Pages:
59-76
Receive Date: 2025/10/15
Accept Date: 2025/10/15
Abstract:
The genetic guardianship (Wilayah al-Takwini), a form of true dominion and ownership, inherently belongs to God. However, in line with God’s guardianship and as its consequence and through divine will and permission, some creatures possess genetic guardianship and dominion to varying degrees. Employing a descriptive, analytical, and comparative method, this paper examines the genetic relationship between the soul and the body from the perspective of reason and faith (naql). It demonstrates, firstly, that according to verses, traditions, and the views of philosophers, genetic guardianship has multiple degrees and levels, and its scope varies according to the ontic rank of each creature. Secondly, one of the lower levels of genetic guardianship, as a gift from the Divine Presence, is the genetic dominion of the soul over the body. Unlike the higher levels of guardianship, this level is not exclusive to a specific person or group, or even humans, but exists to some extent in animals as well. Thirdly, God Almighty has placed this capacity within the human soul, enabling it, through intensifying substantial motion, to increase its gifted genetic guardianship and attain its higher levels. Likewise, it is possible for humans, through their own misuse of free will, to reduce or annihilate the soul’s genetic guardianship over the body, thereby weakening or completely severing their connection with the material world.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :ولایت تکوینی روح بر بدن از منظر عقل و نقل
Abstract:
ولایت تکوینی که نوعی مالکیت و تسلط حقیقی است، بالذات از آنِ خداوند است؛ اما برخی مخلوقات نیز به اراده و اذن الهی، در امتداد ولایت خداوند و به تبع آن، کموبیش از ولایت و مالکیت تکوینی برخوردارند. این نوشتار با روش توصیفی، تحلیلی و تطبیقی، رابطة تکوینی روح و بدن از منظر عقل و نقل را بررسی کرده و نشان داده است که اولاً، از دیدگاه آیات و روایات و نیز حکما، ولایت تکوینی درجات و مراتب متعددی دارد و گسترة آن متناسب با مرتبة وجودی هر مخلوق، متفاوت است. ثانیاً، یکی از مراتب نازل ولایت تکوینی، که موهبتی از جانب حقسبحانه بهشمار میرود، سلطة تکوینی روح بر بدن است. این مرتبه بر خلاف مراتب عالی ولایت، مختص شخص یا گروه خاصی یا حتی انسانها نیست، بلکه در حیوانات نیز کموبیش وجود دارد. ثالثاً، خداوند سبحان این قابلیت را در روح انسان قرار داده است تا با حرکت جوهری اشتدادی، ولایت تکوینی موهبتی خود را افزایش دهد و مراتب عالیتر آن را کسب کند. همچنین این امکان در انسان وجود دارد که با سوء اختیار خود، ولایت تکوینی روح بر بدن را کاهش دهد یا نابود سازد و ارتباط خود با عالم ماده را تضعیف یا بهکلی قطع کند.
References:
- قرآن کریم.
- امام حسن عسکری(ع) (1409ق). تفسیر المنسوب الی الإمام الحسن العسکری(ع). قم: مدرسة امام مهدی(عج).
- آشتیانی، سیدجلالالدین (1381). شرح بر زاد المسافر. قم: دفتر تبلیغات اسلامی.
- ابنشعبه حرانی، حسن بن علی (1404ق). تحف العقول عن آل الرسول(ص). قم: دفتر انتشارات اسلامی.
- ابنعربی، محییالدین (۱۹۴۶م). فصوص الحکم. قاهره: دار إحیاء الکتب العربیة.
- ابنعربی، محییالدین (بیتا). الفتوحات المکیة. بیروت: دار الصادر.
- ابنفارس، احمد بن زکریا (1399ق). معجم مقاییس اللغة. قم: دفتر تبلیغات اسلامی.
- آملی، سیدحیدر (1352). المقدمات من کتاب نص النصوص. تهران: قسمت ایرانشناسی انستیتو ایران و فرانسه پژوهشهای علمی در ایران.
- بحرالعلوم، محمدتقی (1403ق). بلغة الفقیه. تهران: مکتبۀ الصادق.
- برسی، حافظ رجب (1422ق). مشارق انوار الیقین. تحقیق سیدعلی عاشور. بیروت: مؤسسة الأعلمی للمطبوعات.
- ترمذی، محمد بن علی (1422ق). ختم الأولیاء. بیروت: مهد الآداب الشرقیة.
- جوادی آملی، عبدالله (1389). ولایت فقیه؛ ولایت فقاهت و عدالت. قم: اسراء.
- جوادی آملی، عبدالله (1393). تحریر رسالة الولایة. قم: اسراء.
- حر عاملی، محمد بن حسن (1409ق). وسائل الشیعة. قم: مؤسسۀ آلالبیت.
- حسنزاده آملی، حسن (۱۳۷۸). ممد الهمم در شرح فصوص الحکم، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى.
- حسنزاده آملی، حسن (1371). ولایت تکوینی. قم: قیام.
- حسنزاده آملی، حسن (1381). هزار و یک کلمه. قم: بوستان کتاب.
- حسنزاده آملی، حسن (1383). انسان کامل از دیدگاه نهج البلاغه. تهران: الف لام میم.
- حسنزاده آملی، حسن (1392). سرح العیون فی شرح العیون. قم: بوستان کتاب.
