Ma`rifat Falsafi, Volume 8, Issue 2, No 30, Year 2025 , Pages 151-168

    Dependent Beauty and Free Beauty in Kant

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    Reza Mahuzi / Assistant Professor, Shahid Chamran University, Ahwaz / r.mahoozi@scu.ac.ir
    Abstract: 
    Kant suggests reflective judgment (imagination) as the aesthetics taste. When imagination, independent of understanding and reason, abstracts pure forms of objects on the basis of subjective purposiveness, then “free beauty” is produced. On the other hand, when it combines these forms with the concept of the perfection of an object (objective inner purposiveness), then it develops “dependent beauty”. Kant considers such a combination in dependent beauty to be a combination of good and beautiful. This point has caused a great ambiguity in Kant’s idea about beauty, so much so that some interpreters do not deem dependent beauty as a genuine beauty, but a product of reason. This article argues for the falsity of this interpretation by explaining Kant’s understanding of free and dependent beauty, and his emphasis on the independence of aesthetic judgment.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :زیبایى مقیّد و زیبایى آزاد از نظر کانت
    Abstract: 
    کانت قوّه حکم تأمّلى (خیال) را قوّه ذوقِ زیباشناختى معرفى کرده است. هنگامى که خیال مستقل از فاهمه و عقل، و بر مبناى اصل غایتمندى ذهنى، صورت‏هاى محض اعیان را انتزاع کند، «زیبایى آزاد» عرضه مى‏دارد، و هنگامى که این صورت‏ها را با مفهوم کمال (غایتمندى عینى درونى) عین همراه سازد، «زیبایى مقیّد» عرضه مى‏دارد. کانت این اتّصال را در زیبایى مقیّد، اتّصال خیر و زیبا دانسته است. این نکته، ابهام وسیعى را در تلقّى کانت از معناى زیبایى ایجاد کرده است؛ به گونه‏اى که برخى از مفسّران، زیبایى مقیّد را زیبایى اصیل ندانسته، بلکه آن را محصول عقل دانسته‏اند. این نوشتار درصدد است با تشریح زیبایى آزاد و زیبایى مقیّد از نظر کانت، و تأکید وى بر استقلال حکم زیباشناختى، نادرستى این تفسیر را نشان دهد.
    References: 
    • ـ اسكروتن، راجر، كانت، ترجمه على پايا، تهران، طرح نو، 1383.
    • ـ كانت، ايمانوئل، بنياد مابعدالطبيعه اخلاق، ترجمه حميد عنايت و على قيصرى، تهران، خوارزمى، 1369.
    • ـ كانت، ايمانوئل، نقد قوّه حكم، ترجمه عبدالكريم رشيديان، چ دوم، تهران، نى، 1381.
    • ـ ماحوزى، رضا، «زيبايى طبيعى و اخلاق در انديشه كانت»، پژوهش هاى فلسفى، در دست بررسى.
    • ـ ماحوزى، رضا، «زيبايى و استقراء در فلسفه نقّادى كانت»، نامه حكمت، سال ششم، ش 1، بهار و تابستان 1387، 53ـ68.
    • - Allison, H. E., Kant's Theory of Taste, Cambridge University Press, First Published, 2001.
    • - Coleman, Fransis, The Harmony of Reason: A Study in Kant's Aesthetics, Pittsburg, University of Pitssburg Press, 1974.
    • - Crawford, Donald, Kant's Aesthetic Theory, Wisconsin, University of Wisconsin Press, 1974.
    • - Elliott, "The Unity of Kant's Critique of Aesthetic Judgment" Immanuel Kant Critical Assessment, v. 4, 1996, p. 293-308.
    • - Ginsborg, H., Kant's Aesthetics and Teleology, Stanford Encyclopedia of Philosophy, 2005.
    • - Kant, I, Critique of Pure Reason, Trans by Norman Kemp Smith, Pressdin Macmillan, 1965.
    • - Kirwan, james, The aesthetic in Kant, London & NewYork University Press, 2004.
    • - Scarre, Geoffrey, "Kant on Free and Dependent Beauty", Immanuel Kant, Critical Assessment, v. 4, 1996, 320-333.
    • - Schaper, E, "Taste, Sublimity, and Genius: The Aesthetics of Nature and Art", in The Cambridge Companion to Kant, Cambridge University Press, 1996.
    • - Zimmerman, E., "Kant: The Aesthetic Judgment", Immanuel Kant Critical Assessment, v. 4, 1996, 158-174.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mahuzi, Reza.(2025) Dependent Beauty and Free Beauty in Kant. Ma`rifat Falsafi, 8(2), 151-168

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Reza Mahuzi."Dependent Beauty and Free Beauty in Kant". Ma`rifat Falsafi, 8, 2, 2025, 151-168

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mahuzi, R.(2025) 'Dependent Beauty and Free Beauty in Kant', Ma`rifat Falsafi, 8(2), pp. 151-168

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mahuzi, R. Dependent Beauty and Free Beauty in Kant. Ma`rifat Falsafi, 2025; 8(2): 151-168