطون (۱۴۰۱). دورة آثار افلاطون. ترجمة محمدحسن لطفی. تهران: خوارزمی.
    • تاجیک، علیرضا (۱۳۹۵). رهیافت‌ها و رهاوردها (مجموعه مقالات: دیدگاه‌های حضرت آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی). قم: مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
    • تاجیک، علیرضا و سربخشی، محمد (۱۳۹۰). هنر دینی و هنرمند متعهد در اندیشة آیت الله مصباح. معرفت فرهنگی ـ اجتماعی، ۹، ص5ـ28.
    • جعفری‌جزی، مسعود (۱۳۷۸). سیر رمانتیسم در اروپا. تهران: مرکز.
    • دهخدا، علی‌اکبر (۱۳۷۷). لغت‌نامه دهخدا. زیر نظر محمد معین و سیدجعفر شهیدی. تهران: دانشگاه تهران.
    • صدرالمتألهین (۱۳۶۸). الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة العقلیة. چ دوم. قم: مصطفوی.
    • صدرالمتألهین (1382). الشواهد الربوبیة فی مناهج السلوکیه. تصحیح و تعلیق سیدجلال‌الدین آشتیانی. چ سوم. قم: بوستان کتاب.
    • صدرالمتألهین (۱۳۸۷). مفاتیح الغیب. ترجمه و تعلیق محمد خواجوی. تهران: مولی.
    • طباطبائی، سیدمحمدحسین (۱۳۸۸). نهایة الحکمة. قم: مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
    • کاپلستون، فردریک چارلز (۱۳۸۸). تاریخ فلسفة یونان و روم. ترجمة سیدجلال‌الدین مجتبوی. تهران: سروش.
    • کانت، ایمانوئل (۱۳۷۷). نقد قوة حکم. ترجمة عبدالکریم رشیدیان. تهران: نشر نی.
    • کرول، نئول (۱۳۹۰). چیستی هنر (مجموعه مقالات). ترجمة گروه مترجمان. قم: مرکز پژوهش‌های اسلامی صداوسیما.
    • کانت، ایمانوئل (۱۳۹۰). تمهیدات. ترجمة غلامعلی حداد عادل. تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
    • گراهام، گوردون (۱۴۰۳). فلسفة هنرهای دینی. ترجمة محمدرضا ابوالقاسمی. تهران: نشر نی.
    • مصباح یزدی، محمدتقی (۱۳۸۰). به ‌سوی خودسازی. نگارش کریم سبحانی. قم: مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
    • مطهری، مرتضی (۱۳۶۶). فلسفة اخلاق. تهران: صدرا.
    • ویلکینسون، روبرت (۱۳۸۵). هنر، احساس و بیان. ترجمة امیر مازیار. تهران: فرهنگستان هنر.
    References: 
    • Anderson, J. (2000). Aesthetic Concepts of Art. In Carroll, N. (Ed.). Theories of Art Today. U.S.: University of Wisconsin Press.
    • Goldman, A. (1995). Aesthetic Value. U.S.: Westview Press.
    • Goodman, N. (1968). Languages of Art: An Approach to a Theory of Symbols. Indianapolis: The Bobbs-Merrill Company.
    • Hilpinen, R. (1993). Authors and Artifacts. Proceedings of the Aristotlean Society, 93. 155-178.
    • Hume, D. (1826). Philosophical Works of David Hume. Edinburgh: Adam Black and William Tait.
    • Hume, D. (1888). A Treatise of Human Nature: An Attempt to Introduce the Experimental Method of Reasoning into Moral Subjects. Ed. by L.A. Selby-Bigge, M.A. Oxford: Clarendon Press.
    • Inwood, M. (1992). A Hegel Dictionary. Blackwell: Blackwell.
    • Kieran, M. (2005). Value of Art. In Gaut, B. and Lopes, D. The Routledge Companion to Aesthetics. Oxford: Taylor & Francis e-Library.
    • Korsgaard, C. (2000). Creating the Kingdom of Ends. U.S.: Cambridge University Press.
    • Lewis, C. (1946). An Analysis of Knowledge and Valuation. U.S.: The Open Court Publishing Company.
    • Stecker, R. (2010). Aesthetics and the Philosophy of Art: An Introduction. U.S.: Rowman & Littlefield Publishers Inc.
    • Weitz ,Morris, (1956), The Role of Theory in Aesthetics, The Journal of Aesthetics and Art Criticism, Published By: Wiley, 15 (1), 27-35.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    mirmorshedi, Seyyed Mohammad Mohsen.(2025) Ayatollah Mesbah Yazdi on the Examination of Relativity or Absoluteness of Artistic Value (A Case-study). Ma`rifat Falsafi, 22(3), 113-132 https://doi.org/10.22034/marefatfalsafi.2025.5001443

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Seyyed Mohammad Mohsen mirmorshedi."Ayatollah Mesbah Yazdi on the Examination of Relativity or Absoluteness of Artistic Value (A Case-study)". Ma`rifat Falsafi, 22, 3, 2025, 113-132

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    mirmorshedi, S.(2025) 'Ayatollah Mesbah Yazdi on the Examination of Relativity or Absoluteness of Artistic Value (A Case-study)', Ma`rifat Falsafi, 22(3), pp. 113-132

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    mirmorshedi, S. Ayatollah Mesbah Yazdi on the Examination of Relativity or Absoluteness of Artistic Value (A Case-study). Ma`rifat Falsafi, 2025; 22(3): 113-132