- خباز، ضیاء (1392). الولایة التکوینیة بین القرآن و البرهان. قم: باقیات.
- خرسی بحرانی، محمد (1391). الأنوار المحمدیة فی الولایة التکوینیة. قم: السیدة الفاطمة المعصومة.
- دورانت، ویل (1390). تاریخ تمدن. ترجمة ابوطالب صارمی و دیگران. تهران: علمی و فرهنگی.
- رضائی بیرجندی، علی (1389). سیمای ولایت در متون دینی و فرهنگ اسلامی. بیرجند: رزقی.
- روحانی، صادق (1412ق). فقه الصادق. قم: مدرسه امام صادق(ع).
- سبحانی، جعفر (1385). ولایت تکوینی و تشریعی. قم: مؤسسة امام صادق(ع).
- سعیدی، احمد (1395). حرکت جوهری نفس در حکمت متعالیه و کتاب و سنت. قم: مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
- شعرانی، عبدالوهاب (1425ق). ردع الفقراء عن دعوی الولایة الکبری. قاهره: دار جوامع الکلم.
- صافی گلپایگانی، لطفالله (1392). ولایت تکوینی و ولایت تشریعی. قم: دفتر تنظیم و نشر آثار آیتالله صافی گلپایگانی.
- صالح، محمدحسن (1397). ولایت تکوینی اهلبیت(ع) از دیدگاه قرآن و روایات. قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
- صدرالمتألهین (1981). الحکمة المتعالیة فی الأسفار العقلیة الأربعة. بیروت: دار احیاء التراث.
- صدرالمتألهین (1363). مفاتیح الغیب. تهران: مؤسسۀ تحقیقات فرهنگی.
- صدرالمتألهین (1375). مجموعه رسائل فلسفی. تهران: حکمت.
- صدوق، محمد بن علی (1413ق). من لایحضره الفقیه. قم: دفتر انتشارات اسلامی.
- صدوق، محمد بن علی (1376). الأمالی. تهران: کتابچی.
- صفار، محمد بن حسن (1431ق). بصائر الدرجات. قم: مؤسسة الأعلمی للمطبوعات.
- طباطبائی، سیدمحمدحسین (1417ق). المیزان فی تفسیر القرآن. قم: جامعة مدرسین.
- طهرانی، سیدمحمدحسین (1418ق). امامشناسی. مشهد: علامه طباطبائی.
- عبودیت، عبدالرسول (1392). درآمدی به نظام حکمت صدرائی. قم: مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
- فیاضی، غلامرضا (1389). علم النفس فلسفی. قم: مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
- فیض کاشانی، ملامحسن (1406ق). الوافی. اصفهان: کتابخانۀ امام امیرالمؤمنین(ع).
- کلینی، محمد بن یعقوب (1407ق). الکافی. تهران: دارالکتب الإسلامیة.
- مجلسی، محمدباقر (1403ق). بحار الأنوار. بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
- مجلسی، محمدباقر (1403ق). زاد المعاد (و مفتاح الجنان). تحقیق علاءالدین اعلمی. بیروت: موسسة الأعلمی للمطبوعات.
- مجلسی، محمدباقر (1406ق). روضۀ المتقین. قم: مؤسسۀ فرهنگی اسلامی کوشانبور.
- مصباح یزدی، محمدتقی (1393). سجادههای سلوک (ج2). قم: مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
- مطهری، مرتضی (بیتا). مجموعه آثار. تهران: صدرا.
- موسوی خلخالی، سیدصالح (1322). شرح مناقب محییالدین بن عربی. تهران: کتابخانۀ خورشید.
- موسوی خمینی، سیدروحالله (1376). مصباح الهدی الی الخلافة و الولایة. تهران: مؤسسة تنظیم و نشر آثار امام خمینی.
- موسوی خمینی، سیدروحالله (1414ق). کتاب البیع. تهران: مؤسسة تنظیم و نشر آثار امام خمینی.
- مؤمن قمی، محمد (1415ق). کلمات سدیدة فی مسائل جدیدة. قم: دفتر انتشارات اسلامی.
- وینیمون، فردریک دو (1393). بدنآگاهی. ترجمۀ مریم خدادادی. تهران: ققنوس.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
hoseinnpour, Yaser, Saeidi, Ahmad, Rezaei, Morteza.(2025) The Genetic Guardianship of the Soul over the Body in the Light of Reason and Faith. Ma`rifat Falsafi, 23(1), 59-76 https://doi.org/10.22034/marefatfalsafi.2025.5001378
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Yaser hoseinnpour; Ahmad Saeidi; Morteza Rezaei."The Genetic Guardianship of the Soul over the Body in the Light of Reason and Faith". Ma`rifat Falsafi, 23, 1, 2025, 59-76
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
hoseinnpour, Y, Saeidi, A, Rezaei, M.(2025) 'The Genetic Guardianship of the Soul over the Body in the Light of Reason and Faith', Ma`rifat Falsafi, 23(1), pp. 59-76
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
hoseinnpour, Y, Saeidi, A, Rezaei, M. The Genetic Guardianship of the Soul over the Body in the Light of Reason and Faith. Ma`rifat Falsafi, 2025; 23(1): 59-76