Ma`rifat Falsafi, Volume 22, Issue 3, No 87, Year 2025 , Pages 159-133

    Husserl on the Role of "Lifeworld" in Overcoming the Crisis of European Sciences

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    ✍️ Zaher Yousefi / A PhD. holder of philosophy of social sciences, Imam Khomeini Educational and Research Institute and 4th Level of seminary in philosophy, Al-Mustafa International University / z_yusufi115@yahoo.com
    dor 20.1001.1.17354545.1404.22.3.7.3
    doi 10.22034/marefatfalsafi.2025.5001400
    Abstract: 
    The concept of "lifeworld" is one of the most influential concepts in the thought of later Husserl, and his phenomenological reflections on the crisis of European sciences revolve around this concept. The crisis of the sciences is the consequence of science's neglect of its own foundations, namely the lifeworld, and the gap between the constructed scientific world and the lifeworld as its basis. This crisis does not mean a halt in the progress of the sciences or an inability to create scientific theories; rather, it is a hidden and fundamental crisis that has arisen from the dominance of scientific rationality in all domains. As a result, sciences have lost their connection to life, meaning, and human realities, and have forgotten their human nature to such an extent that the primary goal of the sciences (namely, their significance for human existence) has been eclipsed. Resolving this crisis is only possible through the establishment of transcendental phenomenology as a well-established discipline and foundation of science, with the lifeworld at its center. Adopping a descriptive-analytical method, this article seeks to provide a clear and systematic explanation and examination of Husserl's philosophical project.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :نقش «زیست‌جهان» در رفع بحران علوم اروپایی از دیدگاه هوسرل
    Abstract: 
    مفهوم «زیست‌جهان» یکی از تأثیرگذارترین مفاهیم در اندیشة هوسرل متأخر است و تأملات پدیدارشناسانة او در باب بحران علوم اروپایی، حول این مفهوم می‌چرخد. بحران علوم نتیجة غفلت علم از بنیادهای خود، یعنی زیست‌جهان و شکاف میان جهان علمی برساخته و زیست‌جهان به‌مثابة مبنای آن است. این بحران به‌معنای توقف پیشرفت علوم یا ناتوانی در خلق نظریات علمی نیست، بلکه بحرانی پنهان و بنیادین است که از سیطرة عقلانیت علمی در تمام عرصه‌ها نشئت گرفته است. در اثر این غلبه، علوم نسبت خود را با زندگی، معنا و واقعیت‌های انسانی از دست داده و ماهیت انسانی خود را فراموش کرده‌اند، به‌گونه‌ای‌که غایت اصلی علوم (یعنی معنای آنها برای وجود انسانی) به محاق رفته است. رفع این بحران تنها از طریق تأسیس پدیدارشناسی استعلایی به‌مثابة علم متقن و بنیاد علوم که زیست‌جهان در مرکز آن قرار دارد، امکان‌پذیر است. این مقاله با روش توصیفی ـ تحلیلی در پی ارائة شرح و بررسی روشن و نظام‌مند از این طرح فلسفی هوسرل است.
    References: 
    • اسپیگلبرگ، هربرت (۱۳۹۱). جنبش پدیدارشناسی. ترجمة مسعود علیا. تهران: مینوی خرد.
    • اسمیت، دیوید وودراف (۱۳۹۴). هوسرل. ترجمة محمدتقی شاکری. تهران: حکمت.
    • اسمیت، ژوئل (بی‌تا). کتابچة پدیدارشناسی۱. ترجمة علی‌نجات غلامی. بی‌جا: بی‌نا.
    • انگاردن، رومن (۱۳۹۶). دربارة انگیزه‌هایی که هوسرل را به ایدئالیسم استعلایی سوق دادند. ترجمة محمد اصغری. تهران: تمدن علمی.
    • بل، دیوید (۱۳۷۶). اندیشه‌های هوسرل. ترجمة فریدون فاطمی. تهران: مرکز.
    • خاتمی، محمود (۱۳۸۷). جهان در اندیشة هایدگر. تهران: مؤسسة فرهنگی دانش و اندیشة معاصر.
    • خاتمی، محمود (۱۳۹۷). مدخل فلسفة هوسرل. تهران: علم.
    • راسل، متیسون (۱۴۰۱). هوسرل. ترجمة مجید مرادی‌سده. تهران: علمی و فرهنگی.
    • رشیدیان، عبدالکریم (۱۳۸۸). هوسرل در متن آثارش. تهران: نشر نی.
    • زهاوی، دان (۱۳۹۸). پدیدارشناسی هوسرل. ترجمة مهدی صاحب‌کار و ایمان واقفی. تهران: روزبهان.
    • ساکالوفوسکی، رابرت (۱۳۸۴). درآمدی بر پدیدارشناسی. ترجمة محمدرضا قربانی. تهران: گام نو.
    • صدرالمتألهین (۱۴۰۱ق). الشواهد الربوبیه فی مناهج السلوکیه. مشهد: مرکز دانشگاهی.
    • فرهادپور، مراد (۱۳۸۷). عقل افسرده. تهران: طرح نو.
    • فوکو، میشل (۱۳۹۹). الفاظ و اشیاء. ترجمة فاطمه ولیانی. تهران: ماهی.
    • مارکس، کارل (۱۳۷۷). دست‌نوشته‌های فلسفی اقتصادی ۱۸۴۴. ترجمة حسن مرتضوی. تهران: آگه.
    • نیچه، فریدریش (۱۳۸۶). ارادة قدرت. ترجمة مجید شریف. تهران: جامی.
    • والگانیو، دانیلا (۱۳۸۶). درآمدی بر افادات به فلسفة هایدگر. ترجمة محمدرضا قربانی. تهران: گام نو.
    • هایدگر، مارتین ( 1386). هستی و زمان. ترجمة سیاوش جمادی، تهران: ققنوس.
    • هایدگر، مارتین (۱۳۹۸). وجود و زمان. ترجمة عبدالکریم رشیدیان. تهران: نشر نی.
    • هوسرل، ادموند (۱۳۷۲). ایدة پدیدارشناسی. ترجمة عبدالکریم رشیدیان. تهران: نشر نی.
    • هوسرل، ادموند (۱۳۸۸). بحران علوم اروپایی و پدیدارشناسی استعلایی. ترجمة غلام‌عباس جمالی. تهران: گام نو.
    • هوسرل، ادموند (1389). فلسفه به‌مثابه علم متقن. ترجمة سیاوش مسلمی. تهران: مرکز.
    • هوسرل، ادموند (1390). تأملات دکارتی. ترجمة عبدالکریم رشیدیان. تهران: نشر نی.
    • هوسرل، ادموند (2008م). ازمه العلوم الأروبیة و الفنومینولوجیا الترنسندنتالیة. ترجمة اسماعیل المصدق. بیروت: المنظمة العربیة للترجمة.
    • یوسفی، ظاهر (۱۴۰۲). بررسی زیست‌جهان به‌مثابة بنیاد معرفتی علوم اجتماعی و نقد آن از منظر حکمت اسلامی. رسالة دکتری. قم: مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
    References: 
    • Buckley, R. P. (1992). Husserl, Heidegger and the Crisis of Philosophical Responsibility. Netherlands: Kluwer Academic Publishers.
    • Habermas, J. (1972). Knowledge and Human Interests. Trans. by Jeremy J. Shapiro. Boston: Beacon Press.
    • Habermas, j. (1992). Postmetaphysical thinking. Translated by Mark Hohengarten W. Cambridge: Ma: Mit Press.
    • Held, K. (2003). Husserl’s Phenomenology of the Life-World. In The New Husserl: A Critical Reader. Ed. by Donn Welton. USA: Indiana University Press.
    • Husserl, E. (1970). The Crisis of European Sciences and Transcendental Phenomenology. Trans. by David Carr. Evanston: Northwestern University Press.
    • Husserl, E. (1983). Ideas Pertaining to a Pure Phenomenology and to a Phenomenological Philosophy. First Book. Trans. by F. Kersten. Boston: Martinus Nijhoff.
    • Husserl, Edmund. (1960). Crtesian meditations. Translated by: Dorion Cairns: Martinus Nijhoff.
    • Jardine, James Alexander; Szanto, Thomas. (2017). Empathy in the Phenomenological Tradition, in The Routledge Handbook of Philosophy of Empathy.
    • Kuhn, H. (1940). The Phenomenological concept of Horizon. In Philosophical Essays in memory of E. Husserl. 106 - 123 combridge mass.
    • Moran, Dermot (2011). Edmund Husserl: The Crisis of the European Sciences and Transcendental Phenomenology: An Introduction. Cambridge University Press.
    • Ricoeur, Paul. (1967). Husserl an Analysis of His Phenomenology. Translated by Edward G Ballard, and Lester, Embree. Evanston: Northwestern University.
    • Schutz, A. & Luckmann, T. (1973). The Structures of the Lifeworld. Trans. by Richard M. H. Zaner & Engelhardt, Jr. London: Northwestern University Press.
    • Schutz, A. (1967). ThePhenomenologyof the SocialWorld. Trans, Gorge Walsh, and Frederick Lehnert, Northwestern: University Press.
    • Stein, E. (1964). On the Problem of Empathy. Trans. by W. Stein. Dordrecht: Springer-Science+Business Media, B.V.
    • Strasser, S. (1963). Phenomenology and the Human Sciences: A Contribution to a New Scientific Ideal. Pittsburgh. PA: Duquesne University Press.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Yousefi, Zaher.(2025) Husserl on the Role of "Lifeworld" in Overcoming the Crisis of European Sciences. Ma`rifat Falsafi, 22(3), 159-133 https://doi.org/10.22034/marefatfalsafi.2025.5001400

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Zaher Yousefi."Husserl on the Role of "Lifeworld" in Overcoming the Crisis of European Sciences". Ma`rifat Falsafi, 22, 3, 2025, 159-133

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Yousefi, Z.(2025) 'Husserl on the Role of "Lifeworld" in Overcoming the Crisis of European Sciences', Ma`rifat Falsafi, 22(3), pp. 159-133

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Yousefi, Z. Husserl on the Role of "Lifeworld" in Overcoming the Crisis of European Sciences. Ma`rifat Falsafi, 2025; 22(3): 159-133